Loading...
dk

Dækslid | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 22 '15
Føj, så fik jeg endelig skiftet til sommerdæk, desværre med beskeden om, at vinterdækkene er kaput. Ialt har de vel gået 20000 km, men bagdækket har en revne, og fordækkene er kørt skæve pga. forkert sporing. Kan det virkelig passe? Det er Continental-dæk på Real-fælge og dermed selvfølgelig ikke originalt Tesla-udstyr, men har jeg gjort noget galt? Skulle jeg f.eks. have fået sporet dækkene efter hvert skift? Nogen eksperter?
Mwn
Mwn Apr 22 '15

At slide et sæt vinterdæk op på 20.000 km er vel meget normalt. Det er 2 fulde sæsoner, for en bil som en Model S så tror jeg at det er rimeligt nok. Men selvfølgelig skal din sporing stå rigtigt?

Har du luftundervogn? Der ændrer sporingen sig når bilen ligger sig ned ved høj fart og det slider hårdt på dækkene. Så hvis du kører meget motorvej kan forklaringen være der.

FLK
FLK Apr 22 '15

@Mw: Jeg har selv en S85 med luftundervogn på vej over Atlanten. Har ikke tidligere hørt at det skulle medføre hårdere slid på dækkene. Kan du uddybe?

Hvis det er rigtigt, skal man så undlade at sætte den til automatisk at sænke bilen ved høj hastighed (f.eks. > 90km/t)?

HRH
HRH Apr 22 '15
Ja, du bestemmer selv ved hvilken hastighed sænkningen foregår
Mwn
Mwn Apr 23 '15

@FLK: Nu skal jeg prøve om jeg kan forklare det uden brug af mange diagrammer. Der er to sporings faktorer som er vigtige for dækslid:

1. Toe: Dækkets vinkel i forhold "fremad" på bilen
  2. Camber: Dækkets vinkel i forhold til lodret.

Begge dele skal stå korrekt for at minimere sliddet på dækket og især når bilen vejer som en Model S gør.

Det der sker når bilen sænker sig ved høj hastighed er at camber-vinklen forskydes indad dvs. dækket hælder mere ind mod midten af bilen. Det skyldes at det kun er dæmperen som ændrer længde og ikke det øvrige ophæng. Så bilen vil køre lidt på indersiden af dækket i forhold til hvis den stod standard.

Personligt ville jeg nok første sænke bilen omkring 150 km/t. Men jeg har så valgt luftundervogn fra da jeg ikke vil have de regninger der kan komme hvis man er uheldig.

Forummets indlæg er redigeret af Mwn Apr 23 '15
FLK
FLK Apr 23 '15

@Mw: Tak for forklaringen. Jeg er glad for at jeg så det allerede nu inden jeg får slidt første sæt dæk ned!

Jeg har fundet et par links hvis andre der ser tråden skulle have lyst til at læse mere om "problemet":

http://my.teslamotors.com/forum/forums/rear-tire-wear-ride-height

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Sithfury
Sithfury Apr 23 '15

Nogen der ved om der er forskel på D og ikke D modeller?

Har læst at TMS er hård ved bagdækkene, men jeg tænker det må være bedre i D modellerne der trækker på alle 4 hjul?

Mwn
Mwn Apr 23 '15

@Sithfury: Jeg tror den slider alle 4 ens istedet ;) Model S er bare meget meget hård ved dæk generelt. Den er tung og har mange kræfter.

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 23 '15
Tak for svarene og henvisningerne. Interessant at nogen taler om at ændre på toe og camper imod specifikationerne for at få mindre dækslid på bekostning af lidt ringere køreegenskaber. Nogen her der har erfaring med det? Tak for tippet om ikke at sænke bilen ved daglig kørsel, Mw, den er købt.
Mwn
Mwn Apr 24 '15

@Bluecoffee: Det var så lidt, hvis du gider at lave et eksperiment så ville det være sjovt at se om der reelt er en forskel ved f.eks. 110 km/t om bilen er sænket helt ned eller ej?

Sithfury
Sithfury Apr 24 '15

@MW det var lidt jeg håbede :-) Da jeg menes at have læst at man ellers skal rotere dækkene med mellerum, da den baghjulstrukne version slider dem uens.

Mwn
Mwn Apr 24 '15

@Sithfury: RWD udgaven vil alt andet lige slide dækkene hurtigere bagpå, derfor roterer man dem som oftest når man skifter imellem sommer og vinterdæk. Dvs. bytter for og baghjul rundt i hver side.

Men det er nu normalt at gøre på baghjulstrukne biler.