Loading...
dk

Tak for hjælpen til alle herinde - nu er bilen bestilt! | Tesla Forum

MarkC
MarkC Aug 16 '15

Hej alle

Jeg har spurgt til lidt af hvert herinde, og takker mange gange for de gode svar på forummet, i indbakken og til de af jer, der tilbød at vi kunne mødes privat - endda til en køretur. Det er knag'me god stil!

Bilen blev bestilt i dag, en P85D, titanium metallic, sorte Next Gen sæder, sort himmel, glastag, 19" Cyclone hjul + samme i vinterhjul, mat Obeche dekor, autopilot pakken, premium belysning og interiør ... og 4 års service pakke .... :-) 

Jeg mangler blot en donkraft, advarselstrekant og skum til punktering.

Damn, jeg glæder mig til november!

Jeg skippede smart affejdring. Tak til HH der tilbød mig at mødes med ham og køre hans 85D uden affejdring, hvorefter jeg kørte direkte til Rungsted Havn og testede en P85D med smart affejdring.

Vi ses til arrangementer her og in real life :-)

De bedste Tesla grins herfra :-D
Mark

Forummets indlæg er redigeret af MarkC Aug 16 '15
3450rbt
3450rbt Aug 16 '15

MarkC. Det lyder som en fed konfiguration !

Tillykke og glæd dig :-)

Clubman
Clubman Aug 16 '15

Tillykke med købet - nu venter den lange ventetid jo desværre.

Har du valgt at opgradere til P90D?

MarkC
MarkC Aug 16 '15

@3450bt - tak skal du have .-)

@Clubman - jeg valgte ikke opgraderingen. Der er to årsager. Jeg har et range behov på højst 200 km dagligt, altså, allerhøjst, og har supercharger lige ved hånden (Amager) når jeg er på jobs. Så ligger den anden overvejelse i, at jeg er sikker på, opgraderingerne bliver billigere og billigere.

The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

@MarkC

Kan du berette lidt om dine overvejelser Pro´s and Con´s omkring luftaffjedring? og hvorfor fravalget? Hvis du vil dele den viden du har tilegent dig under vejs :-) 

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Aug 17 '15
MarkC
MarkC Aug 17 '15

Helt sikkert @The-Stig og det er min fejl, at jeg ikke har gjort det noget før ....

Som baggrund kan jeg nævne, at mens jeg studerede til psykoterapeut, kørte jeg taxa. Jeg har masser af erfaring med både E og C klasse Mercedes, og deres 3,2 liter turbo diesel motorer. Jeg elskede de vogne, og lærte at holde af især E320 stationcar med dens tunge masse og stive undervogn.

Jeg prøvkørte P85D over flere omgange sidste uge, og jeg oplevede den som en vildbasse rent motormæssigt, og det er jo en kommentar for sig selv.

Men, undervognen var præcis, stram, tilstede, reaktiv og alligevel til at styre .... når undervognen var uden smart affejdring. Med samme funktion var bilen passiv, tam og ikke mindst, jeg skulle have begge hænder på rattet for at styre de vilde hestekræfter. Selv med massiv styring fra min side, dirrede bilen stadig en anelse fra side til side i optrækket. Lidt som en båd. Og, den føltes som at køre Cadillac eller andre US biler.

Jeg foretrækker at mærke underlaget, både når jeg går rundt i det daglige (fladfodsløb), og når jeg kører vogn. Det er Mercedes E klasse, der har præget mig sådan. :-)

Så, der var en bruger herinde (HH), der tillod mig at køre en tur i hans vogn, en 85D og uden smart luft. Så kørte jeg direkte til Rungsted Havn og prøvede en P85D med smart luft. Jeg kørte på optræk, stramme hjørner og ramte samtlige bump, dæksler og andre fohindringer på vejen jeg overhovedet kunne. Nå ja, begge vogne, det vil sige den privatejede 85D og Teslas demo P85D havde 19" fælg på. Perfekt!

Så, det blev den konfiguration, som jeg ovenover har beskrevet.

