Loading...
dk

1-2-Teslaejer | Tesla Forum

Sthing
Sthing Jun 19 '15

En lille beretning om min vej til Tesla-familien.

Vores 10 år gamle Peugeot 307 2.0HDI stationcar blev dømt ude i oktober sidste år. Mens vi ledte efter en afløser i samme prisleje forelskede jeg mig i Model X og reserverede en med det samme.

Vi skulle have noget at køre i mens vi fandt ud af om Model X-drømmen kunne blive til noget, så vi byttede 307eren ud med en 18 år gammel 406er - et byt der kostede 500kr ;-)
Til gengæld slubrer den benzin som jeg drikker Pepsi Max, og den mangler aircon, fartpilot, bagageplads osv. Den har stort set trofast fragtet os, men dagligt har vi irriteret os over manglerne og glædet os til at bytte den ud når vi fik en afklaring på Model X.

For et par uger siden begyndte den at "glide" i koblingen. Forventet reparationspris 6.000. Suk. Og total uklarhed om afgiftsfritagelsen på elbiler efter 1/1 - og tvivl om leveringsdatoen på vores Model X. Argh!

I fredags ringede jeg 5 minutter i lukketid til Tesla Århus og spurgte til udvalget af demobiler. Rasmus sendte mig et par PDFer, og så fulgte nogle dage med intense overvejelser: Vil vi leve drømmen ud og købe en Tesla? Eller trækker vi stikket nu, og falder tilbage til det gamle prisleje?

Onsdag morgen var beslutningen truffet: Vi køber en 60kWh Model S der har stået som demobil i Århus. Indregistreret 20/4 og har kørt 5-6000. Stort set alt i udstyr undtagen soltaget: Sort lak, brunt læder, luftaffjedring, ultra hifi, vinterpakker, sikkerhedspakke, tech med autopilot, supercharger, dobbeltlader,  21" sølv tubine-hjul.
Pris: 577.000, rabat cirka 120.000.

Valget af det "lille" batteri (der stadig er omtrent dobbelt så stort som deti Mercedes B Electric) var dels begrundet i prisen, men også fordi jeg gerne ville opleve det i praksis: Er det en hæmsko eller fungerer det i lige præcis vores familie? Til daglig er der bestemt ingen problemer, min kone kører 60km om dagen og jeg cykler, men vi har familie i Esbjerg, Ringkøbing og Agger som vi jævnligt kører til fra Aalborg.

Nu har vi muligheden for at prøve det af - og så kan vi vælge den rette batteristørrelse når Model X skal konfigureres.

Pt står bilen i København, mandag lander den i Århus, og onsdag klokken 15:00 er der booket tid til udleveringen. Vi smiler allerede!

Søren

PS: De der 21" fælge - hvordan slipper man nemmest af med dem? Er det her på forum under køb og salg, eller skal man i DBA? Jeg skal bare have nogle 19" i stedet.

Forummets indlæg er redigeret af Sthing Jun 19 '15
Kristian70k
Kristian70k Jun 19 '15

Tillykke med bilen, det er en konge bil :) Jeg har et sæt 19" :) vi kan da bare bytte :) (faktisk med en ekstra fælg)

SQLCPH
SQLCPH Jun 19 '15

hej Søren. velkommen til TMS-verdenen snart. Jeg modtog en ny S60 i dec.og har endnu ikke haft rækkeviddeproblemer. Jeg var igår en sviptur til Gøteborg og og retur samme dag (uden destination charging i Gøteborg). Jeg ladede lidt i Löddeköpinge og ladede resten i Falkenberg til at komme til gøteborg og retur til Falkenberg. Ladetiden kunne godt have været kortere ifht en S85 men du skulle have besøgt de samme SC.

Kort sagt, du bliver så glad og tilfreds med din S60 og du vil (med forbehold for dine 21") hurtigt finde ud af at du her om sommeren kan køre +300 km i den. Modsat S85 har du mulighed for at bruge hele batteriet på 60 kWh.

/Søren

PS Skulle du mangle 19" så har jeg et std sæt med helårsdæk stående der har kørt 7500 km (stort set det samme som din bil).

Hookmaker
Hookmaker Jun 19 '15

@Sthing, de 21" fælge skal jo være perfekte (når de kommer fra Tesla), dem kan du nemt sælge for 25K+ enten her eller andet steds. og et sæt 19" får du også for under 15K - netto mindst 10K lige i lommen. 

Sthing
Sthing Jun 19 '15

Tak for svarene. Når jeg modtager bilen og har de præcise dæk-oplysninger ryger fælgene på køb og salg.

/thing

lysmanden
lysmanden Jun 19 '15

Sthing: stort tillykke og velkommen til. Det lyder da til en god handel. Det med batterie skal man altså også huske at sætte op imod ens behov. Syntes nogle gange at 60 ejerne føler sig lidt "flove" over at de "kun" har en 60. Sådan ser jeg bestemt ikke tingene. 

der ligger flere 19 hjul sæt til salg inden på forum nede i bunden. Så det burde være muligt at få solgt eller købt ja eller anda byttet.

selv er jeg på udkig efter nogle 21 hjul men smid dem på siden så kan vi andre byde på dem

stor hilsen

Torben

Forummets indlæg er redigeret af lysmanden Jun 19 '15