Kan det virkelig passe at prisen på en Tesla halveres ?
http://finans.tv2.dk/...tesla-bliver-sat-ned
Kan det virkelig passe at prisen på en Tesla halveres ?
http://finans.tv2.dk/...tesla-bliver-sat-ned
Ja da en meget stor del af prisen på Model S er batteridelen vil elbiler jo i fremtiden blive væsentligt billigere at fremstille eftersom batterierne hele tiden bliver billigere og mere effektive, men det der nu nok hentydes til i denne artikel er prisen på Model 3.
Det er en halv artikel, baseret på en løs artikel som Børsen har skrevet, hvor en svensk Tesla chef, forklare at kommende modeller, skal ned i halv pris.
Det har hele tiden været planen, at model X skulle være indenfor 10% af model S, og Model 3 skulle være ca 20% mindre og 50% billigere end Model S.
Det skal nok også nævnet at til -50% af prisen, tror jeg heller ikke de får helt samme udstyr som i en Model S, en "starter" version af Tesla model 3, har nok ikke samme rækkevide som en Model S 70D, måske ikke 8 års garanti, nok ikke Super Charging som standard, nok ikke en 17" touch skærm osv. osv.
Hvor meget koster en 17" touch skærm for Tesla!!!
Det lyder meget realistisk Sithfiry men jeg tror ikke på at der bliver ændret på udstyret
Nej måske ikke men ydelse og generel materialevalg vil helt sikkert være anderledes.
Jeg er sikker på at ydelsen på en 3'er kommer ned i mere realistiske niveauer nok ca. 200 hk og masser af moment.
Hvad angår touch-skærmen så tror jeg det vil være dyrere for Tesla at tilpasse softwaren til en mindre skærm end det vil være bare at smide 17" i 3'eren.
Vi vil helt klart se mere stål og måske syntetiske materialer som f.eks. den kulfiber-aluminium blanding bmw anvender i i3'eren. Tesla vil jo være nødt til at holde vægten nede for at et mindre batteri kan levere den nødvendige rækkevidde.
Mit gæt er at den vil være ca. 2xNissan Leaf. Dobbelt performance, dobbelt rækkevidde og ca 20-30% dyrere så vi i DK lander omkring 350.000 kr uden afgift.
Uenig! En Model S kommer IKKE til at koste 350K. I så fald skulle batterierne stort set blive helt og aldeles gratis at producere og det kommer med sikkerhed aldrig til at ske!
Spørgsmålet er hvad de gør, for hvis priserne som bekendt falder kraftigt på materialerne,
så kan man enten sænke priserne (her vil folk der allerede har købt f.eks. Model S blive taberen),
alternativt kan man nøjes med at sænke priserne på kommende modeller, så bliver ingen "tabere" dog vil det begrænse salget af Model S kraftigt, men det er ikke sikkert at det er et problem for hverken Tesla eller Model S ejere.
Jeg har et sted læst at det hidtil har været sådan at kapaciteten på batterierne øges med ca. 10 % årligt og tilsvarende reduceres prisen på batterierne med ca. 10% årligt. Det sidste stopper af gode grunde på et givent tidspunkt men batterierne bliver fortsat mere effektive...
Så om 8,5 år, når vores garanti udløber og batteriet går i stykker (7-9-13), kan vi se frem til et 200 kWh batteri :)
Jeg har læst på ing.dk (jeg er ikke selv ingeniør), at prisen på Li-ion batterier pt. ligger på ca. 400 USD pr. kWh på verdensmarkedet. Det svarer til, at der er for ca. 250.000 kr. batterier (ex moms) i en 85'er, som koster ca. 500.000 ex moms i grundudgaven. Altså ca. 250.000 kr. andre bil-dele. Halvering af batteri-prisen ad åre vil givetvis gøre bilen væsentligt billigere, men ikke en halvering. Så bliver det en anden bil end en model S. … Min kommer først i juli, så jeg er lige nu i glæder-mig fasen af processen. :-)