Loading...
dk

HJÆLP. Hvilket stik er det her? | Tesla Forum

JL
JL May 8 '15
Hvilket stil er det her? Kan man lade sin Tesla på det? Er der en i Billund der har en adapter jeg kan låne? ;-)
FLK
FLK May 8 '15

@JL: Det ligner et "camping-stik" (230V 16A blå CEE). Jeg tror du skal bruge den adapter der hedder "Kabeladapter blå CEE 16A 1 fase til rød CEE 16A" fra:

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136440

DeaconWP
DeaconWP May 8 '15
Det er et 230 volt, 16. Ampere stik. Du kan have fået et sik med til dit Tesla ladekabel, som skal erstattes med det røde.
Ellers kan et hanstik, og et 400 volt 16 ampere mellemled købes i Harald Nyborg, eller hvor du ellers handler. Forbindes fra den blå med 3 leder, helst 2,5 kvadrat, til en af faserne i mellemleddet. L1, nul, jord, til de samme i det andet stik.
JL
JL May 8 '15
Tak for svar. Jeg har den blå adapter med tre ben, som kommer med Tesla ladekablet, men jeg synes ikke det passer - den virker for stor. Det kan være jeg skal prøve igen.
supergaard
supergaard May 8 '15

Jeg har altid afholdt mig fra at lade hvor man kan bruge dem, selvom jeg selvfølgelig lavede alle tænkelige adaptors mens jeg ventede på bilen.

De blå stik er simpelthen ALT for langsomme (@3,6 kW tar det 20 timer at lade en Tesla op) og med adaptorer på øger man bare risikoen for at nogen synes det er sjovt at skille det ad og løbe med både den røde tre-fasede del, som ikke kan låses, og ens hjemmelavede adaptor fra rød til blå ...

DeaconWP
DeaconWP May 8 '15
Det er måske også større, hvis det skal passe til Norges stik. Mener jeg har set at de har væsentlig mere end 16 ampere i deres stik, og de så er større. Så det er sandsynligt det ikke passer. Men jeg har ikke konkret viden om lige det.<br /><br /><br />
<br /><br /><br />
Er der ikke noget tekst i eller på dit blå stik?<br /><br />
<br /><br />
Tilføjet:<br />
Nu har jeg lige kigget på bestillings siden på norsk. Der står, at det blå i Norge er til 32 Ampere. Et sådant vil ikke passe i det du viser.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP May 8 '15
Kristian70k
Kristian70k May 8 '15

Hej, det er ikke et stik du kan lade ved... selv om du får en rigtig adapter.. det er 1 faset 16 ampere.. og virker ikke.. eller det vil sige jeg har forsøgt en del gange uden held..

JL
JL May 8 '15
Ok, mange tak for svar. Min Tesla er oprindelig norsk, så det kan være det er derfor. Så må jeg til Middelfart eller e.on ved Legoland parkeringen. Tak for hjælpen!
Kristian70k
Kristian70k May 8 '15

der burde ikke være forskel på hvad den kan lade med.. så tror ikke det er derfor..

JL
JL May 8 '15
@Kristian: Nej, det tror jeg heller ikke, men jeg tror måske det er den norske udgave af den blå adapter jeg har fået med.
gunberg
gunberg May 9 '15
Den blå adapter Tesla leverer er til 230 V 32 A men vi har kun 16 A stik i Danmark, så det er lidt af en kuriositet at Tesla leverer dem. Man er nød til at lave et lille overgangskabel selv med et 16A hanstik og et 32 A hunstik på et 2,5 mm2 kabel, og så huske at indstille stømbegrænsningen til 16A inde i bilen inden opladning.<br /><br /><br /><br />
Det blå 32 A stik fra Tesla kan anvendes i Norge, Island og UK
Forummets indlæg er redigeret af gunberg May 11 '15
JL
JL May 9 '15
@gunberg: Super. Tak for svar. Det blev til en halv times lur/ladning i Middelfart og det samme i Køge. Den sidste kl. 02.00 i nat :-)