Loading...
dk

Selv en Tesla kan punktere! | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Sep 6 '15

En uheldig oplevelse (punktering) på vej til Tesla-træf i dag i Ribe, fik mig til at tænke, at andre måske ville gardere sig – som jeg heldigvis havde gjort. Reparationen tog ca. 1 time.
Anbefalet ”udstyr” at medbringe (fylder og vejer meget lidt):
Donkraft.
Momentnøgle med top.
Dæk reparationskit (ca. 80 kr) – N.B. Ikke reparationsskum da det ødelægger tryksensoren.
12 V Mini – kompressor (ca. 200 kr) + evt. separat trykmåler.
Vejledning:
Stil bilen i ”Jack” mode. Hæv hjulet frit med donkraften. Afmontér hjulet. Rens/fræs hullet, isæt ”proppen” og afskær overflødigt. Pump dækket op og check tætheden med spyt.

I øvrigt et hyggeligt træf, selv om det blev lidt kortere for vores vedkommende.

BoP
BoP Sep 6 '15

@Hilbert, Er det et kit fra THansen ?

Har hørt at disse reparationskit ikke må bruges over 80 km/t. Har du andre oplysninger, eller erfaring med dette ?

Det vil være rart at kunne bruge en "prop" i stedet for skum, så man ikke ødelægger ventil (og dæk), så jeg håber, at andre herinde kan afkræfte ovenstående.

Hilbert
Hilbert Sep 6 '15

@BoP: Kan købes flere steder – jeg har købt i en MC butik.
Det er vigtigt at man får skubbet ”propenden” ca. 1 cm gennem dækket inden man trækker ud (knude på indersiden af dækket).
Der er delte meninger om brugen over længere tid og ved større hastigheder – det kan du læse om på nettet.
Jeg kan kun forsvare, at henvise til Teknologisk Instituts vejledning (midlertidig reparation og max. 80 km/h):
http://www.motorcykelforum.dk/forum/f163/lappe-daek-selv-22523/
Se link under #20
Det sikreste er selvfølgelig at få dækket inspiceret indvendig og få lappet indefra - om nødvendigt få et nyt dæk.

runeh
runeh Sep 6 '15
Jeg tænker umiddelbart ethvert kit er nødt, og kræver besøg på dækværksted snarest efter. Men lyder meget interessant, når det nu ikke følger med bilen fra levering. Har du link til eksempler hvor de enkelte dele kan købes? Eller er det bare et smut i thansen? Edit ser lige du har svaret på dette.
Forummets indlæg er redigeret af runeh Sep 6 '15
Graadig
Graadig Sep 6 '15
Udefra lapper er ikke lovlige men gode til nødlapning. De bør skiftes til indvendige propper på værksted.
Hilbert
Hilbert Sep 6 '15

hej runeh. Vælg blot den butik, der passer dig bedst - der er mange muligheder. Selv bruger jeg ofte Biltema, da de har det største sortiment og gode priser.

Hilbert
Hilbert Sep 6 '15

@Graadig: Det kunne være interessant at se direkte, hvad loven siger - hvis det findes.

Graadig
Graadig Sep 7 '15
Jeg har brugt dem et par gange, tager 10 min. Men min mekaniker skifter dem med det samme til nogle indvendige propper. Han siger de ikke må bruge dem mere og de giver problemer. Jeg betaler ikke for det, så det er ikke et profitspørgsmål:-)
BoP
BoP Sep 7 '15

Tak for indspark til denne tråd.

Umiddelbart vil jeg være mere tilbøjelig til at køre rundt med et sådan sæt -istedet for en skumløsning, hvis det er så let, som I siger.

Kommer til at tænke på, at flere af mine dækreparationer på min Audi i sin tid blev udført (på værksted) med sådanne lapper udefra.

Der blev aldrig nævnt noget om makshastighed eller indvendige lapper, og jeg har kørt flere ture gennem Tyskland med sådanne lappede dæk.

Har jeg bare været heldig, at der ikke er sket noget, eller er "lappeløsningen" i virkeligheden god nok ?

