Ja Trump lader til at være forfærdelig mand der, uanset hvad han er dømt for eller ej, har lavet og sagt alt muligt crap i sin lange karriere. MEN hvad var det der var så forfærdeligt i den periode han rent faktisk var præsident?
Man kunne skrive mange, lange doktorafhandlinger om alle de forfærdelige ting, han har begået. Jeg tænker også, at retsdokumenterne i hans mange sager allerede fylder 100.000-vis af sider, selvom de langt fra er afsluttet endnu.
Trump er en meget farlig mand. Han er efter alt at dømme en ondsindet narcissist og sådan en personlighed bør ALDRIG besidde nogen ledende stilling! Han er dømt kriminel og dybt korrupt, har total mangel på empati og har ingen respekt for demokratiet samt alm. lov og ret.
Sidst i hans præsidentperiode prøvede han at manipulere præsidentvalget til egen fordel og da det ikke lykkedes, opfordrede han til stormen på kongressen. Med de udtalelser, han ellers er kommet med, så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad den galning kan finde på, hvis han igen kommer til magten.
En ting mere, som han har bedrevet i sin præsidentperiode, fortjener at blive nævnt eksplicit: At han trak USA ud af den globale klimaaftale. Der var ellers ved at komme skred i klimaaftalerne. Men når den øverste leder for verdens mest magtfulde land ikke tager klimaet alvorligt, så bliver det meget nemmere for alle andre også at være ligeglade. Det har medført ufattelige, irreversible skadevirkninger for jordens klima.
Jeg er lige kommet hjem fra ferie i Schweiz, hvor jeg bl.a. besøgte Rhone-gletsjeren (eller det, der er tilbage af den). Jeg var der også for ca. 25-30 år siden, hvor jeg også besøgte gletsjergrotten, som dengang var en kilometerlang labyrint af tunneller under isen. I dag har gletsjeren trukket sig meget langt tilbage og hvor der før var et 50 m tykt lag is, er der nu blot en stor, grøn sø tilbage. Selve gletsjer-"grotten" er i dag kun få meter lang. Det er ikke en egentlig grotte under isen, men blot en kort gang mellem et par isvægge. Der er ingen naturligt tag på grotten, da al isen over grotten er smeltet. De sørgelige rester er tildækket med en stor, hvid, telt-agtig dug for at holde på de sidste rester af isen. I sommerperioden smelter der op til et ca. 10 cm tykt lag af isen om dagen. Jeg frygter, at "grotten" er næsten helt væk allerede i slutningen af denne sommer, eller i hvert fald om et par år. Det er så trist at se disse naturvidundere bogstaveligt talt smelte lige for øjnene af én, at jeg begyndte at græde - og det sker altså ikke ret tit. Og er det så Trumps skyld? Ja, 100%.
Men det er vel ikke så skidt, at det ikke er godt for noget... ;-> Nye studier konkluderer, at den globale opvarmning og den dermed resulterende, øgede afsmeltning af Grønlands indlandsis samt forøgede nedbør over havområder sandsynligvis får den termohaline cirkulation (AMOC) til at kollapse i dette århundrede. Det kan ske allerede i 2030'erne, men mest sandsynligt (59% sandsynlighed) allerede før 2050. Det kan betyde starten på en ny istid her i Europa. Studierne forudsiger markant koldere klima - særligt i Nordeuropa. Konkret for Danmark kommer det til at betyde ca. 5 gradere koldere temperaturer om sommeren og ca. 17 grader koldere temperaturer om vinteren. Vi får altså et klima, der minder om klimaet i det nordlige Canada eller Alaska, hvor der hverken kan dyrkes afgrøder eller bades uden at slå hul på isen først. Men det kan da være, vi kan tjene lidt penge på turister, der vil besøge vores isgrotter på den jyske højderyg...