Loading...
dk

19" vs. 21/22" | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Apr 23 '15
Jeg ved ikke om denne tråd er i den rigtige kategori

Spørgsmålet går på om i oplever forskel på distancen når i kører med store sommer hjul 21/22" sat op imod 19" hjul. Jeg har lidt indtryk af efter at have talt med et par stykker til Tesla træf i lørdags , at det går ud over afstanden i km, men hvor meget skal man som udgangspunkt regne med der går fra?
muller
muller Apr 23 '15

På Tesla's range beregner kan du skifte mellem 19" og 21": http://my.teslamotors.com/da_DK/goelectric#range

lysmanden
lysmanden Apr 23 '15
Hej muller. Tesla har også lovet en helt anden range end hvad den kan præstere i praksis :)
Jeg vil lang hellere høre folks erfaringer frem for en der har en sælgers interesse.
Det kunne også være spændende at høre omkring 22"
muller
muller Apr 23 '15

Jeg mener ikke range beregneren fejler andet end at den stopper ved 120 km/t. Det er nok ikke urimeligt at antage at du får et bedre statistisk materiale fra Tesla end fra danske forumbrugere. Men hvis du ikke har tillid til informationerne fra Teslas range-beregner, så giver det selvfølgelig mening at høre om praktiske erfaringer. Dog er der nok det problem at folk skifter mellem 19" og 21"/22" samtidig med at vejret skifter fra vinter til sommer. Så du vil få en enorm temperatur bias, som er svær at håndtere.

Selv har jeg desværre kun erfaringer med 19" hjul, så jeg kan ikke bidrage med 21" info :-)

Forummets indlæg er redigeret af muller Apr 23 '15
lysmanden
lysmanden Apr 23 '15
Muller. Der er måske nogle der har sommer hjul på i 19 " som lige har fået 21/22 på. Det var dem jeg ønskede at ramme i tråden. For ja der er stor forskel på våd vej, vinter forhold , temperatur osv.
lysmanden
lysmanden Apr 24 '15
Muller du kan evt læse i den kategori der heder " rækkevidde ". Her er der en tråd der heder " rækkevidde i praksis"
Så kan du holde brugernes oplysninger op imod Tesla opgivne data :)
Kristian70k
Kristian70k May 10 '15

Nogen der kan komme med en lille update på dette.. overvejer kraftigt 22" hjul, men køre mange kilometer så vil lige være sikker på det ikke æder for meget af rangen! nogen med praktisk viden på dette område? har tidligere selv været meget i mod.. men nu er det snart sommer og hold nu kæft den er smart med større hjul...

lysmanden
lysmanden May 10 '15
Kristian. Vi er i samme båd. Det jeg har kunne opsnappe er at der går ca 15 pct fra i range ved spring fra 19-22 tommer. Jeg ligger på vippen til ikke at kunne få regnestykket til at gå op.....desværre
Kristian70k
Kristian70k May 10 '15

det er sku da meget!! så er jeg nok også lidt presset på den front.. hmm.. har lige spurgt på norske facebook forum.. håber ikke de kommer tilbage med så stor ekstra forbrug..

lysmanden
lysmanden May 10 '15

lad endelig høre fra dig når du er klogere.

der er ca 7 pct ( har jeg lade mig fortælle ) i spring fra 19 til 21 og yderligere 7 fra 21-22. Det er hvad et par af brugerne herinde har fortalt. 

SQLCPH
SQLCPH May 10 '15

Kristian og Lysmanden - spørg Ken - han har kørt med det hele og har vist i en tråd her på forum forklaret sine erfaringer.

Fandt det... Her er hvad Ken skrev d. 14 dec 14:

"@Søren: Jo større fælge - desto større forbrug. Jeg vil mene at 21" tommer koster ca 10% mere end 19" at køre rundt på - +/- alt efter hvilke dæk du kommer på. Jeg har selv fornøjelsen af at køre på 22" om sommeren, og fil originalt leveret 21" med til min. 22" koster igen ca 10-12% mere end 21".

Har bestilt min nye med 19" som er meningen skal fungere som vinterfælge for den nye - skal lige køre et par tusinge km på de dårlige helårsdæk - så kommer sommerskoene på. Så kan det være at forbruget om vinteren kan komme ned på noget fornuftigt."

Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH May 10 '15
JL
JL May 10 '15

Er der en der kan forklare mig hvorfor en 22"x9" fælg med dæk i bredden 255 betyder kortere rækkevidde en 21"x9" fælg med dæk i samme bredde? Jeg tænker rullemodstanden må være den samme - er det fordi man antager at 22" fælge er tungere end 21"? Kører man mere aggressivt når man har 22" fælge på? ;-) Eller hvad er forklaringen?

KS
KS May 11 '15

@Jacob: Med et lavere dæk - dermed mere fælg - er der mere masse længere ude forhold til centeret på fælgen. Dermed skal der bruges mere energi for at få det til at rulle. I teorien skulle den større enerti så kunne give mere regen - men da ikke al den brugte energi kan "opsamles" - hverken i form af regen, eller massens vægt til at få fælgen til at rulle længere.

Det er vægt fordelingen mellem dæk/fælg der gør hele forskellen. Et bredere dæk giver mere rulle- og vindmodstand.

JL
JL May 11 '15

@Ken: Tak for forklaringen overvejer stadig selv 22", da dækkene er billigere og jeg gerne vil have nogle andre fælge, men (endnu) kortere rækkevidden trækker virkelig ned...

Mwn
Mwn May 12 '15

@JL Hvorfor så ikke købe nogen andre fælge til bilen, der findes andre end Tesla som laver fælge til den.

F.eks. http://r2.eurowheels.dk/Warehouse/SelectRims.aspx?m=car&CarID=73667&CarEditionID=53681&RimSize=&CarYear=2015&Float=0

Jeg kan måske skaffe en ok handel med 4 af dem inkl dæk, sensorer osv.

JL
JL May 12 '15

@MW: Tak for tilbudet, men jeg tror du misforstod :-) Jeg har allerede 19" org. Tesla fælge med vinterdæk og 21" grå turbine som sommerfælge. Jeg har kigget RIGTIG meget på fælge, da jeg godt kunne tænke mig nogle 22" og netop nogle der var lidt anderledes. Specielt Vossen, ADV og HRE laver nogle rigtig fine fælge til Tesla'en. Min plan var så at smide vinterdæk på mine 21", sælge mine 19" og så købe nogle fine 22" :-) Men der er næsten nye sommerdæk på min turbine, så de skal slides op først.

/Jacob 

Jesperbang
Jesperbang May 12 '15
jL. Kan lige oplyse dig at du skal være Total glad for fælge, samt have pengepungen i orden. For har skrevet med ADV, og de skulle have ca. 36tkr pr fælg, vel og mærket uden dæk, og så kommer der lige fragt fra USA, så den droppet jeg til fordel for Vossen CVT som jeg syntes er en flot fælg. Og der fik jeg 4 fælge med dæk for billiger end hvad 1 fælg fra ADV.
lysmanden
lysmanden May 12 '15
Jesper. Det lyder helt hen i vejret? Jeg har kig på Rhohana rc 10 eller rc 22. De kan gøre for ca 36000 for alle 4 med dæk (22")

Mon ikke sælger har skrevet forkert i tilbuddet ?
MDamm
MDamm May 12 '15
ADV1 laver flere fælgtyper. 1 piece kan man få til ca. 1600$ pr. Fælg for 22" 8,5 for og 10" bag (Det er uden dæk fragt og told).
3 piece racerfælgene skal man kontakte dem for pris på, så de er nok noget dyrere.
Jesperbang
Jesperbang May 12 '15
mdamm. Jeg forhørte mig på de racerfælgene, og der var prisen de 36tkr pr styk. Det var denne model her jeg forespurgte på. :)
Sider: 1 2 »