Loading...
dk

FSD beta i Europa i 2025? | Tesla Forum

MOS
MOS May 24 '24
Citat fra jramskov

Der kan ske uendeligt mange forskellige uforudsete ting som en selvkørende bil ikke vil kunne håndtere.

Enig. Men hvis sandsynligheden for hver af dem er forsvindende lille, så er det ikke et særlig omfattende problem i praksis. I de sjældne tilfælde, FSD ikke kan komme videre, må man så acceptere, at Tesla skal fjernstyre bilen, Falck slæber den væk eller hvad der nu skal til. Der sker også af og til uforudsete ting for alm. biler, som man ikke ligne kan ordne på stedet med det samme. Ja, det er ubelejligt, men sådan er livet desværre nogle gange. Der er ingenting, der er helt perfekt.

 

Jeg er nok mere bekymret for noget så trivielt som skidt og snavs på kameralinsen. I praksis har jeg ofte oplevet en beskidt forrude eller kameralinse, der blokerede udsynet i en sådan grad, at det ikke ville være forsvarligt at køre videre, før den er gjort ren. Så længe en selvkørende Tesla ikke har selvrensende kameraer, så må det gå galt før eller siden. Jeg begriber ikke, at Tesla endnu ikke har adresseret dette problem.

Ice2EV
Ice2EV May 24 '24
Citat fra MOS

Der er også et eksempel i artiklen, hvor der er våd cement på vejen. Hvad gør bilen så? Igen et yderst usandsynligt scenarie. Jeg har igennem hele mit liv ikke oplevet en eneste gang, at jeg kom forbi et sted, hvor der var våd cement på vejen. Jeg har dog set det i spektakulære Hollywood-actionkomedie spillefilm, hvor en uheldig/dum politibetjent under en biljagt kører sin patruljevogn ned i noget våd cement, så den sidder fast. Nok ikke et scenarie, der forekommer ret tit i den virkelige verden. Og normalt er sådan en gang vejarbejde jo også skiltet og afspærret, så der ikke er megen tvivl om, hvor man ikke må køre.

Det lyder som en Bud Spencer film. 

P85DK
P85DK May 24 '24
Citat fra jramskov

Jeg tænker i fokuserer lidt for meget på de enkelte eksempler. Der kan ske uendeligt mange forskellige uforudsete ting som en selvkørende bil ikke vil kunne håndtere.

Prøv at giv os nogle eksempler hvad de uforudsete ting kan være ;-)

jramskov
jramskov May 25 '24

@MOS: Helt enig @ kameraerne.

Johannelund
Johannelund May 25 '24
Uforudsete tink kan være tåge manglende vejstriber sne slud rundkørsler hvor man ikke skal ud af første vej, flersporede rundkørsler, rundkørsler hvor der også er cykelstier, taxa grøn/gul
P85DK
P85DK May 26 '24
Citat fra Johannelund Uforudsete tink kan være tåge manglende vejstriber sne slud rundkørsler hvor man ikke skal ud af første vej, flersporede rundkørsler, rundkørsler hvor der også er cykelstier, taxa grøn/gul
 

Rundkørsler - uanset variant - kan vel ikke være uforudsette ting

cth
cth May 26 '24

Jeg har sat mig for lidt ind i hvad FSD er i den fulde version.

Men ud fra det jeg ved, så tror jeg ikke på det her i DK de næste mindst 10 år.

MOS
MOS May 26 '24
Citat fra P85DK
Citat fra Johannelund Uforudsete tink kan være tåge manglende vejstriber sne slud rundkørsler hvor man ikke skal ud af første vej, flersporede rundkørsler, rundkørsler hvor der også er cykelstier, taxa grøn/gul
 

Rundkørsler - uanset variant - kan vel ikke være uforudsette ting

Det er måske ikke så meget en udforudset ting. Men rundkørsler findes i så mange forskellige udgaver og variationer, at det er svært at hardcode dem alle. Problemet er i virkeligheden nok, at der skal laves en generel form for kunstig intelligens i bilerne, der kan navigere igennem noget, der for bilen er ukendt, men baseret på nogle generelle regler og dertil noget vi alm. mennesker kalder "sund fornuft".

 

Andre mere uforudsete ting kunne være våd cement, et propelfly, der er ved at nødlande midt på motorvejen, et igangværende terrorangreb på et butikscenter, en oversvømmet viadukt, et jordskred, en løbsk hest, der er gået i panik osv. Her vil bilen være mere på gyngende grund, fordi jeg ikke tror, den har så veludviklet en "sund fornuft" som et alm. menneske

Ice2EV
Ice2EV May 26 '24

Umiddelbart vil jeg antage at:

våd cement, et propelfly, der er ved at nødlande midt på motorvejen, et igangværende terrorangreb på et butikscenter, en oversvømmet viadukt, et jordskred, en løbsk hest, der er gået i panik osv.

 

Vil betyde at bilen parkerer sig selv, indtil den har overblik igen.

