Fandt denne lille forsmag på den kommende autopilot opdatering til Model S.
https://www.youtube.com/watch?v=a9k5c_P-y-k
Fandt denne lille forsmag på den kommende autopilot opdatering til Model S.
https://www.youtube.com/watch?v=a9k5c_P-y-k
det ligner desvære ikke vores autopilot hardware bag ved spejlet....ser ud som om der er stereo kamera'er hvilket giver god mening - desværre bare ikke den issenkram som vi har i dag.
Jeg fandt på et tidspunkt denne artikkel som nok beskriver de begrænsninger den nuværende HW har mht. bl.a automatisk baneskift m.m. nu når systemet kun har 1 fremadrettet kamera samt 1 fremadrettet rader: http://dailykanban.com/...oyota-engineer-says/
Personligt tvivler jeg på hvor meget HW de efterfølgende kan/vil eftermontere i bilen (ekstra kameraer og radar) for at den bliver selvkørende og kan klare vognbaneskift selv.
Jeg fatter ikke helt artiklen, den siger at Tesla under ingen omstændigheder kan skifte bane selv. Men Tesla har hele tiden sagt at det kræver en handling fra føreren at udføre et vognbane skift.
Så jeg går ud fra bilen forventer at jeg som fører orienterer mig om der er plads inden jeg beder bilen om at skifte vognbane. Det forklarer hvorfor bilen så kan køre semi-autonomt med nuværende hardware.
Som software udvikler kan jeg se at det er kompliceret, svært og stiller meget store krav til den software der er i bilen, men det virker som noget der kan lade sig gøre med de nuværende sensorer.
jeg har fået fortalt eller læst at man på motorvejen skifter vognbane blot ved at blinke af?
Er der nogen der ved om Tesla også arbejder på en fatique detection funktion såsom VW og andre producenter gør? Det giver meget mening med denne feature, da alle disse automatiske eller semi automatiske funktioner gør sandsynligheden for at føreren tager sig en lille morfar bag rattet væsentlig større.
god pointe, men husk at lane keep + tacc tilsammen er væssentlig mere sikker end gammeldags cruse kontrol.<br />
<br />
tænk eksempel: en føre falder i søvn mens gl cruse control er aktivt vs. tacc+lanekeep.<br />
i første eksempel vil det resultere i at bilen brager ind i et eller andet med fuld fart/speeder on da bilen formodentlig hurtigt forlader vejen.<br />
<br />
i eksemplet med tacc+lane keep vil bilen fortsætte og holde afstand til forankørende og blive i den aktuelle vognbane - teoretisk indtil den løber tør for strøm<br />
svært at forestille sig der skulle ske så meget andet end at man vågner i flensborg( eller gedser) med tomt batteri.
man kan derfor argumentere for at denne problemstilling er gamel og burde være drøftet den gang cruse kontrol bliv indført/tilladt (1990'erne) de nye features (tacc+lane keep) retter faktisk op på ting som man ikke før har stillet spørgsmål ved.
Hvis motorvejen ender i et lyskryds (evt. T-kryds) går det galt.
Under alle omstændigheder er det spændende at se implementeringen af v1 autopilot. Måske er der allerede sensorer i rattet til at holde øje med om man har hænderne der?
Det kommer nok an på hvad der er foran. Hvis der er en bil foran som sænker farten ved det røde lys, gør den sovende Tesla jo også. Hvis bilen foran så drejer til højre/venstre og Tesla'en fortsætter lige ud, mon så ikke nød-bremse systemet når at bremse inden den rammer ind i skiltet 10-20 meter længere fremme.
Men hvis man er først fremme ved at rødt T-kryds, og der er krydsende trafik, må man håbe at nødsystemet er effektivt...
Hvis motorvejen ender i et lyskryds (evt. T-kryds) går det galt.
@Klaus_ og @bestfind vi er enige om at TACC gør, at hvis man holder stille, ved eksempelvis et lyskryds, så går den i HOLD, og beder en om at trykke på speederen, når der er fri bane inden TACC kører videre. (Altså forudsat, at der holder en bil foran en)
Sådan fungere det i hvertfald hos mig.
Super med en sund diskussion, jeg er dog af den faste overbevisning at Tesla er helt fremme hvad gælder udviklingen af dette system. Har Toyota måske bygget en raket der kommer tilbage og lander selv? - Nej,det har de ikke, - de gamle firmaer er så indgroede også i deres udviklingsmuligheder at de simpelthen ikke KAN se nye muligheder og løsninger....;-)
Det vil jeg da håbe - jeg er gennemgående ret optimistisk hvad angår Elons capabilities, hvis der er noget jeg er skeptisk overfor, så er det udrulning af diverse hardware før man har færdigudviklet sin ide/system - således at der måske kommer noget senere, man bliver nødt til at købe en ny bil for at kunne få med...;-)
Der kommer helt sikkert en autopilot v2 som kræver mere hardware end vi har nu. Men den autopilot vi er blevet lovet bør kunne lade sig gøre med nuværende hardware.
Til sammenligning kan vi se hvor meget hardware der er i Lexus's nye SUV's. De har jo faktisk autopilot allerede nu.