Loading...
dk

Sensorer ved dæk | Tesla Forum

Kramer
Kramer Apr 17 '15

Ved mit sidste besøg ved Tesla, nævner sælgeren at der er nogle sensorer der tjekker/kontrollere dækkene hele tiden - det betyder når man skifter dæk/hjul fra sommer til vinter eller omvendt, så har bilen behov for at komme forbi Tesla, hvor de skal stille sensorerne ind - alternativt vil jeg få en fejl, som man kan køre med, men sensorernes observationer er intet værd.

Dvs. vi skal to gange forbi Tesla årligt for at på indstillet/tjekket sensorer? Havde ikke hørt om dette før

Comeback
Comeback Apr 17 '15

Det jeg har hørt er hvis du har ny hardware skal den forbi Tesla og med gammel behøves det ikke, med mindre der er problemer, og det tager 10 min, hvis der er problemer med sensorene. 

Genild
Genild Apr 17 '15
Der kom en ny model S i sidste halvdel af 2014 og den fordrer blandt andet et andet sensormærke end den tidligere model.
På den tidligere model er der en funktion under setup der anvendes til at synkronisere sensorerne - tryk på denne efter at alle dæk har det korrekte dæktryk og kør en tur på en syv-ti kilometer. Så er alt evigt lykke og glæde.
Jeg skal ikke kloge mig på de nyere modeller, men vil dog betvivle at man skulle have fjernet denne funktion, og havde de lavet det tilbageskridt undrer det mig at der ikke skulke være blevet larmet højt over det.
Se i øvrigt i tidligere tråde om dæksensorer her på dette fantastiske forum for flinke og hjælpsomme mennesker med Tesla'er.

Mvh Lars
Hookmaker
Hookmaker Apr 17 '15

jeg har lige skiftet dæk med nye sensorer og resat dem via bilens controls. plejer at skulle køre ca 7~8 km, men her blev de indstillet på under 400 m!, PERFEKT!

Genild
Genild Apr 17 '15

Fint Henrik som konklusionen må være at sælgeren hos Tesla enten blevet misforstået eller at denne ikke er konform med virkeligheden.

Begge modeltyper af Tesla S kan synkronisere dæksensorer via skærmen :-)

RobertJ
RobertJ Apr 17 '15

Køber du TPMS sensorer ude i byen skal disse 'kodes' til Tesla S. 

Dette foregår på forskellige måder alt efter Sensor model.

Der findes en Copy-ID sensor, hvor de originale sensorer bruges til at programmere de nye sensorer.

Og en række mærker hvor der med et specifikt apparat skal kodes bilmodel osv.

Og så selvfølgelig de originale, pre-coded fra fabrik.

Er sensoren kodet korrekt kan bilen opfange TPMS sensorene ved hjælp af bilens indbyggede Sensor Reset funktion.

Husk dog der findes Sensorer der ikke er kompatible med Model S. Bilens org. sensorer bruger frekvens 433mhz, sensorer med andre frekvenser kan derfor ikke bruges.

Der har været en del mystik om hvorvidt Tesla S kan huske 8 sensorer (Sommer/vinterfælge). Det er der ved at være etableret en bred enighed omkring dette ikke er korrekt. Bilen husker ikke andre end de sensorer den registrerede ved sidste reset.

Dette er resultatet af min søgning efter TPMS sensorer til de netop bestilte sommerfælge. jeg tager ikke ansvar for korrektheden af noget af det ovenstående!

Hookmaker
Hookmaker Apr 17 '15

Mine "gamle" - dem fra Baofeng kom fra TPMS Direct i USA - de var lige til at sætte i og kalibrere selv - ingen Tesla besøg. Mine nye fra Tesla (er Teslas egne, såvidt jeg ved) - var lige til at sætte i og kalibrere, så heller ingen Tesla besøg her. 

Jesperbang
Jesperbang Apr 22 '15
Superdæk har sagt til mig de skal have bilen til at kode de nye censor til mine nye fælge. Det jeg læser, er at det ikke er nødvendig, jeg skal selvfølgelig renset den i displayet. Er det rigtig opfattet?

For min bil står i lufthavnen, og kan ikke nå dæk manden fredag hvor jeg lander, men vil jo helt klart have dem på asap om fredagen. ;)
Steen_Bo
Steen_Bo Apr 22 '15

Hej. Jeg har dette problem med mine dæktryk sensor, Tesla's forklaring er at jeg SKAL ned til dem og ha kodet bilen til sensor.

Men her er så det sjove ved det hele, eller underlige om man vil. 

Jeg har haft bilen i 4 uger og købet et sæt brugte 21" hjul. med den nye sensor i. De kommer på og bilen finder - som nogen skriver de nye 21" hjul lige efter bogen. Der var så en fejl i det ene af de nye dæk og alle 4 hjul kommer af bilen og jeg sætter standard 19" på igen og bilen finder IGEN sensorerne uden problemer. Der er så gået 14 dage, før jeg får det nye dæk og har så monteret mine originale 21" turbine hjul i dag, også kommer fejlen, som er vist på billederne. Ringer så til Tesla service og få klar besked på "at sådan er det bare" jeg skal komme ned til dem og få bilen kodet til sensor, selvom det har virket for mindre end 14 dage side. Nogen der har prøvet noget til svarende at de har virket, også virker de ikke. Har prøvet at nulstille/reset sensor og nulstille bilen. Har også taget strømmen helt fra bilen uden held. 

Mvh Steen - Lidt skuffet men skal heldigvis til Århus på mandag :-) 

Forummets indlæg er redigeret af Steen_Bo Apr 22 '15
Jesperbang
Jesperbang Apr 22 '15
Steen. Kan du ikke gå ind under tires set up og flytte den til 21" og så opdaterer den? Eller kræver det dybere serup?
Kokken
Kokken Apr 22 '15
Jeg oplevede samme fejlmedd. som @steen_bo, efter montering af 20" fælg med org. TMS ventiler. I setup kan man kun vælge 19 eller 21, jeg valgte 19 og fik fejlen 2-3 gange - hver gang kørte jeg en reset. Tilsidest valgte jeg 21" og siden har jeg ikke haft fejlen.
Så måske fejlen kan ligge i dæktrykket, så vidt jeg ved er det anderledes i 19" i forhold til 21"
Jesperbang
Jesperbang Apr 28 '15
Jeg har nu fået mine 22" på og har rykket den til 21" i serup, men har nu fået fejlen også, selv om jeg har prøvet begået option.
Skal vi virkelig til Tesla for at få den fejl slettet?
lysmanden
lysmanden Apr 28 '15
Jesper bang. Hvordan går det med fælgene. Skraber de på?
Hvor store dæk har du på!
Husk lige billeder så vi andre kan se med :)

Jesperbang
Jesperbang Apr 29 '15

Lysmanden. Jeg har nu fået dem på, men har ikke fået kørt ret meget med dem.

har 255/30/22 for og 295/25/22 bag alt i continental.

De går lidt på inderskærmen, men kun ved halv udslag, så forsvinder det igen, så inderskærmen skal lige varmes op og trykkes lidt ind, så vil det ikke være et problem.

Bilen bliver en hel anden bil at se på syntes jeg, langt federe bil. :)

Minus ved brede dæk er: lidt mere dæk støj og lidt mindre rækkevide, men ikke noget jeg ser som et problem.

billeder kommer senere. :)

Jesperbang
Jesperbang Apr 29 '15
Hermed lidt billeder.
JL
JL Apr 29 '15

Det ser dælme godt ud - Vossen CVT, right? Og 9" foran og 10,5" bag? :-) 

Forummets indlæg er redigeret af JL Apr 29 '15
Jesperbang
Jesperbang Apr 29 '15

JL. Du har ganske ret, og ja bilen bliver lidt federe at se på. :-)

Hvad kører du selv med?

JL
JL Apr 29 '15

21" grå turbine, men har kigget rigtig meget på Vossen - jeg synes de er superflotte til Tesla'en. Jeg overvejer at smide vinterdæk på mine 21" når sommerdækkene er slidt, sælge mine 19" org. fælge med vinterdæk og så købe 22" sommerhjul :-) 

Jesperbang
Jesperbang Apr 29 '15
JL. Det lyder som en god ide, så må jeg sige du har fede fælge hele året.
Var det dig og din kone som jeg snakket med ved Køge ladestation i sidste fredag, der hvor jeg ikke kunne tage lade stikket af, fordi jeg lige havde glemt at låse bilen op...
JL
JL Apr 29 '15
@Jesperbang: Ja, nu må jeg lige se :-). Nej, men det kan være vi mødes i Køge en anden gang - kigger tit forbi :-)
Sider: 1 2 »