Loading...
dk

Tænk tester EL leverandører. | Tesla Forum

cth
cth Mar 28 '23

Der er kæmpe prisforskelle på elaftaler (taenk.dk)

kræver abo.

 

Men konklusion er vist at vindstød er billigst, hvis man kan leve med aconto.

 

Cubic
Cubic Mar 30 '23

@cth.  Da jeg skiftede til vindstød betalte jeg 2 mrd forud, efter 1 mrd fik jeg en regning til næste kvatal.

Det vil sige, at jeg i princippet betaler for 2 gange for for den samme måned ( aconto ) så aconto er ikke "bare aconto" men dobbelt aconto i en af månederne. Damm jeg bliver provokeret af sådan noget.

 

Men hvem "svindler" så mindst / hvem er så mest ærlig i sin forretningsmetode? det er en ubeskrivelig jungle derude..

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Mar 30 '23
P85DK
P85DK Mar 30 '23

Aconto er jo først svindel hvis den endelige afregning er forkert :-) Aconto som betalingsmetode er helt legitim

Jeg kan ikke se hvordan du kan betale dobbelt aconto for én måned, når de afregner pr kvartal. Det lyder som om du skiftede én måned inde i et kvartal og så efter en måned får du regningen for næste kvartal - der er jo ikke noget dobbelt betaling der, da de sender regningen en måned før næste kvartal starter.

Ice2EV
Ice2EV Mar 30 '23

Acconto er som @P85 skriver ok. 

Men når du skal lægge ud for eks 2. kvartal sidst i februar og får opgørelsen i august, så har du haft pengene ude at svømme i 5-6 måneder.

Det var jo lige nøjagtigt det der var problemet med gas acconto, bare med dobbelt fortegn, at de kun blev aflæst en gang om året, og folk så landede på ublu acconto regninger der var 3-4 gange så høje som normalt, for slet ikke at sige reele. De får jo pengene tilbage. Men det burde ikke være sådan at private mennesker skal lægge eks 80.000 i gasregning, imod normalt 20k, og så få 40-50k tilbage efter et år.

 

Nu ved jeg godt de fleste der dribler Tesla ikke er helt så hårdt spændt for, at de måske godt kan lægge ud for forsyningsselskabernes behov i en periode. Men der er folk selv her i landet der er dårligere økonomisk stillet, og hvor en uventet energiregning på mange tusinde(som der så viser sig at være fugle på taget) betyder ungerne må nøjes med de sko der strammede allerede sidste efterår.

Cubic
Cubic Mar 30 '23

@P85DK. Det er derfor at der er " " og hvem der er mest ærlig.

Hmmm hvor er grænsen..... Jeg syntes ikke at det er okay, at forsøge at gemme ret betydelige informationer, og det er lige der, at det går lidt galt for mig. 

Det at lave aconto opkrævninger som Ice2EV beskriver, er i mit univers urent trav, "svindel", snyd kald det i har lyst til, men de agere Bank og opbevare og tjener penge på mine penge, hvilket ikke har en sammenhæng med, at jeg skal betale for noget strøm jeg skal bruge om op til 4 måneder.

Ja op til 4 måneder, jeg har netop fået mails fra dem, med disse betingelser.

Det er i mit univers helt op til grænsen af "svindel", og bevars det er et lovligt hul de har fundet og benytter.

 

Jo, jeg har penge til at betale, men vil ikke betale for den samme måned 2 gange i aconto, så det er videre til nyt selskab....

P85DK
P85DK Mar 30 '23

Hvis det var den eneste betalingsmetode du kunne vælge, så kunne jeg måske være lidt med på hvad du siger - MEN, du har jo fri mulighed for at vælge et andet abonnement eller leverandø uden aconto betaling. Du har valgt at et abonnement som er billigst, men hvor du så 'leger bank'. Der er en meget nem løsning - vælg et andet abonnement eller en anden leverandør.

Det at opbevare andres penge har i lang tid været en underskudsforretning, da det koster penge at have penge på kontoen.

Men igen aconto er helt legitimt og du har enormt mange muligheder for at undgå at betale aconto. Det vil måske endda være billigere for dig eller en minimal omkostning for en mere overskuelig regning.

Nu er EL regninger i det hele taget en 'sjov' ting. Forbrugerombudsmanden kræver meget gennemskuelige og detaljeret regninger - det er direkte modsætninger til hinanden når det kommer til timeafregnet elforbrug. I modsætning til stor set alt andet, så er det muligt (kompliceret måske) for alle kunder at få alle data om sit forbrug ned på timeniveau og sammenholde dette med sin regning - det synes nogen er perfekt, mens andre opfatter en lav regning som gennemskuelig og en høj regning som ugennemskuelig.

 

Bianco
Bianco Mar 30 '23

Det der trykker mig på knapperne, er at vi i dag har time-aflæsning, men kvartalsafregning. 

Desuden har jeg meget svært ved at se en privat-kunde løbe fra regning, således at elselskabet mister sine penge... 

Cubic
Cubic Mar 30 '23

Nå men det er da rart at der ikke kun er mig der har de knapper.......................................

Ice2EV
Ice2EV Mar 30 '23

Hvis nu man antog at Vindstød imod et øre tillæg pr kWh, tilbød folk betaling bagudrettet efter forbrug.

Hvor stor procent af deres kunder tænker I ville tage imod det tilbud, hvis det var et tillæg på:

0,63 øre.(det er vist den aftale de har med IDA eller Pluskortet)

1 øre

3 øre

5 øre

10 øre

Umiddelbart vil jeg gætte på det er hovedparten der gerne betaler 1 øre. Og alt andet lige, så er det vel det detailhandelen kalder mersalg, altså alt det, der ligge og flyder ved disken, som bliver samlet op uden behov.

P85DK
P85DK Mar 30 '23

@Bianco - Du kan jo bare vælge en leverandør som Grøn El-forsyning, de har månedsafregning, eller prøve at foreslå månedsafregning til Vindstød?

@Cubic - det er vel fint nok hvis du bare får et bagudbetalt abonnement?

@Ice2EV - du behøver ikke være på medlemsbetinget aftale for at få bagudbetalt aftale hos vindstød, de tilbyder det også til enkelt kunder. Det koster måske lidt mere, men medlemsorganisationerne har jo mere at forhandle med.

Grundlæggende så synes jeg der er stor fleksibilitet i forhold til el indkøb. Du kan få fastpris aftaler, du kan få spotpris pr. time aftaler, du kan vælge mellem mange forskellige leverandører, med eller uden binding, med eller uden abonnement, ren spotpris eller tillæg til spot, betaling aconto eller bagudrettet, på måneds- eller kvartalsbasis. Du kan reelt skrue på alle knapper du lyst - mange valgmuligheder giver selvfølgelig mulighed for mere forvirring, men du har valgmulighederne.

Det der nok er mest forvirrende for de fleste er at der står 3 afsendere på elregningen, staten, netselskabet og elselskabet.

cth
cth Mar 30 '23

Er energiFyn ikke tæt på vindstød prismæssigt og bagud betalt.?

Det der generer mig mest er at det er svært at gennemskue.

Aconto eller bagud er mig lige meget.

 

Cubic
Cubic Mar 30 '23

Jeg betaler gerne et beløb, og jeg flytter til et andet selskab........

Jeg har forlagt problemet for Vindstød, og de reagere på min henvendelse med at skrive hvordan de gør, og det ved jeg jo egentlig godt :)

@P85DK Ja det er netop det jeg søger, og spørger lidt ind til. Det er nok ikke det de skriver, man kan blive forvirret af, det er netop det de ikke skriver, man bliver udfordret af, og tror måske at det var det tråd starteren bringer på bane med linket til Tænk.dk 

Ice2EV
Ice2EV Mar 30 '23

@P85DK

Sendte spørsmål til Vindstød:

"

3) I skriver at ALLE jeres aftaler er med acconto betaling.........  Vedhæftet er ligeledes 4 billeder af de kombinationstilbud i udbyder på Elpris.dk de 2 er toppen af hver 3 tilbud, som viser hvilke tilbud. de 2 er bunden af de samme tilbud, som viser det kun er Elforbundet aftale der er forudbetalt altså med acconto. De andre er bagudbetalt, altså efter forbrug."  

(der var vedhæftet 4 skærmbilleder af de tilbud Vindstød faldbyder på elpris.dk)

 

Svar fra Vindstød

"

3) Alle vores aftaler er forudbetalt altså med aconto."

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 30 '23
P85DK
P85DK Mar 30 '23

Knivskarp kundeservice medarbejder du har fået fat i der :-) Imponerende når du ihvertfald ved at jeg har en bagudbetalt aftale.

Her er den sidste mail jeg havde med dem i start December:

'Beklager, idet du har besvaret samme mailkorrespondence er din henvendelse røget bagerst i køen hver gang da vi håndtere ældste mails først.

Jeg har dog nu sørget for at få rettet din aftale så det fremadrettet er bagudrettet, i den forbindelse har jeg dannet en ny faktura som kan ses vedhæftet :)   Vi har modtaget din slutaflæsning fra netselskabet, og din slutopgørelse er vedhæftet.
Kan du sende os dit konto- og reg. nr?
  Så skal jeg nok sørge for at få det overskydende tilbageført hurtigst muligt."

Jeg vil så sige at jeg i mange år havde fibernet fra TDC, når mine naboer prøvede at få fibernet hos TDC fik de at vide at der slet ikke var Fibernet i det stykke af Strandvejen. Selv hvis jeg ringede ind med et problem, så sagde de at jeg altså ikke havde fibernet - men det havde jeg og det var i Strandvejen og de sendte også regninger på det.

 

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 30 '23
Cubic
Cubic Mar 31 '23

Det lyder som Vindstød ikke er et hak bedre end Velkommen ( TV2 Kontanten )

Ice2EV
Ice2EV Mar 31 '23

@P85DK

Jeg har ligeledes spurgt dem om muligheden for at får samlet fakturaerne for solcelle produktionen og forbruget på en faktura. Det havde jeg også hørt var en mulighed.

 

Naturligvis var svaret i stil med: "vi kan ikke kommentere på andre kunders aftaler, men det kan ikke lade sig gøre med de aftaler du har"

 

Vindstød svarer altså efter hvad vinden blæser. Må man spørge hvad retning, hvis du husker det, den var fra da du kunne få din bagud faktureret aftale? 

P85DK
P85DK Mar 31 '23

Middelvind fra 159 grader med 3,6 m/s

Højeste 10 min middel: 11,3 m/s

Højeste vindstød 12,9 m/s

Ice2EV
Ice2EV Apr 1 '23

Holder skarpt øje med prognosen og prøver så igen.  ;-)

 

159 grader, det kommer nok til at tage sin tid. Det er ikke ligefrem den mest fremherskende retning.   8-)

P85DK
P85DK Apr 1 '23

Ja, der er åbenbart et sweetspot når vinder kommer fra det ssø hjørne

cth
cth Apr 1 '23

EnergiFyn som ligger nr. 2 på listen i tænk, koster 700 kr. om året mod 70 kr. hvos vindstød hvis man har forbrug på 10.000 KwH om året.

Men energifyn tilbyder bagud betalt.

Sider: 1 2 »