Loading...
dk

Autopilot teaser | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 20 '15

Fandt denne lille forsmag på den kommende autopilot opdatering til Model S.

https://www.youtube.com/watch?v=a9k5c_P-y-k

 

 

Niels
Niels Jun 20 '15

det ligner desvære ikke vores autopilot hardware bag ved spejlet....ser ud som om der er stereo kamera'er hvilket giver god mening - desværre bare ikke den issenkram som vi har i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jun 20 '15
Skeel
Skeel Jun 20 '15
Glæder mig :-)
Niels
Niels Jun 20 '15

det vi ser her er autopilot v2 (fra bosch)

V1 som i dag er i bilerne (fra Mobileye) kommer mig bekendt kun til at kunne styre på motorvejen

Jeg glæder mig dog også til V1 bliver aktiveret.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jun 20 '15
Skeel
Skeel Jun 20 '15
.. Os nye/kommende Tesla ejere har købt med den funktionalitet, så hvis de justerer på hardwaren så kommer det ikke til at koste noget
KimT
KimT Jun 21 '15

Jeg fandt på et tidspunkt denne artikkel som nok beskriver de begrænsninger den nuværende HW har mht. bl.a  automatisk baneskift m.m. nu når systemet kun har 1 fremadrettet kamera samt 1 fremadrettet rader: http://dailykanban.com/...oyota-engineer-says/

Personligt tvivler jeg på hvor meget HW de efterfølgende kan/vil eftermontere i bilen (ekstra kameraer og radar) for at den bliver selvkørende og kan klare vognbaneskift selv.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 21 '15
Mwn
Mwn Jun 21 '15

Jeg fatter ikke helt artiklen, den siger at Tesla under ingen omstændigheder kan skifte bane selv. Men Tesla har hele tiden sagt at det kræver en handling fra føreren at udføre et vognbane skift.

 

Så jeg går ud fra bilen forventer at jeg som fører orienterer mig om der er plads inden jeg beder bilen om at skifte vognbane. Det forklarer hvorfor bilen så kan køre semi-autonomt med nuværende hardware.

 

Som software udvikler kan jeg se at det er kompliceret, svært og stiller meget store krav til den software der er i bilen, men det virker som noget der kan lade sig gøre med de nuværende sensorer.

lysmanden
lysmanden Jun 21 '15

jeg har fået fortalt eller læst at man på motorvejen skifter vognbane blot ved at blinke af?

Niels
Niels Jun 21 '15
helt korrekt. den nuværende autopilot hardware (somjeg kalder ver 1) vil gøre semmi automatisk kørsel muligt. dvs basalt ser følgende:
bilen kan kontrollere fart og bremse ( muligt i dag via tacc)
bilen kan holde bilen i vognbanen (fremtidig software opdatering)

dette er hvad de har reklameret med, med disse 2 relative simple funktioner, vil det være muligt at køre automatisk fra du køre ind på motorvej til du forlader den. føren kan undervejs skifte vognbane ved blot at blinke med blinklyset ( efter at føren har orienteret sig)

disse 2 funktioner er føre hjælpe værktøjer, lidt lige som traditionel cruse control er. det er stadig føren som bestemer og tager beslutningerne. har svært ved at se dette ikke skulle kune lade sig gøre inden for gældende lovgivning ( ellers er std. cruse control også et problem, da føren jo ikke har føder på pedalerne)
om der kommer flere mulighedder end dette er selvfølgelig ikke udelukket, men dette er hvad der pt. er blevet vist demoer af og lovet vil komme fra officiel tesla udmeldinger.

efter som alarm for vognbaneskift allerede virker og er gl teknik, så skulle det ikke være raket videnskab at lade alarmen gå til kontrol af rat istedet, sammen med tacc og - vupti så har man 'autopilot'. lidt lige som et fly har 2 piloter til at styre start og landing og undervejs overvåger at alt køre som forventet, skal tesla ejere også stadig kontrollere kørslen og selv vælge hvornår vognbane skift skal foretages.
version 2 fra f.eks. bosch ser dog super spændende ud, måske ser vi noget sådan med model x eller om ganske få år.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 21 '15

Er der nogen der ved om Tesla også arbejder på en fatique detection funktion såsom VW og andre producenter gør? Det giver meget mening med denne feature, da alle disse automatiske eller semi automatiske funktioner gør sandsynligheden for at føreren tager sig en lille morfar bag rattet væsentlig større. 

