Loading...
dk

Så kom den nye model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Ice2EV
Ice2EV Nov 11 '23

Jeg synes det er en pæn anmeldelse.

For engangsskyld er der ingen direkte kritik af at bagagerummet er ubrugeligt. Men det oplyses direkte at det er så stort at ingen bør have behov for mere ;-)

Oplysningen om at den måske kommer til at blinke efter navigationen automatisk, kunne betyde jeg ligefrem ville begynde at bruge GPS.

Dog synes jeg ikke kritikken af ingen pulsmåler i rattet og at man kommer til at trække i rattet så den slår AP fra, er lidt søgt. Det sker yderst sjældent at jeg kommer til at trække for meget i rattet til at den slår AP fra.

Det sker dog at jeg synes svinget er for skarpt, og at bilen trækker lidt for lidt til siden, til at jeg selv får drejet så meget at den slår fra. MEN det er jo altså også mig der kører den, ikke.

Lidt ligesom loven siger at der ikke må køres med langtlys i byen. Jamen så slå funktionen fra når du kører ind i byen, hvis du absolut vil være helt ren efter bogen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 11 '23
Ledsager
Ledsager Nov 11 '23

Jeg undre mig over, at det kan være smart, at gearskift sker på skærmen. Her tænker jeg fx når man laver en trepunktsvending eller skal bakke lidt frem og tilbage ved parkering. Jeg har godt nok ikke prøvet det, men det virker umiddelbart bøvlet i forhold til en stilkkontakt.

MOS
MOS Nov 11 '23

Det felt, hvor man skal swipe på skærmen for at skifte gear, sidder næsten lige bag ved der, hvor gearstilken plejer at sidde. Så forskellen er måske ikke så stor. Jeg tror, man kan vænne sig til det. Har dog ikke prøvet det. Men min umiddelbare fornemmelse er, at en gearstilk nok er at foretrække. 

Det er nok værre med den manglende blinkerstilk, hvor der nu er knapper der drejer rundt sammen med rattet og som man aldrig helt ved, hvor er. Det er virkelig noget rod, fordi man i f.eks. en rundkørsel som regel og med god ret har sin opmærksomhed andre steder end at holde øje med, hvor den rigtige blinkerknap nu lige befinder sig. Det er utvivlsomt en sikkerhedsmæssig forringelse, så det er klart en ommer! Jeg tror desværre, Tesla mister mange kunder lige på det punkt. Og medmindre de er meget dumstædige, så kommer blinkerstilken forhåbentligt tilbage igen på et tidspunkt.

Bianco
Bianco Nov 11 '23
Quote from MOS

Det er nok værre med den manglende blinkerstilk, hvor der nu er knapper der drejer rundt sammen med rattet og som man aldrig helt ved, hvor er. Det er virkelig noget rod, fordi man i f.eks. en rundkørsel som regel og med god ret har sin opmærksomhed andre steder end at holde øje med, hvor den rigtige blinkerknap nu lige befinder sig. Det er utvivlsomt en sikkerhedsmæssig forringelse, så det er klart en ommer! ...

Jeg tænker at det måske går lige op med de gange hvor venstre hånd ikke er ud for blinkerarmen. Men lad os nu se hvordan hr og fru gennemsnits-bilkøber reagerer.

MOS
MOS Nov 11 '23
Citat fra Bianco

Jeg tænker at det måske går lige op med de gange hvor venstre hånd ikke er ud for blinkerarmen. Men lad os nu se hvordan hr og fru gennemsnits-bilkøber reagerer.

Forskellen er bare, at blinkerstilken ved du altid præcis, hvor er. Den flytter sig ikke.

Jeg har sq sjældent styr på, om jeg har drejet rattet 5/8 omgange eller 1 + 3/16 omgange eller hvad det nu måtte være. Jeg ville i hvert fald være nødt til at tage blikket fra vejbanen og bruge et øjeblik på først at finde, hvor blinkerknapperne nu befinder sig. Dernæst ville jeg skulle bruge endnu et øjeblik på at hitte ud af, hvilken af knapperne, der er den rigtige (der er godt nok pile på dem, men hvis de vender på hovedet eller på skrå, så er der lige en ekstra rotationsøvelse, man skal foretage sig i hovedet). Dernæst ville jeg skulle bruge endnu et øjeblik på at finde ud af, hvilken hånd og hvilken finger, der er mest hensigtsmæssig at bruge og dernæst yderligere et øjeblik på rent faktisk at ramme knappen (som ret beset er forholdsvist lille sammenlignet med en blinkerstilk). Hvis alt går godt, så skal jeg altså bruge mindst 4 øjeblikke ekstra, hvor jeg er distraheret og ikke har min fulde opmærksomhed på trafikken. Sandsynligheden for, at rattet i mellemtiden er drejet yderligere lidt til den ene eller anden side, siden man besluttede sig for at blinke (fordi man jo eksempelvis er på vej igennem en rundkørsel) er ganske stor og ligeledes risikoen for dermed at ramme forkert på blinkerknappen, fordi den ikke længere er der, hvor man troede. Rammer man forkert, skal man bruge et par eller 5 ekstra øjeblikke på at registrere dette, blive frustreret, tæmme sin frustration, finde den rigtige knap og så ramme den. Jeg tror, man i praksis for længst er ude af rundkørslen, før der gået de i alt 9 øjeblikke og man har ramt den rigtige knap.

