Loading...
dk

Lån af Type 2 kabel eller køb? | Tesla Forum

Clubman
Clubman Jun 23 '15

Hej

Jeg er lige blevet den indtil nu meget lykkelige ejer af en Tesla:-)

Inden købet var jeg så letsindig at bestille en uges ferie på Rügen i Tyskland (ca. 100 km øst for Rostock). Kan så konstatere, at det er meget tynd med Superchargere på de kanter:-)

Jeg skal derfor utvivlsomt medbringe et Type 2 kabel, men sådan et fulgte ikke med bilen. Umiddelbart er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg reelt vil få brug for dette kabel - hvad siger i til det?

Overvejer om jeg i stedet for køb skulle overveje, om jeg mod en flaske rødvin kunne låne et kabel fra en af jer andre brugere her? Jeg skal bruge kablet fra medio uge 30 til medio uge 31. Jeg bor i Skanderborg. Er der nogen, som evt. skal på ferie (uden bil) i denne periode, og vil udlåne et kabel?

Hvis rådet imidlertid er, at jeg under alle omstændigheder skal bruge kablet, kan jeg jo nok lige så godt få det bestilt (har konstateret at det tilsyneladende er lettest og billigst bare at købe hos Tesla for kr. 1.500 - er det korrekt forstået?).

På forhånd tak for input.

Hilsen

Claus

Bianco
Bianco Jun 23 '15

Et Type 2 kabel er din første og bedste forsikring. Det er den europæiske standard for ladestik, se det er det du skal bruge i hele europa, undtagen Frankrig (ok, overdrivelse).

Du kommer formentlig ikke til at bruge det særlig meget, men de gange du skal lade på andet end supercharge'er eller hos mormor/sommerhus, så vil det være et Type 2 kabel du skal bruge.

Hookmaker
Hookmaker Jun 23 '15
Der er byggetilladelse til en SuC i Grimmen syd for Rügen, men den er nok ikke klar om fire uger. Der er sschuko stik lader i sassnitz og 22kw type 2 i strahlsund ifølge LEMNet. Men du skal nok lige undersøge nærmere. Der er masser af røde 16 og 32A CEE stik i Tyskland på hoteller og restauranter, men jeg ville helt sikkert investere i et type 2 kabel.
Klaus_
Klaus_ Jun 23 '15

@Bianco, type 2 kabel hos mormor/sommerhus, den må du lige uddybe? Det er da ikke normalt at have type 2 stik i sommerhuset, mig bekendt?  :)

Jeg købte også type 2 kablet hos Tesla. Efter en måned har jeg endnu ikke haft brug for det, men det var også mest tiltænkt som "forsikring", og fordi jeg håber på at vi kommer til at køre mere til udlandet fremover, hvor der sikkert bliver brug for det.

Bianco
Bianco Jun 24 '15

Nr. 1 er SuperCharge'erne

Nr. 2 er at bruge den mobillader der følger med bilen, og så lade hele natten der hvor man selv sover - hjemme / hos mormor / i sommerhuset.

Nr. 3 er at bruge Type 2 kablet ved en Clever / Eon / ? ladestander mens man er undervejs, og bare gerne vil videre. F.eks. hvis man er i Lemvig og sommerhuset er 100 m fra parkeringspladsen, så kan man stoppe og shoppe i nogle timer i den lokale downtown ved en ladestander.

Clubman
Clubman Jun 25 '15

Tak for input. Min bil er importeret fra Tyskland, så jeg har faktisk det rigtige 230v stik. Men skal så have købt en omformer den anden vej (den bil Tesla have 700 kr. for så det bliver vi Thansen eller lignede, hvor man kan få noget brugbart for 50 kr.).

Jeg har nu købt Type 2-kablet ud fra jeres anbefalinger (1.500 kr.).

