Here we go again...
Priserne på strømbørsen "Nord Pol Spot" er på det laveste niveau i 14 år. Årsagen er ganske positiv nemlig at der bliver produceret rekord meget vind og sol energi. Men da strømmen ikke nødvendigvis produceres når der er mest efterspørgsel så dropper prisen på spot markedet. Prisen i første halvår 2015 er således i gennemsnit på sølle 19 øre pr kWh (selvfølgelig uden afgifter og PSO).
For at kunne udligne forbruget (ændre efterspørgslen) skal der flyttes last fra dag til natte timerne samt indføres et SMART grid der på vilkårlige tidspunker af dagen kan starte/stoppe opladning, vaskemaskiner, varmepumper, varmepatroner etc.
Inden et SMART grid er etableret i DK kan vi el-bils ejere jo med vores relativ store el-brugs enheder og vores relative fleksibilitet mht opladning lade om natten (se anden tråd).
Hvad kan vi gøre ..... ?
Jeg vil gerne opfordre alle til at gå ind på vores menu punkt der hedder "Grøn?" øverst til højre i menuen og udfylde kolonne B og D, men også gerne de andre felter. Som sagt vil jeg når vi når 100+"natteladere" skrive et brev til den relevante minister og dele resultatet med han/hende. Jeg vil så foreslå en gennemførelse af differentieret strøm så vi kan fremme el-bilismen yderligere og flytte forbrug fra dag- til natte timerne.
Link til tråd om opladning om natten :
Link fra Ingeniøren:
http://ing.dk/artikel/bundskraber-dansk-stroempris-paa-laveste-niveau-i-14-aar-177494
De bedste Tesla hilsner
Torben_E