Loading...
dk

Så kom den nye model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Ice2EV
Ice2EV Sep 12

Måske jeg har misforstået yoke rattet, men kræver det ikke mindre drej end rundt rat, for at dreje eks 90 grader.

HrMogensen
HrMogensen Sep 12

Citat fra Ice2EV

Måske jeg har misforstået yoke rattet, men kræver det ikke mindre drej end rundt rat, for at dreje eks 90 grader.

Umiddelbart ikke. Jeg mener Toyotas yoke har denne funktionalitet. 

Bianco
Bianco Sep 12

Quote from jramskov
Citat fra Bianco

Eller du kunne lytte til dem der har kørt med det i praksis... (som ikke beklager sig)

Har du en Tesla Model S/X med knapperne i stedet for stilke? 

Jeg har endnu til gode at se nogen der mener det er en forbedring?

Nej, jeg har ikke selv en ny S / X, og har aldrig prøvet det, så mine betragtninger er rent teoretiske.

Jeg har ikke lagt mærke til nogen der er utilfredse med det når de har levet med det lidt tid. Dog med den begrænsning at dem der har prøvet det hovedsagligt er i USA, som har relativ få rundkørsler. 

MOS
MOS Sep 12
Citat fra HrMogensen 
Citat fra Ice2EV

Umiddelbart ikke. Jeg mener Toyotas yoke har denne funktionalitet. 

Toyotas yoke er drive-by-wire med fartafhængig styring. Dvs. ved lave hastigheder skal man dreje relativt mindre på rattet for at dreje skarpt om et hjørne, mens det kræver et større styreudslag for samme sving ved højere hastighed. Det er smart, da man så ikke skal dreje rattet så meget ved manøvrer i lav fart, mens man jo normalt alligevel ikke drejer rattet ret meget ved høj fart. Det skulle efter sigende fungere ganske godt og kræver kun kort tids tilvænning.

Jeg har en mistanke om, at Tesla også har haft en plan om samme funktionalitet, for i så fald giver yoke rattet god mening. Så har Teslas udviklingsafdeling fået besked om at sætte det hele i værk, bilen fik yoke rat, blinkerknapper osv. men - UPS! - så gik der et eller andet galt og bilen fik alligevel ikke drive-by-wire. Det er bare en teori.

Elon har nok insisteret på, at hans elskede yoke alligevel blev standard, da de nu var i gang med "opgraderingen". USA har meget få rundkørsler, og de fleste veje går meeeget ligeud, så problemet er nok ikke så stort, som i andre lande. Jeg tror ikke, Elon har ret meget føling med, hvad behovene er i f.eks. Europa. Anhængertræk anyone?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 12
lindolrik
lindolrik Sep 13

Gode betragtninger og gisninger..

Vi havde en Citröen CX af de første slags. Her var servostyringen meget mere fartafhængig som du beskriver. Det virkede yderst perfekt både ved manøvering (parallelparkering med 10-15 gr. udsving på rattet!) og super stabil/retningsbestemt på motorvej. Om det var drive-by-wire dengang ved jeg så ikke. Den havde så også et nytænkt ginialt rat med kun en eger. Ligeså nytænkt som Apple's et-knapsmus, første telefon uden knapper etc... CX'eren havde heller ikke stilke men konsoller der sad lige ved fingerene. Og så det mystiske badevægt speedometer.. ;-)

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2Fed%2F79%2Fc2%2Fed79c235d7313d66a2faa90c5795b987.jpg&f=1&nofb=1&ipt=3909cc937e08b542fe97876454a34daa67022680fd9c20cb7442be3a7a03b074&ipo=images

Nogen som ved hvornår den nye 3'er kan prøvekøres så det kan testet og ikke kun diskuteres? :-)

jramskov
jramskov Sep 13

Hvordan styrer man viskerne? Det er noget jeg gør en del fordi auto fungerer så ringe på vores 2019 TM3,

Bianco: "Jeg har ikke lagt mærke til nogen der er utilfredse med det når de har levet med det lidt tid. Dog med den begrænsning at dem der har prøvet det hovedsagligt er i USA, som har relativ få rundkørsler."