Har I nogen erfaringer med at bruge forlængerledning - ved godt at Tesla fraråder, men kan det virkelig passe, at det skulle være et problem, hvis man bruger et kvalitets 5x2,5mm kabel på f.eks. 10 meter, som bruges på byggepladser og lignende?

tintin
tintin Jun 25 '15

Jeg har en forlængerledning 10 m og kun 1,5 kvadrat mm. Bruger det i sommerhuset og har aldrig haft problemer. 

fmm1000
fmm1000 Jul 22 '15
Jeg havde tænkt mig at købe dette 25 meter forlængerkabel til min kommende Tesla og så købe/lave en masse adaptere til den ene ende.
Vil så langt et kabel være OK.

http://www.biltema.dk/...forlangerledning-400
DeaconWP
DeaconWP Jul 22 '15

Ja, fmm1000, det er en god ide. Et 400 volt kabel til alle forlænger behov. Altid det røde stik i Teslaens ladekabel, og så adaptorer, der altid ender i et 16 A CEE hun stik. God løsning, hvis ikke den bedste.

Du ser her på et 5 X 2,5 kvadrat kabel. Det er det jeg altid vil anbefale. Andre vil påstå, at 5 X 1,5 kvadrat er nok. Det er det nok også, men 2,5 kvadrat er bedre.

Og hvis du finder du af, at det er for tungt, som et 25 m kabel, kan du jo investere i endnu 2 stik, og klippe det over i 2 stykker på hhv 10 og 15 m., (eller 5 og 20). Det kan jo være du opdager, at du altid kan klare dig med mindre end 25 meter forlænger.

INDSAT:

Med denne løsning an du altid koble din Tesla direkte til enhver "stikkontakt", samt også bruge en forlængerledning, uanset hvilken adaptor du har brug for.

Og igen, så længe du holder dig til 2,5 kvadrat, synes jeg ikke det er for langt. Måske blot engang i fremtiden vil du synes det er for tungt i fuld længde.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 22 '15
SimonHN
SimonHN Jul 22 '15
Tesla fraråder ikke forlængerkabel? Men de fraråder at forlænge det mobile ladekabel.
fmm1000
fmm1000 Jul 22 '15
Fedt Tak for det. Så må jeg i gang med at klippe klistre. Har fundet en masse nyttig viden ved at søge her på forum.
kajakaj
kajakaj Jul 22 '15
Inden jeg fik bilen i marts 2014 brugte jeg ventetiden på at lave diverse tænkelige adaptere. Efter snart halvandet år med bilen er det eneste jeg har brugt et 10 m forlængerkabel (400 v). Siden jeg bestilte bilen i september 2013 er der jo kommet superchargere som dækker vores behov på langture
fmm1000
fmm1000 Jul 22 '15
God videndeling kajakaj.
Hvilke stik har du så haft brug for i enden af dit forlængerkabel.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jul 22 '15
kajakaj
kajakaj Jul 22 '15
Rødt 16 A 400V CEE er brugt nogle gange og forresten også 230 V en enkelt gang i et sommerhus i Blåvands huk hvor der lige var brug for 50 km for at kunne nå hjem.
Hookmaker
Hookmaker Jul 22 '15

Jeg har brugt alt mit grej undtagen min 5 benede "mormor ovn" adapter. Men nu kommer jeg jo også vidt omkring....;-)

fmm1000
fmm1000 Jul 22 '15
Så det må være rød plug, blå plug og almindelig stikkintakt. Noget her ud over.
Pedersen
Pedersen Jul 23 '15

Når man skal lave sin egen forlænger ledning til opladning er vigtigt at huske på spændingsfaldet i kablet.

Eks: 10m 1,5 kvadrat 1faset/230v har et spændingsfald på 2,4 v og et 2,5 kvadrat har et spændingsfald på 1,44v. Jag har prøvet at lade med en standard 50m kabeltromle, det giver et spændingsfald på 7,2v og det virker ikke. På denne her hjemmeside er det nemt at beregne spændingsfaldet:

https://www.jjel.dk/spaendingsfald-delta-u/

kajakaj
kajakaj Jul 23 '15
Det er en fordel at alle adaptere ender i rødt CEE 400V stik så du kan nøjes med et forlængerkabel.
kajakaj
kajakaj Jul 23 '15
10 m 1,5 kvadrat fungerer fint. Jeg har også et 25 m i 2,5 kvadrat men bruger det yderst sjældent pga vægten.
Busimiss
Busimiss Jul 23 '15
Vi er lige nu i Normandiet (det vilde vesten mht elbiler). Vores redningskabler har været Schuko-stik og type 2. Alle vores kabler er ført til rødt, som Kajakaj skriver. Det blå stik har ikke været brugt endnu, men det er på havnene her i Frankrig (man bliver efterhånden god til at spotte stik)
Sider: 1 2 »