Loading...
dk

S85D - 422 hk - hvorfor ikke 522 hk? | Tesla Forum

Clubman
Clubman Aug 16 '15
Jeg har undret mig lidt over, hvorfor en S85D "kun" står til at have 422 HK, når den nu har to motorer, som hver yder 261 HK = 522 HK. Kan nogen give et svar på det?

Først tænkte jeg, at det må være fordi,at den ikke kan trække det maksimale ud af motorerne, når den skal kombinere effekten, men det kan jo ikke passe, hvis en SP85D godt kan (og nu ser vi bort fra at den så tilsyneladende ifølge en lang række andre indlæg heller ikke kan).

Og så var det jeg kom til at tænke på, om begrænsningen til de 422 HK reelt blot er en software-ting, således at en S85D på sigt måske vil kunne få 522 HK. Eller jeg helt på glat-is her?

I øvrigt kan man vel på sigt forestille sig at en SP90D vil kunne fås med frontmotoren fra S85D og på den måde yde endnu mere (måske).
Skeel
Skeel Aug 16 '15
Formodentligt en softwarebegrænsning. Du får hvad du betaler for intet mindre. For Tesla er det billigere at gøre det sådan frem for at udvikle og håndtere en mindre motor.
Makova06
Makova06 Aug 16 '15

Tidligere stod der også på bestillingssiden at S85D har en maks yde effekt på over 500HK, men som du selv siger vil den bruge de to motorer forskelligt for at opnå bedste kørsel og rækkevidde. Det kan jeg så se at de har fjernet. Ved ikke om nogen har teste hvor mange heste 85D reelt kan yde?

NielsHP
NielsHP Aug 16 '15

Det er jo også spørgsmålet, om de 422 HK er rigtige.
Mange har målt det til mere (indirekte, vha accelerationen), og Tesla har underspecificeret før (undtagen altså P85D).

Dynolicious på min iPhone siger henholdsvis 464 HK og 486 HK for to kørsler, f.eks (85D, SOC ca 80%).

mvh
Niels

Forummets indlæg er redigeret af NielsHP Aug 16 '15
Clubman
Clubman Aug 16 '15

Jeg har før set forskellige skrive om muligheden for at tune en Tesla - en S85D må så være en oplagt mulighed for en "software-tuning" for dem der tør og er til den slags:-)

PeterE
PeterE Aug 16 '15

Det er som bekendt aldrig motoren som er afgørende, men styringen og begrænsninger af motoren - sådan har det altid været, og det har chip-tunere nydt godt af. Fabrikanterne af bilerne, i dette tilfælde Tesla, skal yde garanti på moteren og derfor bliver alle heste ikke sluppet løs før de mener at det er forsvarligt også på lang sigt. Og ja, der kommer da sikker chip-tuning eller software hacks/jailbreaks også tíl TSM. Jeg vil nok vælge at lade Teslas eksperter om at tune min bil.

Bianco
Bianco Aug 16 '15

Nu må I ikke glemme et vigtigt led i kæden: Inverteren

Som jeg husker det, så er det på S60'eren batteriet der er det svage led - Der var en som skiftede batteri (og kun batteri) fra 60 til 85 kWh, og vupti så fik han samme acceleration som en bil født som S85'er.

Og som jeg forstår det, så er det på S85'eren inverteren der er det svage led - Mit gæt er at hvis man satte en "P" inverter i en S85'er så havde man i praksis en P85'er (sans stram undervogn etc).

http:///...of-the-Model-S/page4

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Aug 16 '15
Bianco
Bianco Aug 16 '15

Det jeg mener er at når P85 leverer mere power hurtigere, så er det hovedsagligt fordi den har en bedre inverter.

http:///...ld-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP/page68?p=1005043&viewfull=1#post1005043

BPBach
BPBach Aug 17 '15
Min 85d fra juli måned yder mere en det den står til 0-100 på 3,88 , det er da okay, og yder 581 HK peak. Bilen er udstyret med soltag og 19 tommer og alle pakker , ikke børnesæder. Testen er lavet idag efter 6000 km kørsel og batteri på 95 %"""""""""
P85DK
P85DK Aug 17 '15
Citat fra BPBach Min 85d fra juli måned yder mere en det den står til 0-100 på 3,88 , det er da okay, og yder 581 HK peak. Bilen er udstyret med soltag og 19 tommer og alle pakker , ikke børnesæder. Testen er lavet idag efter 6000 km kørsel og batteri på 95 %"""""""""

?? hvor har du de tal fra?

581 hk peak og 3,88s - lyder særdeles spændende 

BPBach
BPBach Aug 17 '15
Jeg har lagt et billed ind på fotosiden, hvor du kan se data, tiden er bedre på denne test 3,81
Sithfury
Sithfury Aug 17 '15

@BPBach, hvad er det for en app du bruger til det?

P85DK
P85DK Aug 17 '15

@BPBach - den er app er vist udviklet af nogle Tesla fanboys ;-)

Spøg til side. Det kunne være interessant at få en vbox på din bil og se de rigtige tider.

Jeg tror jeg med garanti kan fortælle dig at din bil ikke har 581 hk :-) da den så skulle trække mere end 433 kW fra batteriet og intet tab have gennem systemet. Det højeste træk fra batteriet på en P85D vi har set er 415 kW og min egen P85D blev målt til 430 hk på hjulene på et rullefelt.

Hvis den er lige så optimistisk med hensyn til din 0-100 tid, så er der måske en forklaring.

Jeg kan se at den også siger du har en 1/4 mile tid på 11,55s - det virker også meget meget optimistisk :-)

Men du er en fætter der har fat på - 182,5 top speed målt :-)

http://teslaforum.dk/photo/view/693/latest

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 17 '15
RobertJ
RobertJ Aug 17 '15

BPBach - tror du må rykke ud med hvilke indstillinger i App'en du har lagt til grund. Vægt / Drivetrain loss / Gearing osv. 1-foot rollout?

- R

P85DK
P85DK Aug 18 '15

Forsvandt Jens Lyn?