Umiddelbart vil jeg antage at:
våd cement, et propelfly, der er ved at nødlande midt på motorvejen, et igangværende terrorangreb på et butikscenter, en oversvømmet viadukt, et jordskred, en løbsk hest, der er gået i panik osv.
Vil betyde at bilen parkerer sig selv, indtil den har overblik igen.
At bilen parkerer sig selv er ikke nødvendigvis den bedste løsning i alle situationer. De situationer, jeg nævner, har vidt forskellige optimale løsninger.
Våd cement:
Der ville jeg bare køre udenom. Jeg ved ikke, hvordan Teslaen skulle kunne vurdere, om cementen er våd, hvis der ikke er afspærret eller skiltet tilstrækkeligt. Og hvis der er, så er det jo slet ikke noget problem i første omgang.
Et propelfly, der er ved at lande midt på motorvejen:
Der ville jeg vurdere landingshastigheden for propelflyet og hvor mit køretøj er positioneret i forhold til indflyvningsbanen. Afhængigt af forholdene ville jeg give plads enten ved at accelerere, så flyet kan lande bagved, eller holde tilbage, så flyet kan lande foran. Jeg tvivler på, at Teslaen har sensorer, der kan detektere, at et fly befinder sig lige oven over bilen og er på vej til at nødlande.
Et igangværende terrorangreb på et butikscenter:
Det er en svær situation, hvor man må være kreativ for at få det bedste ud af det. Umiddelbart ville jeg se at komme væk derfra så hurtigt som muligt, også selvom jeg skulle gradbøje en håndfuld trafikregler undervejs, indtil jeg er i sikker afstand. Jeg tvivler på, at en Tesla ville kunne vurdere situationen og bedømme risikoen ved forskellige beslutninger.
En oversvømmet viadukt:
Her må man vurdere vanddybden. Kan man snige sig stille og roligt videre igennem vandet, eller er det for dybt? Har man evt viden om vejens højdeprofil, som man udnytte til ikke at køre, hvor der er for dybt? Men det er jo ikke lige gyldigt, om vanddybden er 1 cm (man fortætter nogenlunde som normalt), 5 cm (man sætter farten ned og lister stille og roligt igennem) eller 25 cm (her vil det nok være klogest at finde en anden vej). Jeg tror ikke Teslaen kan vurdere dybden af vandet, men kun se, at vandet dækker vejbanen.
Jordskred:
Her må man vurdere risikoen for, at jordskredet fortsætter og om vejbanen kan bryde sammen under bilen. Er jordskredet overstået og er der plads til og sikkert passere i siden af vejen? Er jordskredet stadig i gang, bør man holde sig god afstand og evt. bakke i en fart, hvis man er kommet for tæt på. Jeg tvivler på, at Teslaen kan vurdere risikoen korrekt og det dummeste ville her være at parkere lige midt i risikozonen og afvente et bedre overblik over situationen. Overblikket bliver ikke nødvendigvis bedre af at vente, til bilen bliver dækket af jordskredet.
En løbsk hest, der er gået i panik:
Her vil det nok være fornuftigt at holde ind til siden i god afstand til hesten og afvente situationen, indtil hesten er væk eller den er faldet til ro. Jeg er ikke sikker på, at en Tesla kan vurdere forskellen på en hest, der er gået i panik og en hest, der er under kontrol.
Man kunne finde på et utal af andre, uforudsete situationer, hvor Teslaen vil have mere end svært ved at vurdere, hvad der er det rigtige at gøre i situationen. Det er ikke altid bedst bare at parkere bilen. Et oplagt eksempel er, hvis der bliver skudt efter bilen eller nogen forsøger at kapre den.