Det er heller ikke fordi jeg ligefrem har set utallige YT videoer om yoke rattet eller de manglende stilke i Model S/X, men jeg kan ikke erindre én eneste gang at have set nogen der ikke hellere ville have stilke.

@MOS: Det er også min tanke - hvis man primært kører på lange lige veje og sjældent i rundkørsler, så er det nok OK.

@lindolrik: Anslået levering ved bestilling er ifølge Tesla er oktober-november, så der går næppe særligt lang tid. Indtil da kan man tage en prøvetur i en Model S/X der har cirka det samme rat.

KimT
KimT Sep 13

Den eneste forskel der er lavet på viskerne er at der nu er en knap på rattet i stedet for på enden af armen. Den styrer sprinkler, og sørger for at der popper en popup frem på skærmen - som i dag.

jramskov
jramskov Sep 13

Hvad så hvis man bare vil have viskerne til at køre en enkelt gang?

HrMogensen
HrMogensen Sep 13
Citat fra MOS 

Toyotas yoke er drive-by-wire med fartafhængig styring. Dvs. ved lave hastigheder skal man dreje relativt mindre på rattet for at dreje skarpt om et hjørne, mens det kræver et større styreudslag for samme sving ved højere hastighed. Det er smart, da man så ikke skal dreje rattet så meget ved manøvrer i lav fart, mens man jo normalt alligevel ikke drejer rattet ret meget ved høj fart. Det skulle efter sigende fungere ganske godt og kræver kun kort tids tilvænning.

.....

I menuen kan man jo vælge mellem komfort, standard og sport ift. styring. Har komfort vs. sport lidt eller ingen indvirkning på hvor meget man skal dreje på rattet i samme sving? 

Før 3LR havde jeg en Grande Punto (dengang semi sporty) hvor der var en knap til sporty styring. Altid tændt fordi komfort styring virkede mere sjasket end gearskiftet som var bilens største svaghed. Omvendt havde mine forældres Panda 100HP morsomt nok en knap for at slå sporty styring fra. Det kunne være svært at mærke om det havde indflydelse på ratbevægelse ved sving. På motorvejen virkede det for mig tydeligst med den lille Panda - altså at jeg i komfort mode skulle dreje mere på rattet ved fx en skarp afkørsel. Måske blev jeg snydt af feedbacket? 

MOS
MOS Sep 13
Citat fra HrMogensen

I menuen kan man jo vælge mellem komfort, standard og sport ift. styring. Har komfort vs. sport lidt eller ingen indvirkning på hvor meget man skal dreje på rattet i samme sving?

Jeg er 99,99% sikker på, at indstillingen ikke har noget med styretøjets udveksling at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor meget kraft servoen hjælper med at dreje rattet. Du vil mærke, at i "sport" er rattet mere tungt at dreje, mens du i "komfort" nemt kan dreje det med en finger.

jramskov
jramskov Sep 15
Den nye model er udstillet ved Tesla Greve fra i morgen: https://teslaownersdenmark.dk/menu/news/news_id/66
cth
cth Sep 16

JP har prøvekørt den.

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE16430390/er-det-bare-pral-eller-leverer-den-nye-tesla-model-3-i-praksis/

Artikel er sikkert låst men der er lutter ros.... lige bortset fra denne del:

For føreren vil de omarrangerede kontrolgreb også gøre en forskel. Som i Tesla Model S er stængerne ved siden af rattet blevet fjernet. Bilen gætter nu på din tiltænkte kørselsretning og beder dig bekræfte ved at trykke på bremsepedalen med en skydelære på touchskærmen som en backup. Det nye rat indeholder haptiske knapper til at styre lys, blinklys, vinduesviskere og fartpilot. Det fungerer bedre, end du måske forventer, og så alligevel ikke. 

F.eks. er de traditionelle blinklys-stanggreb blevet skiftet ud med to knapper på venstre side af rattet. Det kendes fra Tesla Model S, men fungerer elendigt. Den øverste knap blinker til venstre, mens den nederste knap blinker til højre.

At blinke ud af en rundkørsel kan således være en udfordring. Med blinklyskontrollen er det som at spille blinklys-roulette. Du kan prøve, så meget du vil, men det er, som om de enarmede tyveknægte har mere gunstige odds end dine forsøg på at blinke dig ud af en rundkørsel.

