Loading...
dk

Hvilken donkraft og erfaringer med Jackpoint jackstands | Tesla Forum

JL
JL Mar 2 '15

Jeg har altid selv skiftet mellem sommer- og vinterfælge på mine biler og tænkte jeg ville gøre det samme med Tesla'en :) 

Er der andre der er lige så tossede? Hvis ja, hvilken donkraft bruger i? Jeg har set nogen bruger en normal donkraft og så smider en ishockey puck på toppen for ikke at ødelægge batteriet :-) 

Sidst, men ikke mindst - er der nogen der har Jackpoint Jackstands - de er pebrede, men virker smarte.

https://www.youtube.com/watch?v=D0SblGp8Oy0

 

NCL
NCL Mar 2 '15

I nedenstående tråd er der en der skriver, at han sætter air suspension på "very high", sætter 4 "jacks" under bilen, og så sætter bilen på "low". Er der nogen herinde der har prøvet det, som kan bekræfte at det kan lade sig gøre??

http://insideevs.com/heres-properly-jack-tesla-model-s-video/

Hookmaker
Hookmaker Mar 2 '15

Der er ingen grund til at skrive en askepotfortælling om det her, jeg har både brugt Harald skralds billige blå og en værkstedsdonkraft (en af de lange) og det fungerer super. En træklods/plade under vil være fint. Sæt susp i very high derefter i Jack og begynd at skifte hjul...;-) 

JL
JL Mar 3 '15

Tak for jeres svar - en lift i garagen ville ikke være dårligt :-) Meeeen må nok nøjes med lidt mindre. Så det bliver nok bare en almindelig donkraft og evt. jackpoint jackstands hvis jeg kan finde en forhandler i Europa.

@MrsLarsen - tak den prøver jeg at finde :-)

JL
JL Mar 3 '15

PS.: @NCL - den video du linker til viser netop Jackpoint Jackstands - jeg synes de er smarte, men har ikke kunnet finde en europæisk forhandler, men har skrevet til dem i dag for at høre om de kan henvise til en.

Mwn
Mwn Mar 3 '15

Seriøst så er en alm. donkraft fint. Men check lige at jeres moment nøgler kan spænde til 175 nm. Teslaen kræver at fælgene sidder ret godt fast :)

Hookmaker
Hookmaker Mar 3 '15

Jeg bruger denne fætter, jeg har den også med i bilen sammen med et lappekit fra Tesla - den fungerer aldeles udemærket og koster 80,- kr...;-)

http://www.harald-nyborg.dk/p1022/hydraulisk-donkraft-2-t

JL
JL Mar 3 '15

@kitora: Nej, du har måske ret - de virkede bare solide og så synes Jay Leno at de er gode ;-) Men godt tip med det bagerste løftepunkt. Jeg har aldrig investeret i en ordentlig donkraft og har derfor altid brugt de medfølgende og det går, men er ikke optimalt.

@hookmaker: De bliver også nævnt flere steder - kunne være man skulle købe sådan en - det er jo virkelig billigt.

Mwn
Mwn Mar 3 '15

@jl de medfølgende er kun til nødssituationer. Men du kan bare købe en billig i Harald Nyborg eller Biltema. De virker ganske udemærket.

Genild
Genild Mar 3 '15
Jeg er helt på linie med Hookmaker, der er intet specielt ved at skifte dæk på en Tesla i forhold til f.eks. en Audi A6, hvor hjulene er lige så forbandet tunge.
Jeg har i mange år brugt en helt almindelig værkstedsdunkraft til et hundrede fra Harald Skrald og det fungerer fortrinligt - på Tesla såvel som for alle andre biler.
Det er no-go til andet end nødsituation at anvende de typisk flimsy saksdunkrafte som leveres med bilen, på et eller andet skide ubelejligt tidspunkt vælter lortet rundt, og det er med garanti på tidspunktet hvor hjulet er demonteret. Selv den billigste værkstedsdunkraft er væsentlig mere sikker end det billige skidt man medleverer.
På Tesla'en er der fire uhyre tydeligt markerede løftepunkter og så er det ikke mere kompliceret. Det er dog korrekt at man skal være opmærksom på det høje tilspændingsmoment på 170Nm og ja, der skal trækkes til hvis man har spaghettioverarme.
Løsning og sluttilspænding af hjulmøtrikker (over kryds) foregår i øvrigt med kareten stående solidt på sine futter og ikke hængende på en donkraft.

