Min tålmodighed plejer at slippe op ved 392 km og den har stået konstant der længe, så du skal nok ikke forvente at den kommer højere end de 394
Det regnede jeg også med, men tålmodigheden plejer at slippe op, så jeg afbryder ladningen.
Hmmm ,er det ikke noget med at der er lidt forbrug på bilen når i checker :: lidt lys i kabinen, evt. lidt batterivarmer eller lign. ?? så tager den jo noget el for at dække det, så længe stikket sidder i.
Prøv evt. at forlade bilen helt - og lukke ned - og så evt. check viaTesla appen på afstand af bilen
Det tog ca. 45 minutter. Mig bekendt har ting såsom lys, radio og andet ikke nogen indflydelse på batterierne, da det er et alm 12 volt batteri som styrer dette. Men hold da k... Der var spark i den efter en 100% ladning og balancering :-)
De sidste % af et lithium batteri kan tage lang tid. Lige som når man lader sit LIPO batteri til RC. Først constant current indtil spændingen kommer op på den rigtige. Der efter constant voltage hvor der stadigvæk løber en strøm. Du kan sagtens afbryde den før.
Hvor tit man lader til 100% afhænger af kørselsbehov. Hvis man ikke har brug for det er der ingen grund til at gøre det.
Vil næsten tro at 100% på bilen ikke nødvendigvis betyder alle celler er fuldt ladet op. Det ville give mening at holde nogen ved 50% og så rotere dem over tid. Så er der altid nogen der får lov at ligge på 50%. Hvis man kun lader til 80% på bilen, vil der være flere der gør det (nok deraf Teslas kommentarer om at det forlænger levetiden).
En side bemærkning. Må sige efter jeg har nær studeret forskellige Tesla'ers batterikapacitet efter 1-2 år så ville jeg ikke bekymre mig ang batterilevetid. Husk også at det der står i displayed ang range, ofte vil være meget upræcist (ofte bruger men en coulomb tæller). De batteri algoritmer estimerer og kommer nemt ud af sync. Eneste reelle måde er at aflade til 0% og se hvor meget juice der var. Feks Bjørns tests. Viste ca 1% tab ved 100k kilometer. Det er virkelig godt.
Mw: Det lyder umiddelbart underligt at den kun balancerer til sidst. Normalt når man lader, så vil cellerne bliver balanceret hele tiden. Ellers ville det hurtigt gå galt hvis man stopper med at lade ;).
Kan du henvise til tråden og hvor der står at celler ikke bliver på 50%? Batteriet kan vel sagtens styre hvilke celler der skal levere. Hvis en enkelt celler går i stykker tvivler jeg også på at hele pakken skal udskiftes.
Ja...Et godt eksempel som er simpelt er at lade et standard lithium batteri. Hvis jeg tager en af de 5A batterier jeg har og lader det ved 5A vil det gå meget hurtigt i starten (ved 5A). Laderen vil forsøge at lade cellerne lige meget, men til sidst ender de f.eks på 4.2, 4.0, 3.9V per celle. Så vil laderen aktivt balancere dem. Det vil bilen helt sikkert gøre. Men jeg ville blive overrasket (specielt når man ser hvor lidt tab der egentlig er per celle over tid) hvis den ikke gjorde det meget mere intelligent (per modul, X antal celler, etc).
Og ladning bliver altid langsommere til sidst når cellerne rammer den rigtige spænding.
Når det er sagt, så synes jeg der er nok data til at sige der ingen grund er til bekymring. Er faktisk imponeret over dem der har kørt >2 år. Men tag ikke bilens "range" måler for gode varer (så folk der var nervøse over deres batteri havde tabt kapacitet fordi den viste mindre end tidligere).
Som Bjørns test viste. 0.5% efter 50K kilometer. Han havde ikke optimeret sin ladning.
Jeg gjorde det egentligt fordi at jeg på det amerikanske forum har læst at det anbefales at balancere batterierne 3-4 gange om året.
Så desuden denne video forleden: https://www.youtube.com/watch?v=d5vEQtpi1ok
Mw: Det er også hvad jeg kan læse mig frem til. Ville dog være rart med et hw diagram af hvordan det er sat sammen. Så kan man gætte sig til resten. Skal lige have læst hele tråden igennem og se om det kommer.
Anyways, selv hvis man kunne (og det kan man måske godt) optimere sit batteri ved at lade optimalt, og selv hvis det gav 10%, så er 10% af 0.5% ikke meget :).
Kunne også være sjovt at sammenligne effektiviteten af en ICE motor efter 50-100k kilometer med en ny :)
Takker. Jeg kan godt forstå Tesla ikke melder noget officielt ud. Hvis tabet er så småt ved, lad os kalde det normal ladning, så ville alt andet bare skabe negativ omtale. Det ville svare til Audi sagde man for hver 20k kilometer _skulle_ tanke et specielt additiv for at bevare motorens effektivitet.
Indtil videre synes jeg data viser at det går godt hvis man ikke gør noget specielt. Det vil vise sig om det går bedre eller galt hvis man gør.
Ja ved koldt batteri eller under 100 km tilbage kan fuld motoreffekt ikke udnyttes.