Loading...
dk

Parkering med autopilot... kan / kan ikke? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Mar 2 '15

Når man læser Teslas hjemmeside, står der bl.a.

"Autopilotens funktioner aktiveres løbende med softwareopdateringer. Den nuværende softwareversion er 6.1 og tilføjer fartpilot som er opmærksom på trafikken, fremadrettet kollisionsadvarsel og automatisk kamera-aktiveret langlys/kørelys."

Længere nede skriver de så:

"Model S hjælper dig både med at finde en parkeringsplads og parkerer automatisk sig selv. I byen vil den gøre dig opmærksom når den finder en parallelparkering og derefter styre rat og speeder for let og elegant at bakke ind i parkeringsbåsen. Når du nærmer dig en Supercharger, parkerer Model S automatisk i en åben parkeringsbås. Model S kan endda parkere sig selv i din garage derhjemme."

Så vidt jeg kan læse online på Teslas forum, så kan den IKKE selv parkere endnu, og der er sågar tvivl om at den overhovedet kommer til at kunne det. Men sådan som Tesla har formuleret det på både deres danske og engelske hjemmeside, er det vel kun et spørgsmål om tid før der lander sagsanlæg for vildledende markedsføring, hvis bilen ikke kommer til at kunne de ting de skriver den kan?

Hvad mener I om det med at kunne parkere selv? F.eks. parkere bilen foran garageporten, og den så selv kører ind, sådan som de skriver på hjemmesiden. Er det bare salgsgas?

bestfind
bestfind Mar 2 '15

Det kommer i den opdatering der kommer i denne eller næste måned. Parallelparkering automatisk. Sidekollisionsadvarsel. Nødopbremsning ved lav fart. Et par andre småting.

Klaus_
Klaus_ Mar 2 '15

Ikke dårligt!

thvestergaard
thvestergaard May 6 '15

Er automatisk parallelparkering med i den nuværende version 6.2?

Icelord
Icelord May 6 '15

Nej desværre ikke.

Lyngedrengen
Lyngedrengen May 6 '15

Hej thevestergaard

Nej, det er det ikke, men op til lanceringen af 6.2 indikerede Elon, at det ville være en del af 6.3, som jeg husker det. Og 6.3 skulle komme omkring sommer.

VH
Jan

ALC
ALC Jun 8 '15

På Teslas hjemmeside står der PT den kan følgende - Er det mig der er helt galt på den - Synes ikke min TMS kan nogen af delene.....

Parkering med autopilot

Model S hjælper dig både med at finde en parkeringsplads og parkerer automatisk sig selv. I byen vil den gøre dig opmærksom, når den finder en parallelparkering og derefter styre rat og speeder for let og elegant at bakke ind i parkeringsbåsen. Når du nærmer dig en Supercharger, parkerer Model S automatisk i en åben parkeringsbås. Model S kan endda parkere sig selv i din garage derhjemme.

Når kalendersynkroniseringen er aktiveret, kan Model S tjekke den aktuelle trafiksituation for at afgøre, hvor meget tid, du har brug for til at komme til dagens første møde. På det rigtige tidspunkt tænder den for klimaanlægget og åbner garagedøren. På privat ejendom, vil Model S tilmed selv køre ud af garagen og møde dig ved kantstenen.

P85DK
P85DK Jun 8 '15

@ALC - nope, det kan den ikke endnu. Men min mors Golf 1,4 TSI kan klare parkeringen for hende, dog kører den ikke selv i garage eller ind til superchargeren

Nommensen
Nommensen Jun 9 '15
Parkering vil komme med en senere update
Michael84
Michael84 Jun 17 '15
Hvad kan de på nuværende tidspunkt på autopilot?

Spurgte på prøveturen, men fangede vist ikke det hele... Den kan se fartbegrænsningerne og viser dem i instrumenteringen kortvarigt - men gør/kan den andet udfra de observationer?

Jeg har medbestilt funktionen for fremtidens skyld - er det I jeres optik et must-have? :-)
Niels
Niels Jun 17 '15

Der er pt. ingen revolution endnu, men ville ikke undvære.

Den gør dig opmærksom på hvis du overskrider hastigheds grænsen (valgfri med lyd og/eller ikon) også hvis dette ændres ved midlertidig vejarbejde.

Den holder "øje" med om der sikker passage lige fremme og advare hvis der ikke er (AEB - Automatic Emergency breake)

den holder øje med de biler der køre ved siden af dig og advare hvis du eller de trækker for tæt sammen (BSW - Blind spot warning)

Når du er i cruse control og hastighedsgrænse ændres vipper på du kontakten og den ny lovlige hastighed er sat/aktiveret (den gør det ikke selv - du skal bekræfte).

Den brummer hvis du skifter vognbane uden at have blinket (ved bestemte hastigheder) (LDW - Lane departure warning).

Den holder afstand til forankørende hvis cruse kontrol er aktiveret og gasser selv op når der er fri bane (TACC) - Trafic aware cruse control)

hvilket betyder du pt. kan køre på motorvej fra kbh til Aarhus (med undtagelse af bommen ved broen) uden at røre gas/bremse pedal - efter signende bliver noget af det næste at den også overtager rattet - dvs. du kommer til at kunne køre på motorvej hvor du blot har ansvaret og skal holde øje, mens bilen køre.