Niels
Niels Jun 21 '15
god pointe, men husk at lane keep + tacc tilsammen er væssentlig mere sikker end gammeldags cruse kontrol.<br />
<br />
tænk eksempel: en føre falder i søvn mens gl cruse control er aktivt vs. tacc+lanekeep.<br />
i første eksempel vil det resultere i at bilen brager ind i et eller andet med fuld fart/speeder on da bilen formodentlig hurtigt forlader vejen.<br />
<br />
i eksemplet med tacc+lane keep vil bilen fortsætte og holde afstand til forankørende og blive i den aktuelle vognbane - teoretisk indtil den løber tør for strøm<br />
svært at forestille sig der skulle ske så meget andet end at man vågner i flensborg( eller gedser) med tomt batteri.

man kan derfor argumentere for at denne problemstilling er gamel og burde være drøftet den gang cruse kontrol bliv indført/tilladt (1990'erne) de nye features (tacc+lane keep) retter faktisk op på ting som man ikke før har stillet spørgsmål ved.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Jun 22 '15
bestfind
bestfind Jun 22 '15
Citat fra Niels god pointe, men husk at lane keep + tacc tilsammen er væssentlig mere sikker end gammeldags cruse kontrol.<br />
<br />
tænk eksempel: en føre falder i søvn mens gl cruse control er aktivt vs. tacc+lanekeep.<br />
i første eksempel vil det resultere i at bilen brager ind i et eller andet med fuld fart/speeder on da bilen formodentlig hurtigt forlader vejen.<br />
<br />
i eksemplet med tacc+lane keep vil bilen fortsætte og holde afstand til forankørende og blive i den aktuelle vognbane - teoretisk indtil den løber tør for strøm<br />
svært at forestille sig der skulle ske så meget andet end at man vågner i flensborg( eller gedser) med tomt batteri.

man kan derfor argumentere for at denne problemstilling er gamel og burde være drøftet den gang cruse kontrol bliv indført/tilladt (1990'erne) de nye features (tacc+lane keep) retter faktisk op på ting som man ikke før har stillet spørgsmål ved.

Hvis motorvejen ender i et lyskryds (evt. T-kryds) går det galt.

Under alle omstændigheder er det spændende at se implementeringen af v1 autopilot. Måske er der allerede sensorer i rattet til at holde øje med om man har hænderne der?

Klaus_
Klaus_ Jun 22 '15

Det kommer nok an på hvad der er foran. Hvis der er en bil foran som sænker farten ved det røde lys, gør den sovende Tesla jo også. Hvis bilen foran så drejer til højre/venstre og Tesla'en fortsætter lige ud, mon så ikke nød-bremse systemet når at bremse inden den rammer ind i skiltet 10-20 meter længere fremme.

Men hvis man er først fremme ved at rødt T-kryds, og der er krydsende trafik, må man håbe at nødsystemet er effektivt...
 

Citat fra bestfind
Hvis motorvejen ender i et lyskryds (evt. T-kryds) går det galt.

 

Sithfury
Sithfury Jun 22 '15

@Klaus_ og @bestfind vi er enige om at TACC gør, at hvis man holder stille, ved eksempelvis et lyskryds, så går den i HOLD, og beder en om at trykke på speederen, når der er fri bane inden TACC kører videre. (Altså forudsat, at der holder en bil foran en)

Sådan fungere det i hvertfald hos mig.

Hookmaker
Hookmaker Jun 22 '15

Super med en sund diskussion, jeg er dog af den faste overbevisning at Tesla er helt fremme hvad gælder udviklingen af dette system. Har Toyota måske bygget en raket der kommer tilbage og lander selv? - Nej,det har de ikke,  - de gamle firmaer er så indgroede også i deres udviklingsmuligheder at de simpelthen ikke KAN se nye muligheder og løsninger....;-)  

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 22 '15
Lad os håbe at du får ret i dine antagelser :-)
Hookmaker
Hookmaker Jun 22 '15

Det vil jeg da håbe - jeg er gennemgående ret optimistisk hvad angår Elons capabilities, hvis der er noget jeg er skeptisk overfor, så er det udrulning af diverse hardware før man har færdigudviklet sin ide/system - således at der måske kommer noget senere, man bliver nødt til at købe en ny bil for at kunne få med...;-)

Mwn
Mwn Jun 22 '15

Der kommer helt sikkert en autopilot v2 som kræver mere hardware end vi har nu. Men den autopilot vi er blevet lovet bør kunne lade sig gøre med nuværende hardware.

 

Til sammenligning kan vi se hvor meget hardware der er i Lexus's nye SUV's. De har jo faktisk autopilot allerede nu.