 

Rundkørsler bør den kunne om ikke bedre end mennesker, fordi den følger fædselsreglerne. Hvorimod der er uhyre mange mennesker der ikke fatter hat af at køre i rundkørsel, og slet ikke hvis den er flere sporet og med rundkørsler indeni samt lyskryds.

 

Prøv at checke den her i Valencia:

 

 

https://www.google.com/maps/@39.458258,-0.4026795,3a,60y,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1slz6qWflTbZyXMWzVbOtvDw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dlz6qWflTbZyXMWzVbOtvDw%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D0%26pitch%3D0%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu

 

Den er for viderekommende Der er flere af den slags i Valencia.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 26 '24
MOS
MOS May 26 '24
Citat fra Ice2EV

Umiddelbart vil jeg antage at:

våd cement, et propelfly, der er ved at nødlande midt på motorvejen, et igangværende terrorangreb på et butikscenter, en oversvømmet viadukt, et jordskred, en løbsk hest, der er gået i panik osv.

 

Vil betyde at bilen parkerer sig selv, indtil den har overblik igen.

At bilen parkerer sig selv er ikke nødvendigvis den bedste løsning i alle situationer. De situationer, jeg nævner, har vidt forskellige optimale løsninger.

 

Våd cement:

Der ville jeg bare køre udenom. Jeg ved ikke, hvordan Teslaen skulle kunne vurdere, om cementen er våd, hvis der ikke er afspærret eller skiltet tilstrækkeligt. Og hvis der er, så er det jo slet ikke noget problem i første omgang.

 

Et propelfly, der er ved at lande midt på motorvejen:

Der ville jeg vurdere landingshastigheden for propelflyet og hvor mit køretøj er positioneret i forhold til indflyvningsbanen. Afhængigt af forholdene ville jeg give plads enten ved at accelerere, så flyet kan lande bagved, eller holde tilbage, så flyet kan lande foran. Jeg tvivler på, at Teslaen har sensorer, der kan detektere, at et fly befinder sig lige oven over bilen og er på vej til at nødlande.

 

Et igangværende terrorangreb på et butikscenter:

Det er en svær situation, hvor man må være kreativ for at få det bedste ud af det. Umiddelbart ville jeg se at komme væk derfra så hurtigt som muligt, også selvom jeg skulle gradbøje en håndfuld trafikregler undervejs, indtil jeg er i sikker afstand. Jeg tvivler på, at en Tesla ville kunne vurdere situationen og bedømme risikoen ved forskellige beslutninger.

 

En oversvømmet viadukt:

Her må man vurdere vanddybden. Kan man snige sig stille og roligt videre igennem vandet, eller er det for dybt? Har man evt viden om vejens højdeprofil, som man udnytte til ikke at køre, hvor der er for dybt? Men det er jo ikke lige gyldigt, om vanddybden er 1 cm (man fortætter nogenlunde som normalt), 5 cm (man sætter farten ned og lister stille og roligt igennem) eller 25 cm (her vil det nok være klogest at finde en anden vej). Jeg tror ikke Teslaen kan vurdere dybden af vandet, men kun se, at vandet dækker vejbanen.

 

Jordskred:

Her må man vurdere risikoen for, at jordskredet fortsætter og om vejbanen kan bryde sammen under bilen. Er jordskredet overstået og er der plads til og sikkert passere i siden af vejen? Er jordskredet stadig i gang, bør man holde sig god afstand og evt. bakke i en fart, hvis man er kommet for tæt på. Jeg tvivler på, at Teslaen kan vurdere risikoen korrekt og det dummeste ville her være at parkere lige midt i risikozonen og afvente et bedre overblik over situationen. Overblikket bliver ikke nødvendigvis bedre af at vente, til bilen bliver dækket af jordskredet.

 

En løbsk hest, der er gået i panik:

Her vil det nok være fornuftigt at holde ind til siden i god afstand til hesten og afvente situationen, indtil hesten er væk eller den er faldet til ro. Jeg er ikke sikker på, at en Tesla kan vurdere forskellen på en hest, der er gået i panik og en hest, der er under kontrol.

 

Man kunne finde på et utal af andre, uforudsete situationer, hvor Teslaen vil have mere end svært ved at vurdere, hvad der er det rigtige at gøre i situationen. Det er ikke altid bedst bare at parkere bilen. Et oplagt eksempel er, hvis der bliver skudt efter bilen eller nogen forsøger at kapre den.

Ice2EV
Ice2EV May 27 '24

Nu har jeg kørt bil i 35 år. Vi, fruen og jeg, kører samlet i raketten, backupen, firmabiler ca 75.000 om året pt.

Vi kørte lidt mindre tidligere. Men skal vi sige snit på 25kkm i 35 år, ialt rundt 900.000 km.

 

Jeg har endnu aldrig oplevet, vår cement, løbsk hest, landende propelfly, jordskred eller Terror angreb.