Husk at vinter/sommerdæk bør opbevares i stativ eller bare liggende er mørkt og køligt sted, og så er det ikke direkte dumt at få vasket hjulene grundigt af INDEN man skifter hjul, så slipper man for at overføre de helt store mængde møg over på ens ynglings indiske skjorte fra konfirmationstiden.
Slutteligt fjernes alle de små skarpe sten gemt i mønsteret inden hjulene pakkes væk.
Genild
Genild Mar 3 '15
Kitora: såvel møtrikker som fælge er udført med konus, så det er nok ufatteligt hypotetisk at hjulene skulle komme til at sidde skævt grundet vægten - nu tænker jeg heller ikke at man bare fingerspænder møtrikkerne inden man sænker kræet ned på futterne. Det er de sidste 70-80Nm man spænder med bilen på hjulene - det er der hvor man har størst risiko for at hele ekvipagen vælter ned.

Men enhver har jo lov at gøre som man selv finder bedst, men de dækcentre jeg har været på har nu altid spændt det sidste med hjulene på fast grund (typisk en firsøjlelift med køreflader).
MS
MS Sep 2 '15

Min nabo har en donkraft, som jeg gerne må låne når der skal skiftes til vinterhjul. Det er vist en fra Harald Nyborg, der kan løfte 2 tons. Men bilen vejer jo 2.1 tons - risikerer jeg at ødelægge donkraften? jeg kan se i strengen ovenfor, at der henvises til donkraft mm, der løfter mindre end 2 tons - formentlig ok, da man jo tager et "hjørne" ad gangen. Vil blot være sikker og vil helst ikke bliver uvenner med naboen :)

Klaus_
Klaus_ Sep 2 '15

@MS, jeg ville ikke have bekymringer med at løfte et hjørne af gangen med en 2-tons donkraft. Og skulle den ikke kunne klare det, så koster en ny kun 199 kr :)

For en sikkerheds skyld kan man evt. også sætte sådan en her under, når bilen er løftet op og man går i gang med at skifte dæk: 
http://www.harald-nyborg.dk/...ngsbukke-2-stk-2-ton

Hookmaker
Hookmaker Sep 2 '15

Jeg bruger både HN's blå værkstedsmodel (4hjul) og den blå 2 tonner (den lille) og begge funker fint, - du kommer jo kun over 2T hvis du løfter hele bilen fri af jorden..;-)  

MS
MS Sep 2 '15

Tak for input Klaus. Ja - prisen er til at overkomme må man sige - lige før jeg bare køber en selv :)

MS
MS Sep 2 '15

@Hookmaker - super. Ja - jeg får nok ikke bilen til at svæve over jorden - selvom det jo er et rumskib.

The_Stig
The_Stig Sep 2 '15
Citat fra NCL

I nedenstående tråd er der en der skriver, at han sætter air suspension på "very high", sætter 4 "jacks" under bilen, og så sætter bilen på "low". Er der nogen herinde der har prøvet det, som kan bekræfte at det kan lade sig gøre??

http://insideevs.com/heres-properly-jack-tesla-model-s-video/


Det er sgu da uintelligent at man med Air-suspension ikke kan have en "run flat" knap der med 4 positioner i softwaren kan "lette ben"  altså 3 x high og 1 x low så man kan skifte et hjul...
The_Stig
The_Stig Sep 2 '15

@Genild

Sten i dæk er et teoretisk falsum på 4WD - det er kun i "medløberdæk" der sidder sten :-)

Genild
Genild Sep 2 '15
Gider du fortælle det til de dumme dæk vi har på vore biler, for der har nu altid været rigeligt med små skarpe sataner i alle fire dæk uanset at der typisk kun er træk på de to.

Har kun ejet en firhjulstrukket bil i min tid som karetejer og den skulle der nu også plukkes sten ad af dækkene på.
Klaus_
Klaus_ Sep 28 '15

På det her billede, ligner det at hele området er lavet af plastic.  Er det rigtigt?
For så er man vel nødt til at finde et donkraftsystem som har en "tap" der kan ramme op i det hul hvor den orange cirkel er, og løfte på dét punkt?



Eller må man godt løfte på området i den gule cirkel, med f.eks. en gummi-puck, som ingen forbindelse har til punktet i den orange cirkel?

Sider: 1 2 »