Men igen... det skal nok prøves i praksis. Jeg har dog set nok videoer til, at jeg indtil videre tvivler stærkt på, at det vil fungerer godt i praksis.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 11 '23
Ice2EV
Ice2EV Nov 11 '23

Tænker det er et spørgsmål om tilvænning.

Ligesom min kone ikke fatter et kvæk af nord up på nav kortet. Hun vil have head up, ellers kan hun ikke finde ud af om hun skal dreje til højre eller venstre ved næste rutepunkt.

Jeg foretrækker Nord up, de få gange jeg kører på navi. Det gør jeg fordi hvis jeg har sat eks Strandby ind i navi, og ikke haft mine briller på men bare klikket på første Strandby, så ved jeg at hvis den sender mig i retninge SV, så kommer jeg ikke til Strandby ved Frederikshavn, men den ved Farsø.

Det virker også hvis man skal til Nykøbing og får Falster, istedet for Mors. Den fanger man hurtigt hvis navi vil en forkert vej, hvis retningen er helt til hest.

Lidt ligeså de tyskere der stod ved Læsø færgen for nogle år siden og spurgte om vej til færgen til bornholm.......... Bornholm ligger jo på nogle kort oppe i højre hjørne, hvor der lige er plads på sådan et firkantet kort over Danmark. Kukkuk.

cth
cth Nov 12 '23

Ha ha Bornholm...den var god.

Jeg foretrækker også at køre mod nord :-)

jramskov
jramskov Nov 12 '23
Citat fra Ice2EV

Lidt ligesom loven siger at der ikke må køres med langtlys i byen. Jamen så slå funktionen fra når du kører ind i byen, hvis du absolut vil være helt ren efter bogen.

Ifølge flere kommentarer på videoen, er det ikke korrekt mere - Citat fra en en kommentar: "Det var i gamle dage det var gældende. I dag må man godt, hvis vejen ikke er oplyst". 

Jeg synes også det er en ganske fin anmeldelse.

Mht. de manglende stilke: Jeg har set/læst/hørt en del anmeldelser og alle nævner de manglende stilke som noget negativt. Der har ikke været én eneste der har synes den nye løsning er lige så god eller bedre, tværtimod. Jeg køber ikke argumentationen om at det er billigere og gør det nemmere at producere bilen - hvorfor har de så feks. tilføjet en skærm ved bagsæderne eller nogen af alle de andre ting de har ændret? Absolut ikke noget der gør det billigere og nemmere at producere bilen.

jramskov
jramskov Nov 12 '23
Citat fra Ice2EV

Tænker det er et spørgsmål om tilvænning.

Ligesom min kone ikke fatter et kvæk af nord up på nav kortet. Hun vil have head up, ellers kan hun ikke finde ud af om hun skal dreje til højre eller venstre ved næste rutepunkt.

Jeg foretrækker Nord up, de få gange jeg kører på navi. Det gør jeg fordi hvis jeg har sat eks Strandby ind i navi, og ikke haft mine briller på men bare klikket på første Strandby, så ved jeg at hvis den sender mig i retninge SV, så kommer jeg ikke til Strandby ved Frederikshavn, men den ved Farsø.

Det virker også hvis man skal til Nykøbing og får Falster, istedet for Mors. Den fanger man hurtigt hvis navi vil en forkert vej, hvis retningen er helt til hest.

Der er jeg 100% på din kones side. Det forvirrer mig hvis kortet ikke viser det jeg ser ud af forruden :-) 

Bianco
Bianco Nov 12 '23
Quote from MOS
Citat fra Bianco

Forskellen er bare, at blinkerstilken ved du altid præcis, hvor er. Den flytter sig ikke.

Jeg har sq sjældent styr på, om jeg har drejet rattet 5/8 omgange eller 1 + 3/16 omgange eller hvad det nu måtte være. ...

Hvis man er typen der flytter hænderne rundt på rattet efterhånden som man drejer rattet, så ja, så er det kun for det være med blinker-knapper.

Hvis man er typen der holder hænderne i 9 & 3 så længe man kan, så tror jeg det vil kunne virke bedre med knapperne. Dog ikke i de meget små/skarpe rundkørsler. 

MOS
MOS Nov 12 '23
Citat fra Ice2EV

Lidt ligeså de tyskere der stod ved Læsø færgen for nogle år siden og spurgte om vej til færgen til bornholm.......... Bornholm ligger jo på nogle kort oppe i højre hjørne, hvor der lige er plads på sådan et firkantet kort over Danmark. Kukkuk.

LOL! Ved du, om de nåede deres færge? 

