En lille beretning om min vej til Tesla-familien.
Vores 10 år gamle Peugeot 307 2.0HDI stationcar blev dømt ude i oktober sidste år. Mens vi ledte efter en afløser i samme prisleje forelskede jeg mig i Model X og reserverede en med det samme.
Vi skulle have noget at køre i mens vi fandt ud af om Model X-drømmen kunne blive til noget, så vi byttede 307eren ud med en 18 år gammel 406er - et byt der kostede 500kr ;-)
Til gengæld slubrer den benzin som jeg drikker Pepsi Max, og den mangler aircon, fartpilot, bagageplads osv. Den har stort set trofast fragtet os, men dagligt har vi irriteret os over manglerne og glædet os til at bytte den ud når vi fik en afklaring på Model X.
For et par uger siden begyndte den at "glide" i koblingen. Forventet reparationspris 6.000. Suk. Og total uklarhed om afgiftsfritagelsen på elbiler efter 1/1 - og tvivl om leveringsdatoen på vores Model X. Argh!
I fredags ringede jeg 5 minutter i lukketid til Tesla Århus og spurgte til udvalget af demobiler. Rasmus sendte mig et par PDFer, og så fulgte nogle dage med intense overvejelser: Vil vi leve drømmen ud og købe en Tesla? Eller trækker vi stikket nu, og falder tilbage til det gamle prisleje?
Onsdag morgen var beslutningen truffet: Vi køber en 60kWh Model S der har stået som demobil i Århus. Indregistreret 20/4 og har kørt 5-6000. Stort set alt i udstyr undtagen soltaget: Sort lak, brunt læder, luftaffjedring, ultra hifi, vinterpakker, sikkerhedspakke, tech med autopilot, supercharger, dobbeltlader, 21" sølv tubine-hjul.
Pris: 577.000, rabat cirka 120.000.
Valget af det "lille" batteri (der stadig er omtrent dobbelt så stort som deti Mercedes B Electric) var dels begrundet i prisen, men også fordi jeg gerne ville opleve det i praksis: Er det en hæmsko eller fungerer det i lige præcis vores familie? Til daglig er der bestemt ingen problemer, min kone kører 60km om dagen og jeg cykler, men vi har familie i Esbjerg, Ringkøbing og Agger som vi jævnligt kører til fra Aalborg.
Nu har vi muligheden for at prøve det af - og så kan vi vælge den rette batteristørrelse når Model X skal konfigureres.
Pt står bilen i København, mandag lander den i Århus, og onsdag klokken 15:00 er der booket tid til udleveringen. Vi smiler allerede!
Søren
PS: De der 21" fælge - hvordan slipper man nemmest af med dem? Er det her på forum under køb og salg, eller skal man i DBA? Jeg skal bare have nogle 19" i stedet.