Loading...
dk

Tesla Model S Batteri & Opladning | Tesla Forum

Admin44 Administrator
Admin44 Jul 31 '13
Hvad er detaljerne omkring Tesla Model S opladning og batteri og hvad med valg af ladeboks?
Forummets indlæg er redigeret af Admin44 Aug 11 '13
PeterJ
PeterJ Jul 31 '13
Har lige fået genbekræftet af Tesla-DK, at max lademulighed med AC er 3x32A (2x10kW), selvom type-2 stikket (og min ladestation) kan klare 3x63A.
supergaard
supergaard Aug 1 '13
Du finder alle detaljerne her, på side 3

https:///...or_europe_1.0_16.pdf

Boski
Boski Aug 3 '13
Jeg har tænkt mig at få installeret en ladeboks fra eon, den har fået fået meget ros!

https:///...eloesungen/index.htm

Admin44 Administrator
Admin44 Aug 3 '13
Hej Bo

Kan du uddybe lidt mere omkring valg af EON ladeboks og hvor du har hørt godt om den. Teslas High Power Wall Connector er jo ikke klar endnu i DK og der er ikke sat priser. Det ville væres spændende at prøve at sammenligne den med EON, men det går lidt ud over min forstand.

Boski
Boski Aug 3 '13
Jeg har surfet lidt rundt for at se hvad andre har købt af ladebokse, og faldt over en tysk side.

http:///...esungen-t392-10.html

Hos Clever skal du betale ca. kr 10.000,- for en boks der matcher den fra EON. 

Jeg hader at betale for meget for noget!

supergaard
supergaard Aug 7 '13
Hej

Jeg havde tænkt mig bare at leje 22KW laderen fra Clever og lade dem stå for installationen. Lejen på de 369,- er lige til at overkomme og er reelt gratis, når man indregner at man får moms og afgifter (1 kr) tilbage... Det er der ikke andre kombinationer der giver, så vidt jeg kan se...

Admin44 Administrator
Admin44 Aug 7 '13
Hej Lasse

Har du et link til beskrivelsen af ladeboksen fra Clever. Kan ikke finde det med 22kw. Og hvad hvis ens bopæl ikke har nok "Strøm" til boksen. Et normalt hus har vist ikke plads til en sådan installation.

Flemming
Flemming Aug 7 '13
Hej Peter
I en normal husinstallation kan vi trække 2x 16 AMP. Ved 400 volt dvs. Max en 11 kwt ladestander som Clever også har.
Hvilket jeg også mener fuldt ud vil dække vores behov til opladning ved hjemmet til den daglige opladning.
Til trods for at Clever tilbyder en rabat på en kr. Pr kwt. Indtil 2015 overvejer jeg stadig
Alternativer til deres ladestander.
Admin44 Administrator
Admin44 Aug 8 '13
Topic blev flyttet fraTesla Model S.
dko
dko Aug 8 '13

Jeg har netop bestilt en forhøjelse af forsikringen til 35A fra de normale 25A. Dermed skulle jeg kunne lade med 22Kwh om natten hvor det meste andet el-slugende udstyr står slukket eller i det mindste på Standby - naturligvis først når jeg engang får leveret en HPWC. Indtil da må jeg som de fleste andre nøjes med 11Kwh.

Jeg har fravalgt Clever da jeg ikke kører nok til at rabatten på 1 kr. pr. Kwh kan dække abonnementet hos Clever. Og så synes jeg da også at Teslas lader er en hel del pænere.

homer
homer Aug 8 '13
Så 35A skulle være nok til at levere fuld strøm til HPWC'eren? Har i forvejen 35A lagt ind, så er det bare at få tesla elektrikeren ud og trylle.

Kan ikke få regnstykket med de 35A til at gå op med at kunne lade med 22 KwH. Men egen elektriker mente jeg skulle have min 50A.

Men måske både ham og jeg skulle have fulgt bedre med i fysik :)

Edit:

I følge EON skulle den være god nok. 32A skulle kunne klare 22 KW:

22 kW (6-mal schneller)

230V/400V, 32A

Forummets indlæg er redigeret af homer Aug 8 '13
dko
dko Aug 8 '13

Det er en sandhed med modifikationer.

Hvis du lader med de 32A har du kun 3A til resten af hjemmet i det tidsrum du lader op. Så sund fornuft er at have 50A hvis du vil kunne lade dag som nat på fuld styrke. Jeg vil prøve at tvinge mig selv til at lade med 11Kw i dagtimerne, og 22 Kw om natten - og hvis jeg synes det er træls, ændrer jeg forsikringen til 50A.

