Hvilket kabel er mest egnet som forlængerledning til mormorladning?
Se de vedhæftede billeder. F1 eller F2?
/Anders
Hvilket kabel er mest egnet som forlængerledning til mormorladning?
Se de vedhæftede billeder. F1 eller F2?
/Anders
Hvilken farve synes du bedst om? Rød og grøn eller sort???
Kablet er nøjagtigt det samme (det er kabelbetegnelsen der er angivet forneden), tværsnitsarealet er det samme og længden er det samme. Eneste forskel foruden farven er at der er låg på hun stikproppen.
Med mindre du har tænkt dig at mormor permanent skal have kablet liggende ude i forhaven med spænding på, er der reelt ikke en eneste forskel.
"Same same a part from colour and price".
@Genild: Mange tak for hurtigt svar. Smart med kabelbetegnelsen - man lærer hver dag :-)
/Anders
Udover de informationer du har fået, så anbefaler jeg altid at bruge et 2,5 kvadrat kabel. Andre vil sige det er ligegyldigt. Men der er mindre tab i et tykkere kabel.
Deacon: Ganske korrekt i mange henseender, dog kommer du ikke til at trække mere end maksimalt ti ampere på dette kabel og der er en tilledning på 1½ kvadrat nu alt rigeligt.
Den ohmske modstand at et 1½ kvadrat kabel på 10 m er cirka 0,11 Ohm hvilket ved maksimal strømstyrke medfører et spændingsfald i omegnen af 1,1V og dermed et teoretisk effekttab på 11W eller et minuts længere ladetid per 4½ times ladning i forhold til ladning gennem et 2½ kvadrat kabel som vil have et effekttab på 3,95W grundet intern kabelspændingsfald..
Korrekt et mindre tab og to minutter med den ene pote på en kogeplade er meget lang tid, men rent elektrisk nok ikke noget man behøver ligge vågen om natten over.
AFN: Jeg er bange for at det er nemmere at finde en ny mormor, end at finde et færdigt 2½ kvadrat med 230v stikprop i begge ender.
Mit gæt er at du skal i gang med bidetang og skruetrækker hvis du vil ned ad den gade.
@Genild: Ja mine søgninger på nettet gav heller ikke de store resultater, så måske jeg bare vælger det sorte som jeg afbillede i toppen af tråden :-)
Spørg aldrig en jyde - jeg ville da bare vælge den billigste :-)
Om cirka et år finder du ud af at du endnu aldrig har haft brug for den. Det giver typisk mere mening at bruge en 5x2½ kvadrat med et rødt CEE stik på og måske en lille kort adaptor fra det røde CEE til det gamle komfurstik.
Det er ikke specielt ofte mere, men mindre man nærer særlig forkærlighed for de norske fjelde, at man har brug for at lade med kun én fase.
https:///...2-5?search_id=315935
Istedet for at køre rundt (og ha udgifter til køb af to kabel) med 1,5kvt 10m OG 2,5kvt 10m så køb dog et 15m 2,5kvt. Lav derefter et CEE til 3ben stikprop adapter.
Fase skal i L1 når adapteren laves. L2 og L3 lader man stå tom. Så fungere den ligesom Tesla eget adapter stik.
- R
Put evt Komfur stikket i indkøbskurven samtidigt.
https://www.greenline.dk/...cee?search_id=315936
Lige dette kalbel er en del billigere hos biltema : http://www.biltema.dk/...aset16-A-2000017394/
Fase skal i L1
På billedet er fasen (brun) i nul "N", og nul (blå) er i "L1", men hvis du bare har gjort det samme i den anden ende, så spiller det ingen rolle.
Lige dette kalbel er en del billigere hos biltema : http://www.biltema.dk/...aset16-A-2000017394/
Biltemas kabel er 1,5 kvadrat (baseret på billedet). Det kan ikke anbefales til længerevarende belastning ved 16 Amp.
