Hvorfor er det egentlig at projected range ikke kan vælges i displayet som et tredje alternativ til typical og rated range som jo i princippet er ubrugelige når det gælder en realistisk forventet rækkevidde?
Hvorfor er det egentlig at projected range ikke kan vælges i displayet som et tredje alternativ til typical og rated range som jo i princippet er ubrugelige når det gælder en realistisk forventet rækkevidde?
@nommesen
Mener du ikke 354km typical range ved 90%? Jeg mener projected range...
Tror altså at der rodes lidt rundt i begreberne. Typical range er en ting. Rated en anden og projected en tredje som ses under consumption i det store display under energy. De 2 første efter min mening ikke særlig brugbare. Derfor har jeg nu sat baren til at vise procent i stedet og bruger så projected range i forhold til specifikke destinationer. Er projected range større end antal kilometer til destinationen så når man frem til destinationen med strøm på tanken :-)
Typical / Rated range, giver ingen mening (overhovedet) - jeg ved ikke hvilken softwareingeniør ved Tesla der har opfundet det? For man kan ikke bruge det til noget. Da jeg kom ud til bilen i dag, stod en på ” Rated range” 450 km. Efter at havde bakket 6 m ud af garagen, stod den på 449 km.
I går kørte jeg fra Randers Regnskov til Hjallerup en tur på 106 km. (den stod på Rated range; 170 km) - selvom jeg kørte 110 km/t på motorvejen (med 700 hk), og 90 km/t de sidste 20 km. (fordi jeg var bange for ikke at nå hjem) Var der kun 30 km Rated range tilbage på batteriet. Ja der var sol og lidt vind, det undgår man vel aldrig.
Min erfaring efter de første 1861 km er, at Teslaen P85D køre ca. 290 km på en opladning. Og så skal du overholde fartgrænse på motorvej og i byen 100 % - køre du som du vil gøre i alle andre bile, er det langt fra 290 km. Tesla oplyser 480 km rækkevidde, jeg ved ikke hvordan de har målt det. Andre der har en P85D, hvor mange Km kan i køre når bilen er ladet op? (90%)
Ellers er det en fantastisk bil ;)
@Lasse: Når du lige er startet bruger bilen energi på at varme batteri op til driftstemperatur, så det forklarer at 6 m bakning ud af garagen ændrer rækkevidden. Rated range svarer til et forbrug på 170 w/km og Typical range svarer til 210 w/km. Ved motorvejskørsel er forbruget højt, så Typical mode er mere retvisende for forbruget. Dit forbrug på 507 Kwh på 1861 km svarer til et gennemsnit på 272 w/km og virker rimeligt højt, men motorvejshastighed og "demokørsler" trækker op. Vores gennemsnit på 22000 km ligger på184 w/km, men det er også hovedsageligt landevejskørsel 80 og 90 km/t. Det er nok kun 5% af kørslen der har været motorvej.
Gustafsfar1 Hvordan får du vist procent på displayet?
Lige lidt bonusinfo hvis man som jeg forvilder sig til Læsø i en Tesla. både i Vesterø og i Østerby kan man hos, de i øvrigt meget flinke havnefogeder lade med rødt stik for 2 kr. per Kwh. Havnefogeden i Østerby måtte dog have en tur først