Loading...
dk

Tankeeksperiment ang. celler og rækkevidde | Tesla Forum

krumling
krumling Aug 6 '15

I dag kører Model S med  Panasonic NCR18650A batteriet.

Jeg lavede lidt udregninger for at se om jeg kommer til det samme resultat som det der reklameres med i Teslas salgsbrochurer.

Teslabatteriet er sat sammen af moduler:

6 x 3.7V             =                          22.2V                  (Max 25.2V)

74 x 2.9Ah        =                          214 Ah

..og det er så et modul.

Der er så 16 moduler i en 85KWh kontekst.

22.2V x 16         =                          355V                   (Max 403.2V)

• 355V x 214Ah =           76 KWH             (Max 86 KWh)

I følge data på NCR18650A kan man lade med 1475 mA uden problemer og indenfor alle grænser, man kan også lade op til 3000 mAh hvis blot man overholder temperatur og kapacitetsbegrænsninger, men det er ikke så dokumenteret.

Standard charge 1475 mA x 74                          = 109.1 A

Max charge 3000 mA x 74                                 = 222.0 A            

Så i det store hele passer det nogenlunde med Teslas påstande.

However!!, den nyeste udgave af cellen har en capacitet på 3100 mAh, hvis man forestillede saig at alle celler blev skiftet ud med denne får man det her:

Nyeste udgave 3.1 Ah =  92 Kwh

Hvis man nu forestillede sig selv at koble et ekstra modul på: (nu begynder det at blive lidt utopi/ønsketænkning)  

Et ekstra modul (3.1 Ah udgave) ville give 5.8 Kwh (dvs. 91 KWh på en 85’er)og koste ca. (4.5$ x 444) = 13.675 dkk

Andre 18650 LiOn Batterier har en kapacitet på 6000 mAh, her er er brandsikkerhed, stabilitet og recyclecount ikke helt dokumenteret eller garanteret, men forestillede vi os at skifte hele pakken ud med disse, får vi følgende:

Usikker model 6000 mAh ville give 177 KWh, dvs en rækkevidde på ca 1040 km J  

..måske alligevel ikke så langt ude i fremtiden.

Forummets indlæg er redigeret af krumling Aug 6 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 6 '15

Jeg har ikke så meget forstand på det der batterihalløj, men jeg kan som bonusinfo fortælle at Tesla ikke anvender Panasonics standard NCR18650A batteri, men at Panasonic i stedet producerer en speciel udgave af denne type batteri netop til Tesla. Kan ikke huske hvor jeg har læst det og hvad det reelt indebærer.

Torben_E
Torben_E Aug 6 '15

Hej Krumling

Jeg mener at Tesla bateriet er 3.200 mA. Så det er lidt højere kapacitet en du foreslår.

Ligeledes mener jeg ikke der findes 6.000 mA batterier. Der reklameres med 4.500 mA og 5.000 mA men det er ofte standard batterier der er blevet relabeled og solgt af ikke autoriserede forhandlere.

Dem der har bestilt og tested dem har konstrateret alfra fra 2.500 mA til 3.600 mA.

Dertil kommer sikkerheden mht til overbelastning etc.

Jeg tror vi skal vente 3-4 år før vi har sikre batterier på 4.500 mA.

Mvh

Torben_E