Så din elektriker er måske kvik nok alligevel :-)

homer
homer Aug 8 '13
Så er problemet dog (igen fra min kvikke elektriker :) ) at selve kablet som kommer fra el selskabet ind til huset ikke nødvendigvis er tykt nok til at håndtere de 50A. 

dko
dko Aug 8 '13
Der har han fuldstændig ret i ... Men hvis ikke dit hus er alt for gammel skulle det ikke være et problem.
PeterJ
PeterJ Aug 9 '13

Teslaens type 2 ladestik indeholder en standardiseret mulighed for at fortælle bilen, hvad ladestanderen kan levere af strøm. (det er vist standarden IEC61851). Det betyder, at man ikke skal bekymre sig om overbelastning og sprungne sikringer, hvis ladestanderen opfylder standarden. Hvis man ikke har en ladestander med dette styresignal, kan man i Teslaen sætte en maksimal ladestrøm. Det kan så gøre det muligt, blot at installere ladekablet direkte til en passende automatsikring+HPFI relæ. En separat elmåler kan også være en god idé, specielt af hensyn til reduktion af el-afgiften, hvis kablet er monteret i en momsregistreret virksomhed.

Ladekablerne med type2 stik produceres i bl.a. Kina i en fin kvalitet - jeg har fået sådan et hjem til 63A og fået testet det hele på den ny Reneault Zoe ved 60A. Hvis der er en interesse i at foretage et større indkøb af kabler kan jeg måske tage mig af dette. Husk der skal altid en aut. installatør til at udføre installationen. Han kan også undersøge, hvor stor forsikringen er i vejen ind til huset (mastesikringen). Andre må gerne hjælpe med at tænke...

Alt ovenstående er med det forbehold, at oplysningerne ikke er bekræftet af Tesla.

KS
KS Aug 12 '13
Har skrevet med Elbilsupport.dk i forbindelse med bestilling af ladekabel til Model S, og har i den forbindelse fået oplyst at de er igang med at forhandle priser på ladere til bl.a. Model S. Intet nyt om prisen eller om kapacitet, men fået oplyst at der kommer nyt inden for ganske kort tid.

Selv har jeg valgt at få installeret en ladestander fra Clever, da mit årlige kørselsbehov - og dermed returbetalingen af 1 kr. pr. kWh, rigeligt gør at jeg får dækket lejen af boksen hos Clever.

Da jeg får lavet en selvstændig installation til ladning af bilen, med seperat måler, overvejer jeg at skifte leverandør til Modstrøm og få "gratis" strøm om natten. Der skal dog betales distributionsomkostninger, moms og PSO bidrag - men afgiften kommer jo retur ved årets udgang indtil 2015, så reel pris for strøm vil blive ca 75 øre pr. kWh. Regner med at skulle køre 40.000 km om året eller ca 8000 kWh. Til en pris på 75 øre pr. kWh bliver dette ca 6000 kr. årligt + Leje af boks hos Clever til 369 kr måned - eller 4428 årligt.

For 10.000 kr om året kan det altså køres 40.000 km.
For 10.000 kr. om året kan jeg også købe 1.000 liter Diesel som kan flytte min gamle spand ca 12.000 km.

Driftsomkostningerne er altså helt i orden ( vælger at se bort fra afskrivninger m.v. på bil )

Glæder mig til at få min Model S leveret!
LarsR
LarsR Aug 13 '13
Er der nogen der er opmærksomme på, at en tre faset ladeboks tilsyneladende kræver et opgraderet HPFI relæ (til "HPFI Type B"). Det er ikke nogen ubetydelig ekstra omkostning og det er i hvert fald ikke noget jeg har i forvejen (selvom jeg fik renoveret mit elsystem for knap 2 år siden)?

Se denne artikel for mere info:
http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm

PeterJ
PeterJ Aug 13 '13
Ensretterkredsløbet i bilen kan være helt isoleret eller med fælles nul med AC'en. Det må være den enkelte bilmodels lader, der afgør dette spørgsmål endeligt. Vi har vist ingen detaljer fra Tesla endnu.
Vil man være fremtidssikret osv, ja så er det type B, der skal installeres.
dennisogmia
dennisogmia Sep 17 '13
Sidder der ikke en 11 kWh oplader i Tesla'en, sådan at man kan tilslutte bilen direkte til el-nettet uden også at skulle bruge andre bokse?? -som f.eks. Clever og hvad får jeg ud af at betale dem de 10.000-15.000 kr?
Sider: 1 2 3 4 5 »