Loading...
dk

Rekord forsøg i tesla model S. | Tesla Forum

SimonHN
SimonHN Jan 31 '15
Overvejer at prøve at sætte rekord i længest rækkevidde i en P85D. Og hvis det er muligt at slå en alm 85. Det bliver nok svært da en P85D er opgiver til at køre mindre på en opladning.

Jeg har vundet flere priser inden for økonomikørsel. Har været Dansk og nordisk mester.

Nu er elbil jo noget helt andet end forbrændingsmotor. Ny kørestil skal nok øves igennem først.

Er det muligt at tvinge bilen i neutral gear under kørsel. Så der bare er friløb?

Nu skriver tesla at man kan køre længere med høj regen. Men jeg er nu i den overbevisning at low regen er bedre også trille farten af. Endnu bedre hvis den kan sættes i frigear. (Ligesom det er bedre at sætte en ICE bil i neutral gear og trille til et næsten komplet stop) ved godt Casper Elgaard siger den skal blive i gear. ;)

Evt en her der har et sæt 19" med sommerdæk på med lav rullemodstand jeg kan låne eller leje?

Nogle råd til hvordan bilen skal lades op inden kørsel?

Bare kom med en masser af gode råd. Hvis i ligger inde med nogle :)

kajakaj
kajakaj Jan 31 '15

@SimonHN: Enig i at det koster brændstof at blive i gear i en brændstofbil. Vi har altid aflæst trafikken og landskabet og ladet bilen rulle frit ned ad bakker og til kryds. Gennemsnitsforbruget på 185.000 km har været 17,3 km/l i en benzinbil, som stod til at kunne køre 13,5 km/l. Det var en lille mellemklassebil, som vi var yderst tilfredse med. Gennemsnitsforbruget i Teslaen var i sommerhalvåret 171 w/km, men er over vinteren nu steget til 182 w/km i gennemsnit for de 20.000 km vi har kørt siden marts sidste år. Det er en S85 på 19" helårsdæk

SimonHN
SimonHN Jan 31 '15
Ja med mindre man selvfølig skal bremse for feks rødt. Så er det bedst at blive i gear. Hvis den har fuel cut.

Jo varmere vejr jo bedre i Tesla'en? Eller kan det blive for varmt for batteriet?

Kan du sætte den i neutral under kørsel?
Forummets indlæg er redigeret af SimonHN Jan 31 '15
kajakaj
kajakaj Jan 31 '15

@SimonHN: Selv med fuelcut var vores erfaring at det kunne betale sig at rulle frit. I Teslaen kører vi derimod altid med Regen slået til, men aflæser stadig trafikken og landskabet for at få den mest glidende kørsel.

Bianco
Bianco Jan 31 '15
Citat fra SimonHN Evt en her der har et sæt 19" med sommerdæk på med lav rullemodstand jeg kan låne eller leje?

Der er masser af 19" m originale helårsdæk til overs... Jeg har et sæt du kan låne eller købe for en slik ;-) 

Michael
Michael Jan 31 '15
Man kan godt sætte den i neutral under kørsel, men det er ikke nødvendigt.
Det er muligt, og ganske nemt, at dosere speederen præcis så den hverken laver regen eller tilfører power, så den bare trillet
Michael
Michael Jan 31 '15
Du bør jo bruge aero fælge til forsøget, da de har noget mindre luftmodstand.
Jeg har et par med vinterdæk på, som du gerne må bruge, når jeg skifter over til sommerdæk.
SimonHN
SimonHN Jan 31 '15
Nu skal jeg lige ha bilen først. Så må jeg se om jeg prøver engang til sommer. :)

Jeg tror nu ikke aerodynamik bliver det værste problem. For så vidt jeg har set er den mest effektive fart omkring de 35-40 km/t. Så det bliver en laaaang kedelig dag. :P
gw
gw Jan 31 '15
Tænk på at batteriet er bedst i starte og langsomt mister rækkevidde jo længere du venter.
Niels
Niels Feb 1 '15

low regen giver mindst forbrug ved konstant fart, da små udsving ikke resultere i så meget spild i regen.

high regen giver laveste forbrug ved start/stop kørsel. Dvs. I byen.

cruse control bruger ca. 5% mere end manuel kørsel med let fod. Primært fordi CC ikke tager højde for fremtidig behov for accelleratio /deaccelleration - har ikke trstet dette hvor bilen står i low regen, måske det så bliver mindre.

neutral "gear" opnåes ved at placere speeder foden således at energi måler går i nul. Derved "ruller" bilen uden energi forbrug.

den bedste måde at opnå lavt forbrug er absolut manuel kørsel, med let pedal og relativ lav fart. Min rekord over længere afstande (70km) ligger lige omkring 130 w/km i en p85. Dette var med en fart på mellem 40-90 km/t. (blandet landevej,by og motorvej)

ja for varmt vejr vil også nedsætte rækkeviden, erfaringe viser at omkring de 18-22 er meget godt - og det passer jo godt med en dansk sommer.

kajakaj
kajakaj Feb 1 '15

https://www.evtripplanner.com/planner/2-5/

I evtripplanner kan man lege lidt med værdier, bl.a. temperatur indv. og udv., hastighed, vægt og den tager også højde for højdeforskelle på ruten. I en tabel kan man aflæse værdier for rygvind og medvinds påvirkning. Der kan vælges forskellige S-modeller og hjulstørrelser. Ind- og udv. temp. på 22,2 er mest optimalt. Speedfaktor 0,3-0,4 på motorvej giver det laveste forbrug, men vil nok vække opmærksomhed fra de øvrige trafikanter.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Feb 1 '15
SimonHN
SimonHN Feb 1 '15
Mange tak. :)
Hilbert
Hilbert Feb 1 '15
@kajakaj Kan du bruge evtripplanner på Teslaens skærm? Hvis ja, så hvordan?
kajakaj
kajakaj Feb 1 '15

@Hilbert: Nej desværre, og den findes heller ikke som app. Ellers et godt program - udviklet af en 15-årig, rent privat. Flot arbejde.