MOS
MOS Nov 12 '23
Citat fra Bianco

Hvis man er typen der flytter hænderne rundt på rattet efterhånden som man drejer rattet, så ja, så er det kun for det være med blinker-knapper.

Hvis man er typen der holder hænderne i 9 & 3 så længe man kan, så tror jeg det vil kunne virke bedre med knapperne. Dog ikke i de meget små/skarpe rundkørsler. 

Jeg har testet stort set samtlige rundkørsler i Odense-området og der er kun 2 ud af måske ~100 rundkørsler, hvor jeg ikke drejer rattet mere end 1/4 omgang og i de fleste tilfælde drejer jeg rattet mindst 1/2 omgang, så det er ganske enkelt nødvendigt at flytte hænderne.

Jeg har tænkt på, om Model 3/Y har en anden ratudveksling, så man evt. drejer lidt mindre på rattet end på min Model S? Er der nogen, der ved det eller har erfaringer med begge modeller? I givet fald er problemet så måske ~10% mindre, end jeg frygter.

jramskov
jramskov Nov 13 '23

@MOS: Jeg har kun erfaring med vores TM3 fra 2019. Jeg har også flere gange prøvet at simulere det at skulle bruge knapperne når jeg har kørt rundt i rundkørsler - det var ikke nogen god oplevelse.

cth
cth Nov 13 '23

JP bilradio har selvfølgelig testet den og er meget positive og den ene sammenligner igen med BMW i4, hvor den anden stadig er lidt lunken over bl.a. kørekomfort.

Sæder som er bedre men stadig ikke som tyskerne.

Gear vælger mener de man nok bliver træt af.

Stilke kan man nok leve med, men må acceptere ikke at kunne blinke ud af rundkørsler.

De mener 340.000 gør den for dyr, da Tesla jo sprøjter Model Y lagerbiler ud til priser der omkring eller kun lidt højere.

Om de har ret i det må tiden vise... dete r jo trods alt en noget mere komfortabel model 3 end den "gamle" Y.

men har folk brug for en Y, så dur en model 3 jo ikke...så måske har de ret.

49 min inde. Bedøm selv.

https://jyllands-posten.dk/podcast/bilradio/ECE16593379/nye-og-endnu-vildere-prisnedsaettelser/

Bianco
Bianco Nov 13 '23
Quote from cth

De mener 340.000 gør den for dyr, ...

Det er 100% sikkert at den kommer ned på 300.000 så snart produktionen kan følge efterspørgslen.

cth
cth Nov 13 '23
Citat fra Bianco
Quote from cth

De mener 340.000 gør den for dyr, ...

Det er 100% sikkert at den kommer ned på 300.000 så snart produktionen kan følge efterspørgslen.

Nice...så er der jo ingen grund til at købe nu :-) 

P85DK
P85DK Nov 13 '23
Citat fra MOS
Citat fra Bianco

Jeg har testet stort set samtlige rundkørsler i Odense-området og der er kun 2 ud af måske ~100 rundkørsler, hvor jeg ikke drejer rattet mere end 1/4 omgang og i de fleste tilfælde drejer jeg rattet mindst 1/2 omgang, så det er ganske enkelt nødvendigt at flytte hænderne.

Jeg har tænkt på, om Model 3/Y har en anden ratudveksling, så man evt. drejer lidt mindre på rattet end på min Model S? Er der nogen, der ved det eller har erfaringer med begge modeller? I givet fald er problemet så måske ~10% mindre, end jeg frygter.

Jeg tror først det bliver forvirrende når man kører flere forskellige biler jævnligt med forskellige betjeninger. Hvis man primært kører I den samme bil, så er det hurtigt rutine.

Vi har fx. et par biler med flappy paddles. Et par stykker hvor flappy paddles sider på rettet og drejer med rundt, så når du skifter gear, skal du lige gøre det modsat af når du kører ligeud. Og så har vi en hvor flappy paddles sider på ratstammen og ikke drejer med rundt. Frem og tilbage mellem de biler kan lige forvirre en i et par sekunder, men det er hurtigt over.

cth
cth Nov 13 '23

Nu kan i vist godt pakke jeres FDM forbehold væk :-)

https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-facelift-til-6-stjerner

Lyder til at fantom opbremsninger ikke er et issue mere. Måske kommer det "ned" til os andre :-)

Men model 3 er ikke en bil for mig. Glæder mig til at se den faceliftede Y.

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 13 '23
Arpe
Arpe Nov 13 '23

Haha, ja jeg har ikke fået armene ned endnu... havde aldrig forventet at se sådan en gennemgang fra FDM. Fandt dog stadig 3 fejl så mon ikke de snart forstår hvordan elbiler/Tesla fungere! 

Jeg har bestilt prøvetur til ny Model 3 og Polestar 2 den 25 november, glæder mig helt vildt!

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Nov 13 '23
jramskov
jramskov Nov 13 '23

Tesla har da generelt fået gode anmeldelser af FDM i længe.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »