Loading...
dk

Solceller: Skift af afregningsgruppe? | Tesla Forum

selsoe
selsoe May 7 '23

Jeg solceller i mit sommerhus på den gamle ordning (nettoafregningsgruppe 6) og på den nye ordning (gruppe 3) i mit helårshus. Jeg har ret let ved at gennemskue ordningen i mit helårshus: Overskudsstrøm sælges til markedspris når den produceres. Færdig.

Den gamle ordning er noget mere kompliceret, jeg modtager uoverskuelige opgørelser, får efterregninger fra Energistyrelsen og mit elselskab kan kun finde ud af at give mig en årlig elregning og skyder skylden på solcelleanlægget.

Mit spørgsmål til solcellenørderne er: Kan det betale sig at forsøge at skifte fra gruppe 6 til 3 eller er der økonomiske fordele ved at blive i gruppe 6? Eller andre fordele som jeg overser?

CanEl
CanEl May 7 '23

det er svært at gennemskue, men fordelene er mindre nu.
har selv overvejet det længe, men det er svært at finde nogen der vil vejlede om jura.
her er regelsæt for skift mm.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 7 '23
Johannelund
Johannelund May 7 '23
@CanEl
Tak for skriv om anlæg
Som jeg læser det kan man være garanteret et pristillæg på overskudsstrøm vie Energinet
Men bevirker det også at man ikke må få mere end det garanterede pristillæg,
Energinet er jo begyndt ar sende regninger ud til de anlægsejere der ikke har svinet med strømmen, med blot har sparet på strømmen, DVS MAN IGEN STRAFFER DEN KLIMAVENLIGE BEFOLKNING
CanEl
CanEl May 7 '23

det er rigtigt forstået.
de fleste på gruppe 6, blev garanteret en pris på 60 øre de første 10 år.
derefter var prisen 40 øre. mener at prisen er udregnet på de kW som du har solgt minus de kW du har købt. så det burde være din rene overskuds produktion du er garenteret en pris for. nu har priserne været ret høje, en del af sidste år, derfor kommer garantien til at gælde modsat, altså at vi skal betale overprisen tilbage.

jeg kunne også bedre styre mit forbrug ud fra prisen, hvis der ikke var denne garantipris, som nu også kun er 40 øre. jeg må indrømme at jeg i sin tid, ikke hang mig så meget i den pasus, da prisen som regel var under 25-30 øre dengang. derfor kom tilbagebetaling nok ikke til at ske!   der tog jeg altså fejl.

selsoe
selsoe May 7 '23

@CanEl Tak skal du have! Jeg har kontaktet Radius for at høre hvad mulighederne er for at skifte afregningsgruppe.

Johannelund
Johannelund May 7 '23
@CanEl,
Vil de så sige at man burde have fået n kreditnota fra Energinet på 60 øre minus spotprisen på det strøm man havde i overskudsstrøm fra 2010 til 2021, det mindes jeg ikke at jeg har fået.
CanEl
CanEl May 7 '23

jeg har fået et mindre beløb for forrige år flere gange. men har ikke kunnet gennemskue hvordan de kom til det beløb. og så var det så lidt, at jeg ikke ville bruge tid på at tjekke det.

men i år har jeg fået en stor efterregning, for sidste år, så derfor har jeg gravet lidt i det.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 7 '23
CanEl
CanEl May 8 '23

den så sådan ud i 2021 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 8 '23