Loading...
dk

Forsikring efter 1/1-2016 hvor fritagelse for reg.afgift stopper | Tesla Forum

rolfmolk
rolfmolk Aug 20 '15

Er der nogen der har en ide om, hvordan forsikringsselskaberne vil forholde sig, når Teslaer pr. 1/1-2016 højst sandsynligt skal indregistreres med fuld registreringsafgift? Jeg tænker specielt på os der har en Tesla fritaget for reg.afgift, der i værste fald får totalskadet vores Tesla og derfor skal have en ny? Er biler generelt fritaget for reg.afgift ifm. forsikringssager, eller vil forsikringsselskaberne hæve deres priser til det 2-3-4 dobbelte efter 1/1-2016?

Hvis der er nogle i branchen der ved noget om sådanne situationer, vil jeg meget gerne høre fra jer. 

På forhånd tak

P85DK
P85DK Aug 20 '15

Er ikke i branchen. Men da det er relativt få biler der totalskades så bør det ikke påvirke den så meget, det er også derfor at ældre biler er forholdsvist dyre i forhold til nye biler. Men det er aldrig til at vide om de vil bruge det som en undskyldning. Skulle de gøre det kan du bare lave en aftale om at du i tilfælde af totalskade kun får dækket svarende til bilens pris uden afgift eller maximalt 900.000 eller hvad I finder ud af.

DeaconWP
DeaconWP Aug 20 '15

Hvis et forsikrings selskab skal erstatte dit totalskadede motorkøretøj, vil du få udbetalt en erstatning, som svarer til den værdi, din bil havde på skades tidspunkt. Altså, hvad kan du købe en tilsvarende model, stand, km stand osv, til. Det er, hvad du vil få udbetalt i erstatning for din bil, uanset om du så vil købe en tilsvarende eller ej.

Du forsikrer altid en bil udfra nyværdien, og selskabets forudsete/kalkulerede udgifter til erstatninger. Dyre reservedele, dyre præmier. Dyre nypriser, dyre præmier. (biltype der køres race i, dyre præmier)

Det er kun hvis din bil er sprit ny, at du vil få til en sprit ny, hvis den bliver total skadet. Og der vil måske komme lidt tilfælde, hvor en december 15 bil kunne totalskades i januar 16, og så vil det være en dyr oplevelse. For selskabet. Forudsat det går som du frygter.

Et afgiftet motorkøretøj må kun repareres op til en hvis procentsats af aktuel værdi, førend det skal kaldes en totalskade. Repareres det for mere end denne, skal køretøjet afgifts berigtiges igen. Altså afgiftes som var det et importeret køretøj i den aktuelle stand og alder.

Denne procentsats af aktuelle værdi er blevet ændret indenfor de seneste år, og er vistnok et sted mellem 60 og 70 %.

Som det er nu, må man formode, at en elbil må repareres op til 100 % af værdien.

Hvis Tesla en gang i fremtiden er afgiftet, må man formode, at praksis vil være som på alle andre motorkørtøjer. Med den aktuelle %-sats.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 20 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 20 '15

Robert. Det emne diskuteres i flere andre tråde. Her diskuteres forsikring.

I dag kan en elbil til værdi på 1.000.000 kr altså repareres op til 1.000.000 kr.

Hvis en elbil med afgift tilsvarende andre bilers afgift har en værdi på 2.000.000, må den så efter de gældende regler repareres for op til 1.400.000 kr,(70%) uden at der skal erlægges afgift påny.

Der vil selvfølgelig komme stigninger på forsikringer, når det er dette scenaire.

Omvendt kan det jo være, at hvis man er i en "Elbil Owners klub", og får lavet klub fordele, enten som mærke klub eller som type klub, så kan man måske få billigere forsikringer den vel. Lige som Dansk Sidevogn Klub, BMW klubben, FDM, LO, og hvad der findes af ingeniører, lærere og andet godtfolk.

Så hvem ved. Hvis vi i fremtiden kan starte en "Tesla Morfar" klub, om vi kan høvle 30 % af priserne ved central forhandling, og ved kun at have "kedelige" medlemmer.

krumling
krumling Aug 20 '15

"..når Teslaer pr. 1/1-2016 højst sandsynligt skal indregistreres med fuld registreringsafgift.."

..tror jeg så ikke så meget på. Jeg gætter på en registreringsafgift der forhøjes i etaper, det giver mest mening samfundsøkonomisk.

Kemikeren
Kemikeren Oct 18 '15

Jeg havde samme spørgsmål, og ringede til IDA Forsikring, angående min S 70D. 

Q: Hvis jeg totalskader min bil om 2 år, hvad får jeg så i forsikringssum?
A: Værdien af bilen på det pågældende tidspunkt - så det kan sagtens være 8-900k for den

Q: Og prisen på forsikring stiger ikke over årene?
A: Nej.

Så der skal bare tegnes forsikring inden året udløber, og så ikke røres ved noget med forsikringen de næste mange år. 

IDA vil forresten have ca 4700 kr/år for at forsikre den, da jeg er 30+, ingeniør og bor i Vestjylland. 

Jabba
Jabba Dec 1 '15

Jeg vil anbefale at folk tager en ekstra snak med deres forsikringsselskaber og får betingelserne bekræftet.Jeg ved at der er nogle forsikringsselskaber som enten overvejer at hæve præmien (eller allerede har gjort det) eller forbeholder sig retten til kun at erstatte op til købsprisen eller en angivet max. forsikringsværdi på f.eks. 1.000.000. Global Forsikring er et af de selskaber der p.t. er ved at afklare hvad der kommer til at ske for deres forsikringer.

