Hej
Jeg har i mange år håndvasket mine biler, med lunken vand med en smule alm. autoshampoo i f.ak. 8-10 l. vand.
Det vigtigste er at sørge for at alt vejsand er spulet godt af hele karroseriet - laveste arealer først.
Efterfølgende vaskes hele bilen "vådt i vådt" først alle dør- og klapfalser, efterfølgende glasarealer så kommer lakerede flader med taget først og nedefter. Hvis det er blæsende eller varmt så holdes bilen våd ved at skylle jævnligt for at undgå kalkpletter.
Resten af vandet bruges til fælgene (husk anden børste) (sort/rød VIKAN børste med gummikant)
Herefter svabes hele bilen hurtigt med en lille gummesvaber med blødt gummi (den grønne fra VIKAN)
Til sidst bruges en god kvalitet Microfiberklud til at aftørre bilen med - fordelen ved brug af Microfiberklud frem for vaskeskind er at en fiberklud "samler" mere snavs op end vaskeskind og skulle der sidde en insektrest eller lign. så vil lidt ekstra knofedt på stedet fjerne skidtet uden at lakken skades.
aftørring:
Husk alt glas, spejle og lygter først - så taget og nedefter og til sidst alle falser - underkant af fronthjem, gummilister ved begge klapper (sand væk så det ikke slider i lakken når klapperne er lukket) til sidst aftørres fælge - viskerblade m.v.
Bilen på billedet er 8 år gl. 250.000 km. og står med original lak - håndvasket . Det er da kun at håbe at TSLA for styr på kvaliteten på lakken - så det fortsat kan påberåbe sig at de sælger Premium biler !
Stni: det virker OK på Mercedes lakker der er verdens hårdeste, men på tesla lakker må der absolut ikke bruges børste. Jeg har testet det til døde, og vikan børster ridser! :) onr vask er vejen frem uden tryk.
Hvad med en højtryksrenser? Er det noget som kan anvendes uden at der opstår lakskader?
Stni: det virker OK på Mercedes lakker der er verdens hårdeste, men på tesla lakker må der absolut ikke bruges børste. Jeg har testet det til døde, og vikan børster ridser! :) onr vask er vejen frem uden tryk.
Kender ikke onr? - kan du guide mig? - min TSLA bestilling er sort standard lak - og efter hvad jeg kan se her på sitet så er TSLA lakeret med noget tyndt ... lak
Stni: det virker OK på Mercedes lakker der er verdens hårdeste, men på tesla lakker må der absolut ikke bruges børste. Jeg har testet det til døde, og vikan børster ridser! :) onr vask er vejen frem uden tryk.
Kender ikke onr? - kan du guide mig? - min TSLA bestilling er sort standard lak - og efter hvad jeg kan se her på sitet så er TSLA lakeret med noget tyndt ... lak
Er der nogen herinde der ikke bruger opti-coat og kan dele lidt ud af erfaringerne omkring lakkens tilstand efter håndvask?
Man kunne også få poleret bilen op en gang imellem for de penge hvis det er helt galt
Takker.
Jeg har ikke fået min opti- coat endnu.. Det er blevet poleret en enkelt gang, og jeg håndvasker kun min, og efter jeg har købt ordentlige micro håndklæder igennem bilpleje.dk samt shampoo mm, så syntes jeg det er langt nemmere. Tror jeg bruger ca 45 min på bilen, med afhøring over det hele. Syntes den står lige i skabet når jeg er færdig.
Samme fremgangs måde som Mw.
Glemte lige at tilføje, at jeg bruger regnvand til både højtrykrenser og spande, for at undgå kalk i vandet.
Masser af god information - men det meste har været diskuteret tidligere. Der er 2 generelle metoder til håndvask og en million varianter, men den bedste info ser man ved at se disse 2 videoer på Youtube (gælder ikke ONR metoden):
Junkmans 2 bucket (den mest brugte):
https://www.youtube.com/watch?v=w09r6m6sRCA
Gary Dean metoden (som jeg bruger):
https://www.youtube.com/watch?v=evFTeRxtEEo
Har man ikke en Opticoat, er der tilsvarende en million løsninger på voksning, claybar, efterbehandling m.m. Fælles for dem alle er, at de i en eller anden grad beskytter bilens lak, men i denne kontekst er det vigtigste at de gør det nemmere at fjerne snavs fra bilen.
Den med regnvand kan jeg godt lide, kan man få et filter-kit eller burger du bare direkte?
Alternativt for at lette aftøring kan man bruge Wipe N´Shine skraber fra VIKAN