Loading...
en

luft undervogn : shit eller hit??

lysmanden
lysmanden Sep 12 '15

Kan ikke finde ud af om det bare er spild af penge eller om man virkelig får noget for sine penge. Nuvel ser bilen flot ud når den står parkeret i low. Altså står parkeret!!!! men er der andre fordele? Nå ja ved vejbump kan man hæve bilen, men hvor mange når at få den hævet inden man allerede har passeret bumpene.

Er der ulemper? Syntes at have læst at den slider dækkene skævt? eller er det bare en and? 

ang rep så er det jo temmeligt dyrt at reparere på luft undervogn

kom med input. positive som negative

nicom
nicom Sep 12 '15
Luftundervogn er selvnivelerende dvs når du smider 300kg i bagagerummet så hænger den ikke i bagenden.
Liftundervognen i indstillingen lav giver et signifikant lavere energi forbrug ved given hastighed
Niels
Niels Sep 12 '15

jeg har haft 2 biler nu - begge med luft undervogn - desværre har jeg endnu ikke prøvet en Tesla uden luft så min erfaring er begrænset til med luft.

Luft er så afgjort den sidste option du skal tænke på, hvis der er andre ting du overvejer så undvær luft undervogn og vælg de andre.

Jeg køre altid i low, og den er ikke lavere end at jeg kan køre hen over vejbump, det er derfor ikke pga. vejbump du skal vælge luft - jeg har faktisk overvejet om den skulle sænkes yderligere og så køre i "normal" og automatisk sænke til low ved motorvej/over 90 km/t.

Bemærk at luft ikke er luft affjedring, der er kun luft hæve/sænke funktion.

De vejbump som er smalle for at busser kan passere kan man tage med fuld fart - tesla'en er så bred at hjulene næsten går uden om og man derved ikke generes af dem. også selv om man køre i low, faktisk kan jeg ikke se hvor på normale veje i danmark skulle køre i "normal" eller "høj" og da slet ikke "ekstra høj"

Jeg har enkelte gange på markveje hævet til normal/høj, og ved parkering på marker m.m. Det er nok de eneste tidspunkter hvor du har brug for det.

Spørg derfor dig selv hvor ofte din Tesla kommer uden for vejnettet og du har svaret om du behøver luft eller ej.

The Forum post is edited by Niels Sep 12 '15
lysmanden
lysmanden Sep 12 '15

er der nogen sinde lavet beregninger på forskellen på range ved low og traditionel undervogn. Hvad er forskellen i pct?

niels. Det er præcist samme erfaring jeg har gjort mig med min nuværende p85d. Især skild padde bumpene kører jeg oftest over uden at mærke dem.

Jeg kan se fordelen ved udstinging hvis man har ondt i ryggen eller parkering ved høje kantstene.....og så naturligvis ser den pisse fræk ud når den står parkeret i low.

fmm1000
fmm1000 Sep 12 '15
Tesla Bjørn har lavet en video om evt besparelse ved at køre i low.
lysmanden
lysmanden Sep 21 '15
Har du nogle links til de test?
RobertJ
RobertJ Sep 21 '15

@Niels, Luftundervogn eller luft affjedring er det samme. Eller hvad mener du?

Consequently, it was Continental’s development of a closed air supply system with a high-performance compressor and solenoid valve block which was chosen.”

“The closed air supply system pumps the air at high pressure back and forth in a circuit between the reservoir and the air springs. This allows a virtually unlimited number of rapid, consecutive changes in pressure levels”, explained Christian Steinmann, Head of Segment Suspension Systems the practical benefit of this system. Changes to the ride height are either made automatically by the control electronics depending on the vehicle’s speed or by the driver at the touch of a button.”

- R

The Forum post is edited by RobertJ Sep 21 '15
fmm1000
fmm1000 Sep 21 '15

Det tog tre sekunder at finde på Google :-)

https://www.youtube.com/watch?v=CtF4n5-97yY

Klaus_
Klaus_ Sep 21 '15

Konklusionen fra Bjørn...  personligt skifter jeg ikke til "low" for at køre "længere på literen", men primært når der er kraftig (side)vind, jeg synes den begynder at ligge mere stabilt på vejen ved "low". 

RobertJ
RobertJ Sep 22 '15

@Lysmanden,
Det er ikke luftundervognen der slidder dækkene skævt. Camber vinklen på bagdækkene er indstillet til -2° på både Normal og Luft Suspension. Camber værdi bliver højere ved sænkning til Low men ikke væsentligt.

Styretøjs/ ophængs indstillinger har det med at smutte over tid, og skal indstilles med en 4 -hjuls udmåling. Der har været et par rigtig grimme eksempler på slidte dæk, men har helt klart været en fejljustering.

- R

JL
JL Sep 22 '15

Jeg kører kun i Low når det ser bedre ud og det gør det ALTID ;-) 

JonasHansen
JonasHansen Sep 22 '15
Citat fra JL

Jeg kører kun i Low når det ser bedre ud og det gør det ALTID ;-) 

pånær når næsen af bilen skraber imod i en stejl indkørsel ;) 

RobertJ
RobertJ Sep 22 '15

Apro... stejl indkørsel.
Andre der skraber imod når de forlader Middelfart SUC?
Og er der nogen der har forsøgt det i Low? Hvad med sænkede biler..ken?

hehe

Klaus_
Klaus_ Sep 22 '15

@Robert, ja jeg oplevede det første gang mener jeg. Efterfølgende er jeg begyndt at køre lidt langsomt og i "high" lige der, så ingen problemer. Kunne garanteret også gå helt fint i "normal" hvis bare vinklen/hastigheden er rigtig.

JL
JL Sep 22 '15
@Robert: Jeg tager den i Low :-) Til gengæld kører jeg ekstremt langsomt. Min parkeringssensor foran bipper og viser 60-70 cm på vej ud :-)
lysmanden
lysmanden Sep 22 '15
RobertJ. Tak for info. Har blot læst herinde at dækkene bliver slidt hurtigere end ved alm undervogn. Har du nogen ide om hvor mange pct færre km der er i et dæk ved brug af luft undervogn?