 

Jeg foreslår også at man tager sikkerhed for, hvis der lander en UFO og de grønne mænd er blå.

lindolrik
lindolrik May 27 '24

Mit lille indspark:

Er meget enig med MOS.

Og løbske heste har jeg prøvet.

Lang tid siden dog, da jeg var barn. Totalskadet bil, intet alvorligt med passagererne.

Men det sker og jeg tror auto-break ville have reageret hurtigere end min far gjorde og dermed undgået eller mindsket uheldet..

Nikola
Nikola May 27 '24

Kan komme i tanke om masser af eksempler der er langt mere nede på jorden. Ulovlige parkeringer/standsninger, skraldebil/varevogn der holder midt på vejen under aflæsning/afhentning etc. En levende chauffør omgår dette, med lidt kreativitet, evt. overskredne spærrelinjer etc.
Så vidt jeg forstår er vi ikke der, hvor bilen selv kan finde ud af, hvornår det er ok/hensigtsmæssigt at bryde reglerne, for at få afviklet trafikken

P85DK
P85DK May 27 '24
Citat fra MOS
Citat fra P85DK
Citat fra Johannelund Uforudsete tink kan være tåge manglende vejstriber sne slud rundkørsler hvor man ikke skal ud af første vej, flersporede rundkørsler, rundkørsler hvor der også er cykelstier, taxa grøn/gul
 

Rundkørsler - uanset variant - kan vel ikke være uforudsette ting

Det er måske ikke så meget en udforudset ting. Men rundkørsler findes i så mange forskellige udgaver og variationer, at det er svært at hardcode dem alle.

Argghh - lad os sige der er 100 variationer af rundkørsler i verden, hvilket jeg tror er højt sat, hvis den ikke kan det, såååå ...

Ved godt alle rundkørsler ikke ligner hinanden, men spørgsmålet er hvor mange forskellige regelsæt der findes for rundkørsler.

Hvad angår terrorangreb, heste, GLS, UPS etc. Så tror jeg man vil blive overrasket over hvor let det går når ALLE følger samme reglesæt og ikke har deres egen personlige vurdering om hvad man bør gøre.

Så overgangen bliver svær, men om 40 år når hovedparten af biler, varevogne og lastbiler er selvkørende, så er det nok ikke så kompliceret

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 27 '24
MOS
MOS May 27 '24

Jeg frygter bare, at fremtidens selvkørende biler bliver så dumme/rigide/regelrette/ukreative, at en terrorist eller spøgefugl f.eks. vil kunne stille en enkelt orange kegle midt i udkørslen fra et P-område og så bare afvente, at kaos opstår, når de selvkørende biler hober sig op. Ingen ved, hvordan man slår FSD fra og ingen af passagererne har kørekort længere og kan ikke selv finde ud af at betjene køretøjet. Doh!

Ice2EV
Ice2EV May 27 '24

Hvor meget jeg end nyder at køre bil. 

 

Så glæder jeg mig usigeligt til, at køre en tur med konen og bilen bare følger reglerne. Så slipper jeg for at høre på uhh, åhh, suk i bedste Hyacint stil. "minding the cow on the field".

Hun har nogen traumer fra 2 totaler med opvågning på sygehuset. Men det er altså lidt en belastning, når der lige er kørt en fra Skagen, og man holde syd for AAL og vi skal partout vente, ellers hopper hjertet helt op i halsen!

Johannelund
Johannelund May 27 '24
Tjaa vedrørende rundkørsler, dem har de jo ikke i usa, derfor har Tesla valgt at fjerne blinkarmen på deres nye biler, derfor vil afvikling ved rundkørsler sande til, især ved de belastede rundkørsler med 3-4-5 veje, man skal sku være vaks ved havelågen for at klemme sig ind de rundkørslen, og her hjælper det jo ikke at bilerne ikke kan finde ud af at blinke så man holder tilbage for de biler der ikke blinker ud af rundkørslen.
cth
cth May 27 '24

FSD kan kineserne også

 

https://insideevs.com/news/718970/jiyue-01-ppa-test-china/

 

 

P85DK
P85DK May 28 '24

@Johannelund - selvfølgelig har de rundkørsler i USA og der kommer flere og flere.

Med hensyn til rundkørsler, så tror jeg først den store udfordring kommer når FSD bliver sluppet løs ved Triumfbuen i Paris

Gyzz
Gyzz Jun 3 '24

Hrmmm Har lige faaet leveret min TMY 2021 HL3 (altsaa med ultrasonic sensors) og FSD og nyder at koere rundt i Houston med FSD....  DET ER VILDT ;-)

er der ting der skal arbejdes med... ja det jeg mest oplever er at vejene herovre er saa daarlige at bilen paa de daarlige veje koerer for staerkt til min smag (jeg har sat FSD koerselsmode til chill det har hjulpet lidt)   

og i tung trafik er den simpelthen ikke modig nok til at faa skiftet vognbaner... du kan se det komme men ved ikke om bilen faar flettet ind/ud inden vejen fletter 

Sider: « 1 2 3 4 »