Biltemas kabel er 1,5 kvadrat (baseret på billedet). Det kan ikke anbefales til længerevarende belastning ved 16 Amp.
I teksten står der : 5 x 2,5 mm²
@Bianco -
Ifølge din terminologi der med stor sikkerhed grunder i ' Rigtig El-Pli', må et trebenet stik derfor have et designeret fase og et nul. (Husk vi bygger et 5 ben til 3 ben adapter) Her antages det at alle ved Jord er Gul/grønt og er det forkerte ben alle mennesker med stor fornøjelse saver af.
Så kommer million spørgsmålet - Er det højre eller venstre ben der er fase i en normal dansk stikprop?
Det kunne lede til sprøgsmålet - Hvordan defineres fase i vekselspænding og hvordan relateres dette til et 2 / 3 benet stikprop?
- R
Når du kigger ind på forsiden af en stikkontakt med jord, sidder fasen til venstre. Nul til højre, og jord nederst i midten. Det samme, fase til venstre, når du kigger indevendigt i et 3 benet hanstik, set fra ledningens side.
Det er faktisk vigtigt at vende fase og nul rigtigt i disse 230 volt kabler med jord. Ellers vil din Tesla ikke lade.
En vekselspænding er hvor spændingsforskellen varierer fra, at den ene er positiv i forhold til den anden, og at det så skifter til, at den er negativ i forhold til den anden.
Hvis man kigger på 2 ledninger med 230 volt imellem sig, vil der være samme spænding, uanset hvilken der er fase eller nul.
Man har vlagt at forbinde en af disse 2 ledninger til jord, henne på elværket. Så den vil altid have 0 volt i spændingsforskel til den klump jord, som du står på.
Lidt lige som, at det er minus polen på et batteri, som man altid kobler til stellet på en bil. Så vil du uanset hvor du måler fra den positive pol på batteriet til stel, måle 12 volt +.
Hvis man nu kobler den positive pol på batteriet til jorden, som bilen står på, vil spændingen po den pol være 0 volt i forhold til jorden. Men minus polen, og altså bilens stel, vil altid være 12 volt negativ i forhold til plus polen. Og så er der på stellet minus 12 volt i forhold til jord. Det kalder man et potentiale, når man har en spænding i forhold til noget fast reference punkt.
I vores 230 og 400 volt systemer, har man gjort det, at den ene ledning altid er koblet til jord henne på elværket. Den kalder man nul. Og den er ufarlig at røre ved, ( hvis du kun rører den) selvom man står på jorden, og har en forbindelse gennem sin krop.
De andre ledninger, de 3 faser, vil så altid på skift være positive eller negative i forhold til nul, og altså også jord. Og her vil du så få stød, hvis du rører en fase, og samtidig står på en jord forbindelse.
Så en fase defineres som en leder, hvor spændingspotentialet afviger fra jord potentialet.
Håber det kunne forståes.
En ganske glimrende forklaring Deacon - men jeg skal jo nok også aflevere min autorisation hvis ikke jeg fattede det.
En lille detalje, som måske kan forklare ønsket om jordforbindelsen alternativt bringe mere forvirring men på et højere plan:
Forbindelsen til jord anvendes for at forhindre et svævende potentiale. Låser man ikke nulpotentialet fast til et fælles kendt punkt, kan man faktisk komme ud i at der i teorien er 230v imellem fase og nul, men at nul har et højt potentiale i forhold til jorden.
Pæren i lampen lyser som den altid har gjort men der står gnister rundt imellem lederne og lampefoden, fordi der er en spændingsforskel på 1000v imellem nul og stel/jord og 1230v imellem fase og jord.
Spændingsforskellen målt imellem fase og nul er som den altid har været, men da nul ikke er tøjret til en kendt størrelse, svæver potentialet rundt på højspændingsniveau. Overdrivelse fremmer forståelsen.
Tesla har på lignende vis brug for et fælles referencepunkt og skal derfor have en god jord.