Du kan evt. se nogle af de youtube video'er fra firmaet MobileEye - det er dem som har leveret kamera teknik til Tesla - ud over kamera har Teslaen front radar samt ultra soniske sensore hele vejen rundt - den kan altså potentielt lidt mere end mobile Eye alene - f.eks. potentielt selv parkere 100% automatisk.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jun 17 '15
Busimiss
Busimiss Jun 17 '15
Den eneste ting vi ikke lige har fundet ud af endnu er, hvordan man skifter til den gældende fartgrænse. Niels, du skriver, at man skal bekræfte. Hvordan gør man det helt præcist?
Man kan også nemt justere cruise control indstillingen 1km/h op og ned samt 5km/h op og ned.
Niels
Niels Jun 17 '15

Kameraet kan potentielt nogle flere ting som vi endnu ikke ved om er aktive.

f.eks. holde øje med fodgængere og cyklister.

Jeg har selv prøvet hvor jeg kom kørende og der holdt en bil i min side at vejen og en anden lige efter i modsatte vejbane - vejen var en small vej og hvis de 2 biler havde holdt lige over for hinanden ville man ikke have kunne passere.

Nu hold de ca. 5-6 meter forskudt og med et hurtigt S sving kunne man godt komme forbi - Tesla'en nåede dog lige at bimle og bamle lidt da jeg slog svinget og jeg kunne se der kom et advarsel symbol op i display som advaret om mulig frontal kollision (en silluet af fronten en lille stjerne på)

min fart var anslået 45 km/t og havde jeg undlagt at svinge havde den formodentlig hugget bremserne i.

Tesla'en kunne naturligvis ikke vide at jeg allerede var opmærksom på problemstillingen, så helt ok at den bimlede - uden et S sving ville det have medført at vejen var for smal og jeg ville have skrabet på enten den ene eller anden bil.

Claus8930
Claus8930 Jun 17 '15

Du skal holde pinden ind mod dig selv min. 0,5 sek.

Klaus_
Klaus_ Jun 17 '15

@Claus8930, det er den "manuelle" indstilling, altså der hvor man siger "sat fartpiloten til den nuværende fartgrænse".  Jeg tror det Busimiss er ude efter, er at fartpiloten selv kan skrue op/ned når fartgrænsen ændrer sig. Det synes jeg at have forstået på manualen i bilen, er muligt, men jeg må indrømme at jeg kun skimmede den lidt ifm. noget 0-5 km/t kø-kørsel, som fartpiloten håndterede strålende for mig. Jeg må lige nærlæse engang :)

Niels
Niels Jun 17 '15

Mens du har cruise kontrol aktiv kan du bekræfte skift til gældende fartgrænse ved at trække cruse control pinden ind mod dig selv i ca. 2-3 sekunder - herefter justeres cuse control farten til den aktuelle lovlige grænse (+ evt. ekstra som du har sat)

Du kan se det sker ved at den flytter pilen op/ned og kan her efter slippe Cuise control pinden.

Bemærk dog at Tesla'en først "registere" fart grænse skift i det øjeblik du passere et skilt (eller lidt efter), herefter er der din reaktions tid + de ca. 2 sekunder + tiden de tager at bremse ned - alt i alt kan man nå at køre pænt langt inden hastigheden er justeret ned/op.

I tilfælde af ned i hastighed er det langt nok tid til at der kan stå en fart kontrol, og i tilfældet med op i fart er det for lang tid til at andre billister har tålmodighed til at vente.

Tesla skulle istedet registerer dette lidt FØR ændringen træder i kraft og bede brugeren bekræfte inden således at ændringen kunne træde i kraft når man passere - man kan jo håbe på en fremtidig opdatering som fikser dette. Optimalt er det ikke og jeg bruger sjældent denne funktion - vil heller vippe 2-4 gange hurtigt end vente 3-4 sekunder på den justeres.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jun 17 '15
Busimiss
Busimiss Jun 17 '15
Tak Niels :-) det må afprøves - selvom det ikke er optimalt.
Michael84
Michael84 Jun 17 '15
Mange tak for svar...

Selvparkeringen er altså ikke en funktion der fungerer endnu? :-)
Niels
Niels Jun 17 '15

Korrekt, ikke endnu.

Der er også visuel advarsel om nærmeste forhindringer og afstands måling i cm samt advarsels lyd. så du bliver hjulpet til at undgå p skader ind til det andet kommer.

Jeg har dog hørt fra andre som har biler med automatisk parkering (BMW, Mercedes m.m.) at det er en funktion som de aldrig har brugt - kun lige i starten for at se om det virker - i praksis er det derfor nok mest lir og ikke det jeg ser mest frem til. Jeg glæder mig til at den kan styre selv på motorvejen - det er noget som man kan bruge og som vil højne sikkerhedden.

Michael84
Michael84 Jun 17 '15
Spændende... Jeg var nu af den opfattelse at det med afstand til genstande i cm var standard uden autopilotpakken... Der tager jeg fejl?

Sagen er at jeg kortvarigt blev i tvivl om de funktioner er brugbare i dagligdagen eller om kronerne skulle placeres et af de andre steder - autopiloten kan trods alt eftermonteres som den eneste... :-)
Sider: 1 2 »