Loading...
dk

Så kom den nye model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Johannelund
Johannelund Sep 7 '23
Knapper på rattet har sku et problem, de flytter sig når man drejer rattet.
Har allerede problemet når man bakker ud fra carporten og drejer ned på vejen, her skal man have lydanlægget slået til, men den skide knap sidder nu i højre side, så man må vente til at man kører ligeud, så er knappen på plads igen. JA NOGLE AF ELON MUSKS TOSSESTREGER ER DIREKTE ET TILBAGESKRIDT, MEN HELDIGVIS ER DER KOMMET ANDRE MÆRKER PÅ MARKEDET.
cth
cth Sep 7 '23

Knapper på rattet det har alle de andre biler altså også.

Der kan være fartpilot eller musik styring o.s.v.

Men det tænker jeg godt man kan vente med til man kører ligeud.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 7 '23
Bianco
Bianco Sep 8 '23

De fleste danske rundkørsler er store nok til at man kun skal dreje sit rat 90-100 grader for at kommer rundt.

Og hvis man holder hænderne på rattet ca. kl. 9 og 3, så er tommelfingeren faktisk altid lige over de famøse afviser-blink knapper.

Uden at have prøvet, vil jeg formode at knapperne faktisk gøre det nemmere i langt de fleste rundkørsler, og meget besværligt i et fåtal af meget små rundkørsler.

cth
cth Sep 8 '23
Citat fra Bianco

De fleste danske rundkørsler er store nok til at man kun skal dreje sit rat 90-100 grader for at kommer rundt.

Og hvis man holder hænderne på rattet ca. kl. 9 og 3, så er tommelfingeren faktisk altid lige over de famøse afviser-blink knapper.

Uden at have prøvet, vil jeg formode at knapperne faktisk gøre det nemmere i langt de fleste rundkørsler, og meget besværligt i et fåtal af meget små rundkørsler.

Det skal selvfølgelig prøves før jeg endelig vil dømme det ude.

Men hvis ikke det virker så nemt som det er nu med at kunne vippe stilk op eller ned, så dur det ikke.

Johannelund
Johannelund Sep 8 '23
@cth,
Har lige tjekket i en lille rundkørsel, her har man sku drejet rattet 180 grader, når mam skal til at blinke ud, hvorfor lave noget om, som fungerer fint,
MOS
MOS Sep 8 '23

Jeg tænker omvendt, at det er meget få rundkørsler, der er så store, at man ikke drejer rattet mere end 90°. Alle andre, mindre rundkørsler samt en del sving og tæt bytrafik med tætte passager, U-vendinger, parkeringsmanøvrer osv. vil det efter min bedste overbevisning være noget l...

De fleste funktioner, der ikke er relateret direkte til kørslen (f.eks. klima, musik m.m.), kan normalt godt vente, til man kører ligeud. Det er i øvrigt god stil at holde opmærksomheden på trafikken ved komplekse manøvrer og kun rode med det unødvendige, når det går ligeud og der ikke er meget andet at holde øje med (evt. efter man har aktiveret AP).

Men blinkerknapper, horn osv. bør ikke flytte sig rundt. Tænk, hvis bremsepedalen også byttede plads med speederen, når man drejer skarpt...(!)

Måske kunne man opfinde et rat, hvor den midterste del af rattet er fikseret og det kun er ratkransen, der drejer. Så ville knapper på rattet ikke flytte sig. Man kunne så evt. også have et lille display i midten af rattet.

PeterE
PeterE Sep 8 '23

Fysiske knapper og stilke og skærme koster, så hver gang nogen vil fjerne dem er det en spareøvelse. Bevares det er en spareøvelse som tit bliver pakket ind i innovation og fremskridt. En lort er stadigvæk en lort, også når den bliver pakket ind i cellofan :) 

Ice2EV
Ice2EV Sep 8 '23

Hallo, det er jo fordi der kommer en voice command "blink til højre/Venstre".   ;-))

Eller endnu bedre, så slår de kabine kameraet til og blinker du med højre øje, så blinker bilen til højre, og visaversa med venstre øje.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 8 '23
Trannel
Trannel Sep 8 '23
Hvad gør man for at finde afviserknappen efter mørkets frembrud?
Skal man mon tænde ambient lyset eller er der forskelligt lys i højre og venstre knap eller skal man føle sig frem.
Det virker ikke gennemtænkt men med så meget andet nyt og innovativt bør man give det en chance.

selsoe
selsoe Sep 8 '23
Jeg tror ikke det har noget med spareøvelse at gøre. Det er ren forfængelighed. Hvis de ville spare, havde de ikke lavet ventilerede sæder, skærm til bagsædet, store akustiske forbedringer osv. Ratstilke koster 150 kr. max.
Nikola
Nikola Sep 8 '23
Citat fra MOS

....

Måske kunne man opfinde et rat, hvor den midterste del af rattet er fikseret og det kun er ratkransen, der drejer. Så ville knapper på rattet ikke flytte sig. Man kunne så evt. også have et lille display i midten af rattet.