MicTheCat
MicTheCat Sep 7 '15
Skum løsningen ødelægger altså ikke tryksensoren. Brugte det selv for et år siden da der var kørt en skrue op i dækket. Dækreparatøren fiksede dækket nogle uger senere og sensoren fungerer fint
Hilbert
Hilbert Sep 7 '15
Jeg har aldrig hørt om propper, der er gået løse, men om om MCere der har kørt ræs uden problemer. Selv vælger jeg dog at udskifte det skadede dæk - for en sikkerheds skyld.
griffel
griffel Oct 30 '15
Jeg var oppe hos Tesla i Aarhus for at vinterdæk på min nye S70 RWD, som jeg fik i går :-D Vinterhjulene havde de flemt alt om i går...
Nå, men jeg spurgte til deres Tire Repair Kit og brugen af det, og de sagde, at de ikke lappede dæk, men skiftede det ud hvis der havde været skum i det. Det lyder da lidt som spild af evt. gode dæk. Hvad hvis jeg kører på en skrue i morgen med mit helt nye dæk? Det skal da ikke smides ud. Jeg tænkte på at købe deres Repair Kit for at kunne hjælpe mig lidt videre, men hvis jeg samtidig ødelægger mit dæk er jeg da ikke så vild med det. Jeg købte det ikke og overvejer videre...
Hvad er jeres mening om skumplapning?

/Jakob :-)
TeslaFreak
TeslaFreak Oct 30 '15

Jeg ville aldrig bruge det rep. kit. Jeg har punkteret før og havde også kittet men efter at snakke med VW værkstedet sagde de det samme. Dækket kan ikke reddes hvis man bruger der, det er kun til nødstilfælde hvor du bare skal videre lige nu. Så det er der man skal bruge sin vejhjælp og få den ned og blive lappet på et fejeblad.

Franz
Franz Nov 21 '15

http://www.autobixen.dk/slime-kompressorkit-12v-safetyspair-new-w-latex.html

Nogen der kender dette tire repair sæt?

Der står "Tire sensor safe" og at det kan vaskes af i vand?

FAB
FAB Jan 30 '17

Hej Alle..

Jeg har kørt en skrue op i mine vinderdæk der har kørt ca 5000 km, så de er stort set nye.

Ved Super Dæk fik jeg den røv trælse nyhed at skruen desværre sad så yderligt på dækket at man ikke kunne/måtte lappe det. Så de havde lavet en udefra-nødlapning som jeg så er kørt hjem med.

Udsigten er mindst 2 nye dæk (da de jo alligevel har kørt så langt at jeg angiveligt ikke kan nøjes med 1)
Det vat ikke en del ad januar måneds budget.

Så nu melder spørgsmålene sig:

- Kan jeg køre med den nødlap, i det mindste en måneds tid til vinterdækkene alligevel skal af?

- Kan det virkelig passe at man ikke kan lappe det så det kan holde?

- Hvor vigtigt er det at jeg sætter to dæk på is stedet for et.?

Jeg står (en anelse frustreret) overfor en udgift på 6000-10000 kroner, alt efter hvilke dæk jeg vælger...

MrCoffee
MrCoffee Jan 30 '17
Hej Fab, jeg havde sgu nøjes med det ene dæk, så kan du evt til efteråret snuppe det andet. Peter
MOS
MOS Jan 30 '17

@FAB

Hvis der er >1,6 mm mønsterdybde tilbage (det burde der være, når dækket kun har kørt 5000 km), så er det stadig lovligt at køre med - også selvom du sætter et helt nyt dæk på i den anden side.

Hvis der er stor forskel på mønsterdybden, så skal man nok være opmærksom på, at vejgrebet kan være forskelligt på det nye og det brugte dæk. Men med kun 5000 km kørt, så må forskellen være minimal, måske ca. 1 mm forskel på mønsterdybden vil jeg tro. Jeg tror ikke, jeg ville kunne mærke forskel. Det forudsætter naturligvis, at du kan skaffe et nyt dæk magen til det gamle. I så fald ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved kun at skifte det ene dæk. Så spar du roligt pengene og nøjes med at skifte det ene dæk.

DeaconWP
DeaconWP Jan 30 '17
Køb kun et enkelt. Og det er nok at det er samme type. Mærket er underordnet. Alts michelun på det ene hjul og Bridgestone på det andet betyder intet.
Blot skal de alle være samtidigt vinterdæk eller sommerdæk eller helårsdæk.
Har man ikke mange kilometer tilbage i de tre andre dæk, kan man jo også "skide på" data om forbrug, støj osv. For så smider man jo alligevel det ud med de tre andre når de er slidte. Måske er der e
Ndda god økonomi i at bruge to godt brugte efter hinanden, hvis deres samlede levetid passer med de tre andres rest levetid.
TorbenS
TorbenS Jan 30 '17

Jeg er enig med MOS og Deacon men jeg ville dog ikke på samme trækkende aksel køre med et nedslidt dæk på det ene hjul og et helt nyt på det andet.

Årsagen er at differentialet i midten skal arbejde når vi fx kører i sving, da omløbshastigheden er forskellig. Men det er ikke beregnet til at arbejde hele tiden når vi kører lige ud.

koden
koden Jan 30 '17

Hvor mange kører rundt med det ene eller andet form for lappe grej?

jeg har ikke noget med.

Sider: 1 2 »