Det sidste scenarie betyder at køber du din Tesla i dec 2015 og efterfølgende totalskader den i jan 2016, får du udbetalt et kontantbeløb der svarer til hvad du gav for bilen, men som ikke vil være nok til at købe en ny Tesla. Dog kan du sikkert købe en god brugt Tesla for det beløb.

Raymond
Raymond Dec 1 '15

Jeg har talt med Forsikringsoplysningen og de siger, at forsikringsselskabet SKAL erstatte til handelsværdien uanset at bilen er købt billigere.

Jabba
Jabba Dec 1 '15
Citat fra Raymond

Jeg har talt med Forsikringsoplysningen og de siger, at forsikringsselskabet SKAL erstatte til handelsværdien uanset at bilen er købt billigere.

Interessant. I så fald lader det til at forsikringsselskaberne kun har en mulighed ifald de vil sikre sig ift. 2016 scenarie - og det er at hæve præmien.

Klaus_
Klaus_ Dec 1 '15

Er der nogen der kan forklare mig hvad ulempen skulle være, ved at forsikringsselskaberne erstatter det tabte beløb?

Jeg mener, når jeg køber forsikring, er det ikke med henblik på at tjene på det hvis der kommer en skade, og produktet er steget i pris i mellemtiden, men at jeg kan komme så tæt på "nul" som muligt.

Så for mit vedkommende (medmindre der selvfølgelig er noget jeg har overset), ville jeg være tilfreds med at få dækket den værdi som MIN bil (købt uden afgift) er værd.

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 1 '15

Der er også nogen der kunne udnytte det, f.eks. har der lige været en US Tesla til salg på bilbasen til 360.000kr,

prøv at tænke på hvor meget vedkommende kunne tjene, hvis den blev total skadet i starten af 2016.

P85DK
P85DK Dec 1 '15

@Martin - lige præcis 360.000 kr eller betydeligt mindre, da det er hvad en US version er værd i DK, faktisk EU. Tesla supportere ikke US Teslaere i EU, så der er nok ikke det store marked for den. Og du vil ikke kunne få nypris erstatning, da du ikke ville være første ejer

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 1 '15

Hvis du tror du max ville kunne få 360.000 for den ved total skade, så er vi to af helt forskellige opfattelser =)

edge
edge Dec 1 '15

Så for mit vedkommende (medmindre der selvfølgelig er noget jeg har overset), ville jeg være tilfreds med at få dækket den værdi som MIN bil (købt uden afgift) er værd.

Du får netop også dækket den værdi, som din bil (købt uden afgift) har på skadestidspunktet, altså handelsværdien, dvs. den pris, en tilsvarende brugt bil koster på det tidspunkt. Det er næppe mere end du har givet for den, men den vil sikkert ikke have tabt helt så meget som normalt i værdi pga. afgiftsændringerne. 

Klaus_
Klaus_ Dec 1 '15

@edge, så vil jeg også argumentere for at jeg har tjent på skaden. Hvis jeg får en tilsvarende bil (med afgift) som jeg kan sælge for mere end min anden bil kostede uden afgift, får jeg flere mønter i lommen.

Raymond
Raymond Dec 1 '15

Klaus_: Det ville jo være det samme som at sælge den, så ville du jo også tjene på den - mao, så er "skaden" jo ligegyldig.

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 1 '15

De tager udgangspunkt i at du skal ud og købe samme bil igen efter en skade. Hvilket sikkert også er hvad de fleste vil hvis det sker.

Så ja der er mulighed for at du kan tjene penge på det hvis du er så uheldig at få en skade og ikke vil have Tesla mere. Så kan du købe en ICE bil for pengene, hvis det er det du vil. Jeg ville da til en hver tid have en Tesla igen hvis der skulle ske noget med min.

P85DK
P85DK Dec 1 '15

@Martin - du har ret til en bil magen til den du havde, hvilket i det her tilfælde var en US version og en US version er altså ikke særligt meget værd i DK/EU. Forsikringselskaberne er ikke dumme :-)

@TeslaFreak - tjek lige med dit forsikringsselskab om de har en max værdi på din forsikret Tesla. Typisk er dit præmie beregnet på baggrund af din nypris. Jeg vil gætte på at såfremt du ønsker at få en 'tilsvarende' erstatning, så kan den ikke overskride den nypris som du har i din police - jeg gentager: Forsikringselskaberne er ikke dumme :-)

Men det er jo en helt ny situation for alle forsikringsselskaber, så det mest rigtige vil være for alle at tjekke med deres forsikringsselskab hvordan de er dækket

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 1 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Dec 1 '15

P85DK god idé kan nemlig ikke se nogen maks værdi i tilbudet jeg har fået.

MarkLaursen
MarkLaursen Dec 2 '15
Citat fra TeslaFreak

De tager udgangspunkt i at du skal ud og købe samme bil igen efter en skade. Hvilket sikkert også er hvad de fleste vil hvis det sker.

Så ja der er mulighed for at du kan tjene penge på det hvis du er så uheldig at få en skade og ikke vil have Tesla mere. Så kan du købe en ICE bil for pengene, hvis det er det du vil. Jeg ville da til en hver tid have en Tesla igen hvis der skulle ske noget med min.

Lyder fair! Ville også vælge en Tesla igen, men mon ikke at der er nogen som vil udnytte dette. Forhåbentlig bringer det så ikke alle Tesla-ejere i miskredit og gør forholdene dårligere
Forummets indlæg er redigeret af MarkLaursen Dec 2 '15
Sider: 1 2 »