Loading...
en

Støj på 85D

kr
kr Aug 4 '15
Nu har jeg så langt om længe fået min 85D og den er fantastisk.

MEN.... Den larmer noget mere end jeg havde forventet.
Ved start siger den ikke en lyd. Når jeg så har kørt et par kilometer så er der en konstant støj som lyder som om den kommer forfra - lidt som en varme/køle blæser der kører konstant. Minder om et fly der taxier til gaten efter landing.

Det er ikke den jetturbine hvinen der kommer når jeg accelererer jeg mener, intet problem med den - støjen er lavere og konstant også når jeg holder helt stille...
Kørte nogle ture med en kammerat som bemærkede det samme - han har kørt i et par andre teslaer (ikke D'ere) som ikke havde problemet.

Så prøvede vi at slå range mode til og det gjorde rent faktisk en forskel - med range mode slået til så er lyden lidt lavere og fader ud og forsvinder på et par sekunder når jeg stopper.
Nogen der har oplevet lignende eller har nogen gæt på årsagen?

... Og hvac var naturligvis slukket så det er ikke klima anlægget... Vi gættede umiddelbart på blæser til køling eller opvarmning af batteri men det hænger næppe sammen med at range mode gør en forskel. Hjælpeteksten til range mode nævner noget om torque sleep så måske er det relateret til motor/inverter ???

/Kim
Niels
Niels Aug 5 '15
tillykke med bilen.
det lyder som om det er kompressor til køling af batteri du kan høre. den er i nyere modeller nu pakket ind i lyddæmpning. muligvis sider det lidt forkert eller den gnider op ad noget så lyden kan forplante sig. du bliver vist nød til at tage den forbi et service center og lade dem lytte.
range mode 'on' bekræfter dette da der ikke er så hæftig temp kontrol på batteri og lyden skulle derved være lavere.
Dorph
Dorph Aug 5 '15

@Kim

Jeg har præcis den samme lyd i min 3 uger gamle 70D - lidt lige som en turbine på lave omdrejninger. 

Lyden har været der fra dag 1, og jeg må indrømme at jeg regnede med at dette var helt normalt - da der jo rent faktisk ligger en motor ude foran kontra "non-D" modeller. 

Jeg syntes at Niels's teori lyder plausibel, men jeg er da meget interesseret i at få dette bekræftet af Tesla

Hilbert
Hilbert Aug 5 '15

Kølekompressoren lyder som en lille turbine. Er det den samme lyd som når du supercharger - her kører den ofte op på mac. omdrejninger - og så lyder det som en lille hurtigtgående turbine. Detter er helt normalt.

Når vi taler om lyde - ville det være en stor hjælp, hvis der kunne vedlægges en lydfil - så ved vi hvad vi snakker om. Men om det er muligt ved jeg ikke.

kr
kr Aug 6 '15
Tak skal i have... Tror at i har ret i at det er kompressor eller lignende... Jeg må liste den ind forbi tesla og få dem til at lytte. Måske skulle jeg bruge lidt tid i Køge ved superchargeren og se om jeg kan sammenligne med nogle venlige sjæle...

Der er jo noget der hedder "arbejder hjemme" så kan der vel også være noget der hedder "arbejder i tesla" :)
Tesloid
Tesloid Aug 7 '15

Jeg har på tur i går, og brugte en del tid ved superchargere på en varm dag. Biler som havde klima tændt lød som et slidt boremaskine fra harald skrald. Så snart man slukkede klima forsvandt lyden. Galdt både nye D'ere og min 85 fra '14.

Har ikke hørt det tidligere, men det er også meget sjældent jeg er på SuC i 28 grader :-)

The Forum post is edited by Tesloid Aug 7 '15
PBP
PBP Aug 7 '15

@Tesloid & Co,

næste gang i er på værksted, så bed om få kompressoren dæmpet. Der er en fix til dette som Tesla tilbyder, såfremt i finder det generende.

kr
kr Aug 10 '15

Så har jeg været en tur inde forbi Tesla i kastrup. De lyttede på bilen og kunne godt høre at den larmede - var enig i at det er kompressoren. Men, de mente også at det var helt normalt.

Satte en PC til og kørte en test og ingen tegn på problemer, kun støjen.

Så jeg vil lige høre nogle andres 85D'ere og høre om det er rigtigt nok - det er tydeligst hvis man skruer hvac ned på LO og lader den kører i et par minutter og derefter stopper den helt.

Med range mode skruer den støjen ned med det samme, uden fortsætter den et godt stykke tid.

kr
kr Aug 10 '15

@PBP Har du mere info om et fix ? er det et kendt problem ?