Køb en Citroen ;-) : https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c4/16-16v-5d/5918174 

Johannelund
Johannelund Sep 12 '23
Skal man ikke have en ny typegodkendelse, hvis man laver FORVÆRINGER på en bil, så den ikke kan blinke ud af en rundkørsel,
skal man være nødsaget til at køre med autopilot for at bilen kan blinke korrekt ud af en rundkørsel, At trykke på knappen der nu har en TILFÆLDIG position på rette tidspunkt kan jeg kun se som en udfordring, MEN HVAD FATTER GØR “Elon Musk” behøver jo ikke at være rigtig.
Bianco
Bianco Sep 12 '23

Quote from Johannelund Skal man ikke have en ny typegodkendelse, hvis man laver FORVÆRINGER på en bil, så den ikke kan blinke ud af en rundkørsel,

Jeg tror ikke der er nødvendigt med ny typegodkendelse når man laver det NEMMERE og mere sikkert at blinke ud af en rundkørsel - husk at nu kan du køre med to hænder på rattet OG blinke samtidig.

Måske skulle du kalde den nye Model 3 for Kinderægget ;-)

Eller du kunne lytte til dem der har kørt med det i praksis... (som ikke beklager sig) 

MOS
MOS Sep 12 '23

Nu har jeg bevidst prøvet at lægge mærke til, hvordan rattet vender, når jeg drejer i rundkørsler m.m. de seneste dage. Jeg har siden fredag brugt ca. 18 timer på at køre rundt i Odense området (jeg får naturligvis løn for det - ligesom jeg bliver betalt for at lade gratis på Odense SuC :)).

Min observation er, at i 9 ud af 10 tilfælde drejer jeg rattet mere end 90-100°, så det er nødvendigt at flytte hænderne. Der er to rundkørsler, hvor det lige går an ikke at flytte hænderne på rattet. Det drejer sig om den store rundkørsel ved afkørsel 51 Odense S og den store rundkørsel på Ørbækvej i Odense SØ. Alle andre rundkørsler i Odense er så små, at man i praksis drejer rattet så meget, at man er nødt til at flytte hænderne. Enkelte rundkørsler er endda så små, at rattet drejes næsten helt i bund, dvs. over en hel omgang. Her skal rattet drejes frem og tilbage så hurtigt, at hvis man skal være så heldig at ramme en evt. blinkerknap på rattet, så ville det svare til at ramme en ADHD-ramt flue i et åbent lokale med en dartpil.

Samme problem, når man manøvrerer i parkeringsområder, foretager U-vendinger osv. Rattet står langt fra altid "næsten ligeud", når man skal blinke.

Så jeg er nok med Johannelund på dette punkt - det er ikke skidesmart med knapper på rattet til at blinke.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 12 '23
Bianco
Bianco Sep 12 '23

Quote from MOS

Enkelte rundkørsler er endda så små, at rattet drejes næsten helt i bund, dvs. over en hel omgang. Her skal rattet drejes frem og tilbage så hurtigt, at hvis man skal være så heldig at ramme en evt. blinkerknap på rattet, så ville det svare til at ramme en ADHD-ramt flue i et åbent lokale med en dartpil.

Blinker du ud af disse rundkørsler i dag?  (bortset fra "Ja, fru dommer, altid")

MOS
MOS Sep 12 '23
Citat fra Bianco

Blinker du ud af disse rundkørsler i dag?  (bortset fra "Ja, fru dommer, altid")

Det ligger på rygmarven. Og blinkerstilken er altid, hvor den plejer at være. Så det er ikke engang noget, jeg tænker over.

Men ja, jeg forstår godt, du spørger. For jeg har også observeret, at mange bilister er lidt dovne på det punkt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 12 '23
HrMogensen
HrMogensen Sep 12 '23

Citat fra Johannelund Knapper på rattet har sku et problem, de flytter sig når man drejer rattet.
Har allerede problemet når man bakker ud fra carporten og drejer ned på vejen, her skal man have lydanlægget slået til, men den skide knap sidder nu i højre side, så man må vente til at man kører ligeud, så er knappen på plads igen. JA NOGLE AF ELON MUSKS TOSSESTREGER ER DIREKTE ET TILBAGESKRIDT, MEN HELDIGVIS ER DER KOMMET ANDRE MÆRKER PÅ MARKEDET.

Hvorfor er det så forfærdelig vigtigt at få gang i musikken netop samtidig med, at der udføres en manøvre der kræver ekstra opmærksomhed? Hvorfor ikke starte musikken før du kører - fx samtidig med at du tager sele på? Du kunne også bare undlade at slukke for musikken når du parkerer i carporten - så starter den såmænd helt af sig selv.
Stortset alle bilmærker har idag mulighed for at styre musik m.m. via rattet.

cth
cth Sep 12 '23
Citat fra Bianco

Quote from MOS

Enkelte rundkørsler er endda så små, at rattet drejes næsten helt i bund, dvs. over en hel omgang. Her skal rattet drejes frem og tilbage så hurtigt, at hvis man skal være så heldig at ramme en evt. blinkerknap på rattet, så ville det svare til at ramme en ADHD-ramt flue i et åbent lokale med en dartpil.

Jeg må erkende at jeg kun blinker når det giver mening over for andre.

Hvis der ikke er nogen så blinker jeg generelt ikke. 

jramskov
jramskov Sep 12 '23

Udfordringen er der også hvis andre end en selv skal føre bilen, f.eks. hvis man skal på en længere køretur sammen og vil skiftes til at køre.

Det er mig fortsat en gåde de synes det er en god ide, ikke mindst når det er en "standard" de ændret til noget der er ringere.

jramskov
jramskov Sep 12 '23
Citat fra Bianco

Eller du kunne lytte til dem der har kørt med det i praksis... (som ikke beklager sig)

Har du en Tesla Model S/X med knapperne i stedet for stilke? 

Jeg har endnu til gode at se nogen der mener det er en forbedring?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »