Loading...
dk

Ny dæktype vinder test | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 10 '24

Mht. Landsail vs. Michelin performance, så er jeg sikker på, at enhver prof racerkører vil kunne mærke selv de mindste forskelle. Men en alm. bilist, der cruiser hen ad motorvejen med 130 km/h vil sandsynligvis ikke bemærke andet end måske et lidt lavere støjniveau.

Afhængigt af hvor fintfølende du er, så vil du måske kunne mærke forskel, når du belaster dækket hårdt ved kurvekørsel.

Jeg bilder mig selv ind, at jeg kan mærke en lille forskel, hvis jeg tager en frisk tur rundt i en rundkørsel med hurtige retningsskift. Jeg fornemmer, at Landsail er lidt blødere og "sejler" en anelse mere end de originale Michelin. Forskellen er under alle omstændigheder minimal og er så lille, at jeg er lidt i tvivl, om forskellen er reel, eller om det bare er noget, jeg bilder mig ind, fordi jeg har en indbygget forventning om, at et billigt dæk må være ringere. Forskellen er altså ikke som nat og dag, men snarere som kl. 17:00 og 17:15 på en aprildag.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 10 '24
jramskov
jramskov Apr 10 '24

For mig gælder er det mere hvordan dækket klarer sig i kritiske situationer. F.eks. hvor godt den kan bremse bilen ned, både i tørt og vådt føre. Ikke en kritik af Landsail da jeg ikke kender dem eller har set tests af dem. 

MOS
MOS Apr 10 '24

Jeg har ikke bemærket nogen synderlig forskel på bremselængde efter, jeg skiftede til Landsail - hverken i tørt eller vådt føre. Selv på sne bremser de overraskende godt, selvom man naturligvis ikke kan sammenligne med vinterdæk.

Den minimale forskel, jeg synes, jeg kan mærke ved kurvekørsel, skyldes sandsynligvis blødere dæksider, hvilket gør at dækket giver sig mere sidelæns. Men det har ingen betydning for bremselængden, hvor det er gummiblandingen og dækmønsteret, der er afgørende.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 10 '24
Ice2EV
Ice2EV Apr 10 '24

Nu er de begyndt på at vise resultatet af dæktesten, som det bedste holder stille og den næste kører 23 kmt.

Det ser jo selvfølgelig også anderledes ud, end hvis den bedste bruger 35 meter på at bremse og den næstbedste bruger 36,2, den absolut ringeste så bruger 39 meter, så har det ikke helt den samme klang, vel.

Vil man spendere 16-1800/dæk i forhold til 7-800, hvis forskellen er 3-4 meter?

Selv Goodyear Efficient grip performance og Bridgestone, Dunlop, Vredestein og Fulda er ringere end LingLong og Seilung.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-sommerdaektest-2024-her-er-aarets-bedste-sommerdaek

Hvis man glemmer de 2 aller bedste, så er der ikke mange millimeter forskel på resten.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 10 '24
jramskov
jramskov Apr 11 '24

@Ice2EV: 3-4 meter kan da sagtens betyde forskellen på et sammenstød og undgå et. Hvis man har været tæt på at være en del af et harmonikasammenstød, er man glad for at have gode dæk og så kan man blot håbe på at bilen bag en også har gode dæk.

Ice2EV
Ice2EV Apr 11 '24

@jramskov Det kan du have ret i, men forskellen er jo ikke at du rammer sammen med 100 kmt. 23-24 kmt forskel svarer til det jeg bremser ned ved motrovejsafkørsel på max 5 meter inden hajtænder.

Det er den måde jeg holder bremserne vedlige og sidste bil kørte direkte igennem syn efter 168kkm på originale skiver og klodser.

Update, har lige skiftet fra vinter Michelin til sommer Landsail, hold fast en ro. 

Michelin'erne har 7 mm for og 6 mm bag tilbage, de er altså på ingen måde slidte. Men har hæl og tå og støjer. Tænker jeg får dem raspet af til 5 mm, og tager en sæson mere. De har gået 25.000 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 11 '24
cth
cth Apr 12 '24

Der må være et eller andet med Michelin i øjeblikket, når så mange klager over støj.

Er det gummiblanding der måske bare ikke kan klare vægten eller noget andet?

Jeg har kørt på Michelin altid netop på grund af lav støj.

Men spændende om dine landsail forbliver stille... for jeg vil sige at mine Michelin CC var også stille da jeg fik dem på, men efter 10.000 km var de ikke længere stille...samme som dig..hæl og tå.

Igen det samme med de første dæk jeg havde pilot 4 fra Michelin

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 12 '24
Ice2EV
Ice2EV Apr 12 '24

Landsail'erne har gået 20k sidste sommer og der er ikke tegn på hæl og tå. Dem her er så EV modellen der kræver lidt mere tryk.

Den forrige model 3 kørte vel 30-35.000 på Landsail inden bilen blev skiftet til nuværende uden tegn på hæl og tå.

Som det ses på slidtagen på Michelin'erne, så er de jo ganske holdbare med 7mm tilbage på fordækkene efter 25.000 km. Anslår de sagtens kunne køre 75.000 km inden de var slidt ned, men det bliver bare ikke til at holde ud at opholde sig i bilen.

P85DK
P85DK Apr 14 '24

@cth - har du fået tjekket bøsningerne i undervognen? Hvis du har fået sporet bilen og du stadig oplever hel og tå og du har styr på dæktrykket (3,1 bar ved 19" og 2,9 bar ved 21"), så er der næsten kun bøsninger tilbage.

Ingen klager over Michelin Pilot Sport her, uden sammenligning de bedste dæk der findes i 21". Continental er lige til skraldespanden. Men da Michelin er relative bløde, så får du ikke 40.000 km ud af dem

cth
cth Apr 14 '24

Jeg skal nok til et service snart, så får jeg tjekket bøsninger.

Kører 19 tommer. 3.1 bar. Men har dog haft 2.8 i på et tidspkt.

Da jeg brokkede mig over mine pilot 4 herinde var der 2 andre med samme problemer.

Den ene en kvinde.

Kan bare ikke huske hvem.

Men da jeg kørte pilot 4 havde jeg ikke sporet. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 14 '24

I min optik, bør der ikke være slidte bøsninger i en 4 år gammel bil der vel knap har gået 80-100kkm.

P85DK
P85DK Apr 14 '24

Enig - der BØR ikke være, meeen jeg ville tjekke, specielt de bagerste toe links

cth
cth Apr 16 '24

helt konkret...hvilke bøsninger taler vi om...?

Mere så jeg ved hvad jeg taler om når jeg er på værkstedet :-)

Leder i øvrigt efter et værksted i storkbh. som har lidt Tesla erfaring.

Nogen gode anbefalinger så man evt. kunne slippe for at køre til Tårnby eller Hillerød.

P85DK
P85DK Apr 17 '24

Som skrevet primært de bagerste toe links, men i al almindelig alle bøsninger i undervognen. Når du har haft tå og hæl på flere sæt dæk, og du har fået sporet bilen før, så er der noget andet der driller geometrien

Ice2EV
Ice2EV Apr 17 '24

Altså vi har haft det på 2 forskellige biler og fået den første sporet og fortsat med hæl og tå. og på 4 forskellige michelin dæk, både sommer og vinter.

MEN jeg så en tråd et eller andet sted forleden, der sagde, at hvis dækkene har hel bælte i yderkransen, så er det mindre sandsynligt at der kommer hæl og tå. 

Forstået på den måde at hvis det yderste bælte ikke består af gummiklodser der er adskilt, men med et kontinuerligt bælte rundt.

P85DK
P85DK Apr 17 '24

Jeg har aldrig haft hæl og tå på nogen af vores biler og har aldrig foretrukket Michelin. Det har været uanset om det har været forhjuls-baghjuls- eller firhjulstrukket biler, lave sportbiler, store coupé eller sedaner eller SUV'er, engelsle, tyske, italienske, franske eller amerikanske biler. Har dog aldrig haft biler fra asien. Og uanset om de har kørt 0 km eller 250.000 km. Har også præsteret at køre med dækkene mod rotationsretningen et par gange uden noget problem :-)

Jeg tror mere på fejl i geometrien i undervognen end dæktype/mærke som årsag til hæl og tå

MOS
MOS Apr 17 '24
Citat fra P85DK

(...) og har aldrig foretrukket Michelin.

Mener du ikke altid

P85DK
P85DK Apr 17 '24

Citat fra MOS Citat fra P85DK (...) og har aldrig foretrukket Michelin. Mener du ikke altid?

rigtigt :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 17 '24
PL
PL Apr 23 '24
Citat fra MOS

Det er generelt svært at finde oplysninger om UTQG. Jeg har selv forgæves forsøgt at finde det på adskillige danske hjemmesider, der sælger dæk. Prøv i stedet at google dit favoritdæk og "UTQG" eller "Treadwear" og kig på de udenlandske hjemmesider. Der er enkelte udenlandske hjemmesider, der har oplysninger om UTQG eller Treadwear. Jeg kan ikke lige huske hvilke.

Motor.no har testet dæk, herunder Qirin 990, og de angiver faktisk treadwear  på de dæk, hvor det er angivet og shore-score på alle dæk. 

Til gengæld er testen virkelig dårlig for Qirin 990. De skriver selv, at deres test af forgængeren i mindre størrelse i 2020 var fornuftig, men her i 215/55 R17 er det virkelig sløjt: Sommerdekktesten 2024: Sentury Qirin 990 (motor.no)

Hele testen her: Den store sommerdekktesten 2024: Her er de 10 beste dekkene (motor.no). Desværre angives de målte bremselængder ikke, kun den afledte score. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 23 '24

Det var da en giftig test for Sentury/Landsail.

Men som de skriver så var en anden størrelse udmærket. Og denne test er heller ikke i 18". Så måske, hvem ved, så er de så gode som nogen af os føler.

Bemærkelseværdigt så scoorer CC2 ringere.

Sider: « 1 2 3 »