Vh
MArk

perhansen
perhansen Aug 17 '15
Uha, nu er jeg da kommet i tvivl om luft undervogn var det rigtige for mig med 21" 85d
Fik ikke prøvekørt den, men en kammerat sagde at det måtte jeg absolut ikke misse.
Men håber da ikke bilen sejler afsted. Er der andre med luft i 85d dom kan berette om køreegenskaberne?
RobertJ
RobertJ Aug 17 '15

Kører med 21" & luftundervogn, og kommer som MarkC fra 2 tidligere E300 Kombi.
Jeg mener mercedesen havde en mere tilgivende natur, end min Tesla. Den krængede også mere i svingende.
Jeg vil sige Tesla'en er hård og kontant på både brosten og over afsløbsdeksel, men på en afdæmpet & lækker måde. Har haft brug for at hæve vognen to gange indtil videre, også en lækker feature.

- R

The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

Jeg synes at kunne fornemme at dine observationer ikke går så meget på affjedringen (altså forskel på stålspiraler og gummibolde) nok mere på støddæmperkarakteristik? jeg forestiller mig at "smart luft undervogn" godt kunne oversættes til "justerbar luft undervogn" og faktisk kræver det jo væsentlig mere af støddæmperen at skulle fungere I flere niveauer og dermed ændrede vandringsafstande!

Jeg kører C 320 (endnu) med "smart undervogn" her er det jo faktisk lige modsat - højden ligger fast (lavt) og støddæmperkarakteristikken kan ændres mellem sport og comfort - altså bliver bilen hårdere og mere kontant at styre med sport-positionen aktiveret og servostyrining ændre samtidig karakter fra let og kvik til sløv og doven.

Måske skulle TESLA overveje at justere støddæmperne en anelse til den hårde side når der klikkes på "Smart Luft undervogn"

Hvad siger de vise mænd?

P85DK
P85DK Aug 17 '15

Jeg har aldrig prøvet en P85D med 19". Men jeg kan ikke rigtig genkende at den med luft skulle slingre? Kan lave Insane launch uden hænderne på rattet, dog ikke særligt populært hos ungerne. Den står snorelige.

Min er dog fra januar og det er vist en anden og mere sporty undervogn end det de har i dag.

Jeg havde en låner 85 RWD i århus på 19", den virkede meget urolig, ved ikke hvilken undervogn den havde.

@The Stig - ja, det er lige lovligt smart at kalde det smart undervogn når den ikke kan indstilles til komfort eller sport

RobertJ
RobertJ Aug 17 '15

@The_Stig - Så vidt jeg kan se er MBs Airmatic og Tesla's Smart LU tæt på det samme på nær styringen.

Luft undervognens primær funktion er at opretholde den fjedervej som dæmperen arbejder på.
dvs jo mere du læser dåser og flasker i din bagsmæk, jo lavere ligger din bagende uden Luft. Se f.eks. Svenske Volvoer nordgående ad E47, de ligger notorisk lavt i bagenden.

Luft pumper altså støddæmperen til niveau (Niveau Regulering). Brugt af MB siden S123ern (kombi)

MB Airmatic vil hæve og sænke bilen ift Sport/comfort indstillingen. (Ændret dæmper vej/karakteristik). Se nærmere på MBs hp eller Youtube.

Samme gør Tesla med Low/Normal/High/V-High (Ændret dæmper karakteristik).
Samt muligheden for ekstra frihøjde on demand.

Jeg kan tage fuldstændig fejl her, meeen....

- R

P85DK
P85DK Aug 17 '15

lyder rigtigt

The_Stig
The_Stig Aug 17 '15

@RobertJ - du har ret I fald støddæmperen er en integreret del af luftbolden? Os der køre MB uden AirMatic kan ikke skjule øllerne I bagagerummet :-( Men så kan det da heller ikke passe at TESLA med luft undervogn virker mere slasket end en uden? Så skal den da bare hives til jorden og fuld småkage rundt I svinget - det burde da foregå helt problemløst med tyngdepunktet liggende næsten under navhøjde og den sporvidde og akselafstand der fakta er til stede.....?

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Aug 17 '15