Loading...
dk

Mislyd ved deceleration - under 50 Km/t | Tesla Forum

Jorgen
Jorgen Aug 1 '15

Kære forum,

Har nu rundet det første 3000 Km. Model S, 85 D.

Fra første tur har den haft en speciel mislyd når den regenerer energi ved deceleration. Det sker kun ved nedbremsning ved lave hastighed. Hvis jeg nedbremser ved at løfte speederen indtræffer mislyden ved omkring 50 Km/t og bliver ved helt indtil bilen holder stille eller jeg træder på speederen igen.

Har andre oplevet dette?

Mvh Jørgen B

Bianco
Bianco Aug 1 '15

Den "skal" sige en lille summelyd, men ikke noget nævneværdigt. 

Hvor I landet er du? Så er der nok en anden i menigheden der kan kikke forbi og give en tur i sin vogn, og enten bekræfte dig eller hjælpe dig tilbage til den rette tro ;-)

(edit:) Ok, jeg har nu lært at læse/klikke din profil - Er der en venlig sjæl syd for Ålborg?

Hvis du kommer i nærheden af København, så er du meget velkommen...

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Aug 1 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 2 '15

Jeg kan bekræfte at min S85 fra marts 2015 gør det samme og har altid gjort det. Jeg tror at det er helt normalt og er en naturlig del af lyden på regenerering af energi til batterierne. Til gengæld synes jeg at den er begyndt at sige et lille klonk selv ved mindre accelerationer/sætten i gang fra stop. Det lyder for mig umiddelbart som at det kommer fra højre forhjul,men det giver da ikke meget mening eller hvad? Har i øvrigt tjekket både handskrum og frunk for løse genstande for at kunne udelukke dette. Er der andre med samme erfaringer?

DeaconWP
DeaconWP Aug 2 '15

Gustavsfar1: Det klonk, kommer det også, hvis du er gået i holdt uden at bruge bremserne? Altså: slå "creepmode" fra, og lad den løbe hastigheden helt af, uden at bruge bremsen.

Mange bremser kan godt sige lidt, når klodserne lige slipper skiven igen ved igangsætning. Men så får du da elimineret det.  ??

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 2 '15
Jeg bruger ikke creep modeog ja jeg vil mene at det kommer uanset om jeg lader regen bremse eller om jeg bruger bremserne aktivt.
Jorgen
Jorgen Aug 2 '15

Min gode ven Mikkel har en ligeså ny Tesla - Model S, P 85 D og den har ikke samme lyd, men det er jo også den store motor bagi.

Det kommer fra bag-motoren og jeg synes det virker som en "træls" snerren - som om der er noget der fysisk går på. 

Den normale lyd når den regenerer ved at løfte speederen er der indtil ca 50 Km/t - så går det over i en snerren, som faktisk ændrer sig lidt i sving.. bare det mindste tryk på speederen så er det væk igen.

Det er ikke en klonk lyd - eller i relation til at sætte i gang.

DeaconWP
DeaconWP Aug 2 '15

Jorgen. Jeg tror din snerren er en elektrisk lyd, der kommer når man har med AC convertere at gøre. Det er fordi den strøm der går ikke er en ren sinus frekvens. Så indeholder den mange frekvenser, og det gør, at den kan sende lyd ud. Jeg formoder, at det kun er det, men kan ikke sige noget om det, før jeg har hørt det selv. Jeg bor i Rødkærsbro. Og er du på disse kanter, kan du booke et "konsulent lyt" i forvejen.

tusla
tusla Aug 2 '15

@Jorgen: jeg har også en Model S 85D, så jeg vil prøve at lytte efter næste gang, jeg er ude og køre. Hvis du er interesseret, kan vi mødes og sammenligne (mis)lyde.

Makova06
Makova06 Aug 2 '15

Jeg har ikke lagt mærke til noget, men prøver lige at være opmærksom på det i morgen.

Bianco
Bianco Aug 2 '15

Hvis lyden er destinkt anderledes end regen-lyden, og den ændres når du drejer, så vil jeg give Tesla et ring og høre om de ikke vil lytte på den - bare for at være på den sikre side.

Makova06
Makova06 Aug 3 '15

Jeg synes ikke min siger noget jeg ikke tænker er meningen :-) Du må give Tesla et kald

Jorgen
Jorgen Aug 3 '15

Tusind tak for jeres feedback og input.

Jeg startede faktisk processen med Tesla med at sende en video med både hastighed og lyd dokumenteret for en god uge siden, men jeg fik en noget "afmålt" service reaktion. Jeg har en tid på serviceværkstedet om et par uger med en anden mindre defekt - så tager jeg det lige med dem der.

Jeg poster lige en opdatering når jeg har fået en afklaring på årsag og løsning.

Jorgen
Jorgen Aug 24 '15

Hej igen,

Kort update: Sådan ud fra en ingeniør-vinkel var det lidt af en gyser, for den snerrende mislyd udeblev lige pludselig uden nogen grund. Heldigvis kom den igen et par dag før min aftale med serviceværkstedet. 

Mest heldig var nok at de faktisk fik lavet en optagelse med måleinstrumenter på dagen.

Resultat: Yep - det er ikke en ønsket lyd. Ny drive-unit er på vej.

Jeg har desværre ikke rigtig gode lydoptagelser af fænomenet, men hvis nogen har en mistanke lægger jeg gerne øre til for at af/bekræfte om det er samme problem.

Mvh Jørgen

DerHansi
DerHansi Aug 24 '15

Gustavsfar1: Er du sikker på klonk-lyden ikke kommer bagfra ?

Jeg havde klonk-lyde når jeg slap acceleratoren hurtigt, eller når jeg trykkede den lidt hurtigt. Det er første signal til at skifte drive-unit, og ikke gøre som mig at ignorere, indtil den havarerer.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 25 '15
Jo det er muligt. De må se på det i næste uge når den skal have fixet nogle småting.
Grasberg
Grasberg Aug 26 '15

Min (en S85) har også en lille summelyd ved accellration eller decelleration lige omkring 54 km/t. Det må være en resonans skabt af motor eller inverter lige ved den hastighed. Det er ikke som sådan generende - bare noget man læger mærke til og tænker "Nåeh, nu kører vi så lige omkring 54 km/t".

 

Grasberg
Grasberg Aug 26 '15

Sorry, hvis der er nogle sprognørder i det her forum, så skulle det være "man lægger mærke til" med 2 g'er i mit forrige indlæg. :-)

 

DeaconWP
DeaconWP Aug 26 '15

Grasberg. Du kan da bare rette det første indlæg. Det gør jeg tit med mine egne. Nede ved nummeret på indlægget står der enten quote, rediger eller slet ved dine egne indlæg. Tryk på rediger.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 26 '15
Grasberg
Grasberg Aug 26 '15

@DeaconWP: Tak for tippet.