Arpe
Arpe Sep 17

"

Fra et sikkerhedssynspunkt er dørene nu blevet forstærket for at give større beskyttelse ved en sidekollision. Som et resultat lukker de også med et mere betryggende ”klonk”. Nærmest som på en Audi. 

Manglende raffinement og opfattet kvalitet var altid en af mine primære klager over Tesla Model 3, og mens disse justeringer ikke skyder den forbi BMW i4 i disse henseender, har Tesla bestemt indsnævret afstanden. 

Nyt er også en seriøs opgradering af det i forvejen velspillende anlæg, så det nu omfatter 17 højtalere og to subwoofere." - JP

Kan det virkelig passe den nye Model 3 ikke er forbi BMW i4 på kvalitet, husker ikke BMW'en som specielt interessant? Men det kan være jeg husker lidt forkert fordi BMW Århus behandlede mig så dårligt den dag jeg var på besøg. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Sep 17
cth
cth Sep 17

I JP bilradio sagde de at den var på højde eller forbi i4.

Så de er vist ikke helt alignet :-)

Jeg husker i4 som klart bedre kvalitet end den gamle 3'er

(jeg kom i låne 3'er og prøvede i4 M50 og tilbage i låne 3'er).

Dog lidt gammeldags.

Men BMW må også have gjort noget for min kollegas netop købte i4 virkede bedre end den jeg prøvede for 1 år siden.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 17
Arpe
Arpe Sep 24

Jeg tog lidt mål af bagagerummet i den nye Tesla Model 3 Highland:
https://twitter.com/Arpe_DK/status/1705567776100778398 

Ser ud til rummet lige er 1-2 cm lavere end den gamle model, men 1 cm længere og et helt nyt rum til højre på ~30L. 

jramskov
jramskov Sep 24

Jeg var forbi Tesla i Aarhus tidligere i dag og se den nye TM3 - jeg var langt fra den eneste der var der, så Tesla tiltrækker stadig.

- Den nye front og bagende fungerer ganske godt synes jeg, klart en forbedring i forhold til vores TM3 fra 2019.
- Interiør kvaliteten har helt sikkert også fået et nøk opad, selvom jeg synes det er OK i vores.
- Sæderne er bedre og for pokker jeg vil gerne have ventilerede sæder. Man sidder også lidt bedre på bagsædet.
- På skærmen ved bagsædet kan man rykke forsæderne eller i hvert fald passagersædet frem og tilbage. Det skulle kun fungere når  der ikke sidder nogen i sædet, men da jeg gjorde det virkede det selvom der sad en i sædet. Mon ikke det blot var fordi den sikkert er i en form for "udstillings mode"?
- På samme skærm kan man indstille blæserne og det kan indstilles individuelt for venstre og højre side som man kan foran.
- Er fortsat ikke imponeret over det manglende stilke, men i det mindste føles knapperne på rattet OK og solide.

bleze
bleze Sep 25
Det er irriterende at Tesla fjerner stalks. De har åbenbart aldrig kørt i en rundkørsel. Men Enhance, dem med S3XY buttons, løser problemet med stalks. Hvor besværligt det er at montere dem, er uvist, men ikke nok til at afskræke mig fra at bestille hvilket jeg gjort kl lort om morgenen d. 1/9. Ventetiden er hård. Håber at jeg ikke får en mandags model, nu jeg har været tidligt ude. https://www.youtube.com/shorts/8YYe_fMc0Aw https://www.youtube.com/shorts/35gikWMPGho
Ice2EV
Ice2EV Sep 25

Det er altså mega tosset af Tesla ikke at profiterer på Stalks.

Hvorfor er der en aftermarked leverandør der skal sælge stalks. Det kunne Tesla ligeså godt gøre selv.

PL
PL Sep 25
Citat fra jramskov

- På samme skærm kan man indstille blæserne og det kan indstilles individuelt for venstre og højre side som man kan foran.

Er der separat temperatur-indstilling for bagsædet? I vores 3'er oplever vi ofte, at der blæses meget varmt luft ud bagtil selvom det er passende foran.  

jramskov
jramskov Sep 25

@bleze: Interessant - de er godt nok hurtigt ude.

@PL: Det kan jeg desværre ikke huske.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »