Loading...
dk

S60-Ejere: Manglende batteriopladnings performance ved supercharger | Tesla Forum

rms
rms Apr 29 '15

Har den seneste uges tid talt med Ken om samme Tesla problematik med produktbeskrivelse ved køb og hvad der så bliver leveret til kunden. Denne tråd har samme agenda og er ment som et tillæg D-ejere tråden.

Hej Alle S60-ejere

På mit første road trip for ni måneder siden, opdagede jeg at opladning tog meget længere tid, end det som Tesla oplyser i deres produktbeskrivelse ved min bestilling og som nye S60 kunder fik frem til 70D blev lanceret:

Det jeg oplever er, at det tager ca. 50% længere tid end hvad produktbeskrivelsen ovenfor viser,  selv under de bedste forudsætninger. Hvis jeg havde vidst det under bestillingen, havde jeg valgt 85 modellen.

Den anden og mest kedelige del er, at Tesla ikke vil gøre noget ved det, så de 8 års batteri garanti dækker altså ikke design fejl eller dårlig batteri kvalitet som bliver leveret i sin nye bil, men hvad kan man så bruge garantien til? Batteriet er trods alt den vigtigste og mest omtalte del i bilen mht. holdbarhed og kvalitet.

Jeg er meget uforstående over Teslas håndtering af sagen samt at produktbeskrivelsen ikke blev ændret på S60 bestillings siden under hele forløbet. Jeg synes det er min pligt at oplyse om disse fejl/mangler nu hvor Tesla ikke gør det.

I velkommen til at bidrage jeres oplevelser med ladning og meget gerne bidrage med en 0% til 51% test (ingen stander deling, varmt batteri: 100+km kørsel (løb nu ikke tør ;-) ) og a/c slukket under test, evt. andre voodoo tricks?). Noter tid, sted og stander nr. samt antal minutter for at nå til de 51%. (evt. start og slut billeder).

Interesserede melder til i tråden.

Tråden er KUN for at diskutere S60 SC ladning og dens manglende batterikvalitet, øvrige mangler fra Tesla bedes oprettes i den oprindelige tråd fra Ken eller i sin egen tråd.

Forummets indlæg er redigeret af rms Apr 29 '15
SQLCPH
SQLCPH Apr 29 '15

Hej RMS. Jeg har én af de andre få S60´ere og kan godt genkende det langsomme SuC ladning.

Tesla siger vi kan lade med 120 kW men jeg kan maks lade med 102 kW (i en meget kort periode hvorefter den falder ned på ca. 90 kW).

Jeg kan lade fra eks. 10% til 60% på ca. 25 min under alle optimale betingelser som du herunder nævner. Jeg har aldrig oplevet at lade 50% på under 20 min heller ikke når jeg har startet opladningen fra 1% som jeg har prøvet.

Hvornår er dit screenshot-billede egentlig fra? Jeg kan ikke huske hvad der stod da jeg bestilte tilbage i November 2014. I dag kan jeg ikke genfinde den samme tekstboks på hjemmesiden da SUC er aktiveret som standard. Dog skriver de nu under SuperCharger at: "Tesla Superchargere giver dig en rækkevidde på 270 km på kun 30 minutter" hvor 270 km må referere til S85 rated range??? Dvs ca. 54% af rated (270/502*100=54%) på 30 min - det lyder ikke forkert vel? men "problemet" omend det er mindre i dag er at teksten gælder S85 og ikke S70 (270/442*100= 61%). Desuden har rated range ikke meget relevans hvis man kikker på et gns forbrug over året. Så passer typical range bedre men sælger selvfølgelig ikke så godt som rated ;-)

Eksempel på forskel i range hhv S60 og S85:

Mht. opladningshastighed kan man, hvis man vel og mærke får oplyst % opladt på x tid nemt regne ud om S60 (nu S70D) er tilstrækkelig eller om man skal købe S85. Idet 50 % opladning efter min erfaring giver ca. 30 kWh for S60 på 25 min, burde det tilsvarende give 42,5 kWh for S85 (har ikke testet S85). Jeg ved ikke om det forholder sig sådan for S85 (50% på 25 min)? Hvis 50%-opladningen uanset modellen er langsommere end det der markedsføres så er problemet generelt og ikke kun gældende S60.

50 % opladning på hhv. S60 og S85 giver, hvis jeg antager korrekt, en forskel på ca. 12,5 kWh svarende til ca. 62 km (typical range med 200 wh/km) ekstra til fordel for S85. De 62 km man får ekstra på 25 min ved S85 (svarende til ca. 70% opladning på en S60) tager så yderligere 15-20 min at lade til på en S60 så vidt jeg husker. Det vidste jeg godt da jeg købte S60 da jeg havde læst flere US tråde om det men rådgivningen herhjemme kunne godt have været meget bedre omkring dette.

Jeg kan sagtens forstå hvis folk bliver skuffet nå de opdager det. Jeg vurderede at jeg kunne leve med det og kan desværre ikke huske om der blev lovet: "mere end det halve af opladningen på mindre end 20 min". I øvrigt er det noget vås de skriver - "opladningen" kan jo være hvad som helst??? Der burde have stået: "mere end det halve af batteriets fulde kapacitet (60 eller 85 kWh) på mindre end 20 min. Tvivler dog på at Tesla bevidst har forsøgt at lægge et røgslør omkring formuleringerne, nok snarere en dårlig oversættelse.

I den periode hvor model S blev markedsført med "mere end det halve af opladningen på mindre end 20 min" så er det ikke korrekt som jeg oplever det.

/Søren

Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Apr 30 '15
rms
rms Apr 30 '15

Tak for input SQLCPH :-)
Information på Tesla side er meget dynamisk men specifikationerne på SC har stået på flere måder men budskabet har stort set været det samme, enten en halv opladning på 20 min eller over den halve opladning på 20 min.
Hvis du har bestilt november 2014 så var det denne:

Her er den fra US siden:

Enig i at oversættelsen kunne være bedre men og når Tesla ikke kan tyde hvad de selv skriver og bruger det mod kunderne er den helt gal.. de skal holde hvad de lover punktum. Tesla vælger så ikke at ændre deres markedsføring så nye kunder forsætter med at bliver fejl informeret omkring bilens fakta, hvilket er dybt kritisabelt.

Og hvis man lige tager ordbogen så bliver ordlyden også helt klar:
”intet mindre end””bruges for at understrege hvor usædvanligt eller ekstremt noget er”

Det vil heller ikke give mening at lave en produktbeskrivelse der ikke kan opnås, det svare til en P85D levering der ikke kan gå fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder som oplyst men 4-5 sekunder i stedet eller vent lige.. er det ikke lige hvad P85D’ere oplever… det klares sikkert med en OTA update på et ukendt tidpunkt og sted, desværre er denne sag med batterierne ikke så ”nem” da det afhænger af den kvalitet batterierne bliver leveret i fra Tesla side.

Prøvede en S 85 som (så vidt jeg husker) fik 38 kWh i batteriet ved en halv opladning, men måske en 85 ejer kunne lave ovenstående test så vi kan få verificeret både tid og hvor mange kWh en 0% til 50% opladning giver på en 85er (sæt ”Energy & Charging” til ENERGY i stedet for distance under Settings -> Language & Units, hvis før/efter foto så husk at inkludere uret).

tusla
tusla Apr 30 '15

Husk at hvad de skriver på US siden gælder US, og den danske gælder Danmark. Der er intet til hinder for at de kan tilbyde vidt forskellige ting i de forskellige lande. Men i dette tilfælde står der jo nogenlunde det samme.

KS
KS May 7 '15

Er der nogen der har en ide om hvorledes dette ligger med 85' batterier. Måske vi skulle bede dem, der har muligheden for det, når de lander på en SuC'er med lav kapacitet på batteriet - at registrere dette. Noter SOC samt hvor lang tid det tager til 50%, 75% og til 90% hvis man kommer så langt.

Comeback
Comeback May 7 '15

det Tesla opgiver på deres hjemmeside gælder kun for S85

den store forskel ligger i batteriet opbygning. 

S60 har 14 moduler på hver ca 25V = ca 350V X 300A(max amp på supercharger) = 105kWh

S60 har 6216 celler = ca 80kWh batteri begrænset til 60kW

S85 har 16 moduler på hver ca 25V = ca 400V X 300A(max amp på supercharger) = 120kWh 

S85 har 7104 celler = ca 90kWh Batteri begrænset til 85kW

1 modul består af 444 celler delt i 6 grupper i parallel af 74 celler = ca 5,6kWh

Forummets indlæg er redigeret af Comeback May 7 '15
Raymond
Raymond May 8 '15

@Comeback: Links til info!

Gustavsfar
Gustavsfar May 8 '15

Så det med at de nyere batteripakker reelt kan lades med endnu hurtigere end i dag er altså en and?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 8 '15
Comeback
Comeback May 8 '15

@Raymond

Volt står direkte på dit batteri:

på mit S60 = 350VDC

Amp testet med S85 og S60 på flere SuC med samme resultat hvilke betyder de har samme moduler.

antel af celler: / moduler:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Batteri

http:///...69995&viewfull=1

http:///...nawayoctober-16-2013

opbygning af batteriet :

http:///...ide-the-battery-pack

https://www.youtube.com/watch?v=070JJwgupRw

Gustavsfar
Gustavsfar May 8 '15

Jeg er ikke så meget inde i antal moduler, celler, volt osv. men mener på et tidspunkt på det amerikanske forum at have læst at de seneste batteripakker altså eksempelvis generation E og F ville kunne lade med væsentlig større effekt end de nuværende ca. 120 kWh som der max. lades med i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 8 '15