Loading...
dk

Erfaringer med RWE i Tyskland | Tesla Forum

GO4IT
GO4IT Jul 27 '15

Håber der er nogen der kan hjælpe med lidt praktisk erfaring. Har i weekenden været en tur i Hamburg og det er gået nemt via SUC. Skal i den kommende måned nogle dage længere ned i Tyskland og vil gerne være fri for at køre "omveje" for opladning. Er ikke særlig god til Tysk men kan se at der i den nævnte by er opstillet en RWE stander. På firmaet hjemmeside ser det ud til at man som bruger kan få adgang til standere via sms - er der nogen i forummet der har prøvet det i praksis? 

Lau
Lau Jul 27 '15

Jeg ladede ved en af RWE's standere i Mosel for et par uger siden. Jeg brugte deres app (e-kWh) til at låse standeren op og betale med. Man kan vælge mellem en række betalingsmetoder, jeg brugte betalingskort. Det tog lige et par forsøg for at app'en fik forbindelse med standeren, men ellers virkede det ganske fint, den giver endda live status på kWh-forbrug under ladning. Og efter 4 måneder var der første gang jeg brugte den tilkøbte dobbelt i min bil til at lade med 22 kW, det er nogle dyre minutter der blev sparret :-)

GO4IT
GO4IT Jul 28 '15

Har du så et abonnement ved RWE? 

kayjay
kayjay Jul 28 '15

Sad også og undersøgte det tyske marked for et par dage siden. RWE er en lokal energiudbyder på lige fod med SE og TRE-FOR.

Det virker til at være normalt, at man i Tyskland kan tage et "hjemme el-abbonement" med på farten, og så lade lokalt ved andre energiselskaber, og så betaler man i sidste ende over sin egen el-regning. Heraf begreget "E-roaming".

Dvs. lokal elselskaber sætter standere op, alle, i større eller mindre grad,  med el-abbonement i Tyskland kan bruge dem. Ret smart...for tyskere :-)

Turister kan også komme på med bl.a. Plugsurfing (som MWN også er inde på). Der er forskellige takster forskellige steder. Nogle gange pr. kWh, andre gange er det ganske enekelt pr. time din bil holder der!

Tyske bilfabrikanter tilbyder også noget via de samme standere. BMW kalder det "ChargeNow", og så afregner man gennem dem. VW og Mercedes er også med på den vogn.

Forvirrende, men også ret alsidigt. Egentlig meget godt gået af et land med så store traditioner indenfor benzin og diesel. Vi er ikke i nærheden af det samme i DK, efter min mening.

Forummets indlæg er redigeret af kayjay Jul 28 '15
NielsHP
NielsHP Jul 28 '15

Vi har lige været i Tyskland og havde en del glæde af siden goingelectric.de.

Det viser sig, at der i en del byer (ikke mindst mindre byer) er opstillet gratis type 2 ladestandere (oftest 22 kW). I Braunlage (ikke specielt stor by i Harz[en]) var der to standere, den ene lige foran byens rådhus, 2 minutters gang fra restaurationskvarteret. Det passede fint med at stille bilen og gå hen og spise. I løbet af et par dage fik vi bilen op på 90%, så vi med lethed kunne køre til Hamburg (ca 280 km) uden yderligere ladning.

Vi fandt tilsvarende ladere i Goslar og Tønning :-)

Lau
Lau Jul 28 '15

@GO4IT: ingen abonnement, brugte bare VISA i app'en

mortenhomann
mortenhomann Jul 28 '15

@Lau: Men du skal vel oprettes som bruger for at kunne logge ind i første omgang?

Lau
Lau Jul 28 '15

Ja, jeg mener jeg lige skulle indtaste nogle kontaktinformationer.

GO4IT
GO4IT Jul 28 '15

Tusind tak for al hjælpen - er nu blevet MEGET klogere. Har dowloadet diverse apps og bestilt keyhanger - inden jeg ser mig om ender det med, at jeg kommer til at lade uden for SUC ;-)

Lau
Lau Jul 28 '15

Rigtig god tur!