hej,
jeg sidder kraftigt og overvejer en S 70 med glastag og autopilot. Jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg får værdi for de 43.300 som dualdrive koster?
Kommentarer her på falderebet?
vh, Erik
hej,
jeg sidder kraftigt og overvejer en S 70 med glastag og autopilot. Jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg får værdi for de 43.300 som dualdrive koster?
Kommentarer her på falderebet?
vh, Erik
Dualdrive er vel dybest set unødvendig på disse breddegrader. Hvis ikke du tidligere har haft brug for 4 hjulstræk så spørg dig selv om du har det nu. Bilerne yder jo stort set ens.
I en RWD vil du ikke høre så meget "støj" fra motoren som på en 4WD hvor du jo har en ekstra motor ude foran. I min egen 4WD og en 85D jeg også har prøvet kommer der en "hvinede lyd" fra ca. 70-80km/h som stammer fra front motoren.
On 4WD så kan køre ca. 22km mere end en RWD er ikke godt at vide.
PS og har du brug for ekstra bagageplads er der ikke meget af den i en 4WD sammenlignet med en RWD i frunk'en
Prøv aldrig en bil med awd da du finder ud af at det er bare en ny køre oplevelse. Det er et fakta
Doh :-).. det var jo ikke det jeg ville høre.
@gustavsfar1: Sælgeren her i Vejle sagde det var en no brainer - og udtalelsen fra @Icebreak gør mig jo mere i tvivl.
Jeg må ud og prøve; og så må det blive en brugt.
vh, Erik
det er nok heller ikke længere realistisk med levering af ny inden nytår (dvs uden afgift)
Nordmænd klarer sig fint uden 4WD. Så det er mange penge for "ingenting". Bevares, kører man råddent, og ikke har talent til det, så kan 4WD redde ens røv. Men er det sådan du vil skulle bruge 4WD?
Spild af penge.
Jo, det ser det da godt nok ud til at være.
Jeg ved godt den bliver mere økonomisk ved at gå fra 70 til 70D. Så 43.300 kroner, divideret med 2,25 kr/kWh giver jo kun, at man skal spare 1924 kWh derhjemme til fuld pris.
Og det gør man jo, når man har ladet med 19240 Kw timer, atlså allerede efter 43.300 kWh. Som er 200.000 km kørsel.
Plus at man sikkert også sparer dæk, ved at trække på alle 4 hjul.
Din fod afgør egentlig hvor meget den bliver mere effektiv med dual motor. Jeg vil sige at du pga vejr-forholdene i dk sagtens kan nøjes med RWD. Brug pengene på udstyr er mit råd
Og jeg tror på at der kan placeres ordrer hele oktober med og stadig få dem i indeværende år. Tesla kunne klare dette sidste år da jeg bestilte d. 15 november og leverede d. 20 dec... men klart de ønsker ikke at garantere dette i år og for at være på den sikre side har de meldt d. 30/9 ud...
God fornøjelse med bestillingen Erik :-)
/Søren
4WD var den sidste option, jeg ville fravælge. Det er de basale køreegenskaber, køreoplevelsen, det drejer sig om. Jeg synes 43.300 kr. er billigt for 4WD og i hvert fald værd at overveje meget kraftigt, hvis man går op i køreegenskaber og kan lide at give bilen lidt gas (nåh nej, strøm).
Deacon, igen er du for ensporet. Det handler jo om rækkevidde. Har du brug for rækkevidden eller ikke. Man køber ikke 4WD for at "tjene det hjem igen". Men kigger man på Teslas priser og estimeret rækkevidde, ser modellerne således ud:
S70 med 420 km = 1426 kr/km
S70D med 442 km = 1453 kr/km
S85 med 502 km = 1364 kr/km
S85D med 528 km = 1379 kr/km
Men efter min personlige erfaring, er D'erne endnu mere effektive end non-D'erne end ovenstående ved almindelig kørsel. Så min pointe er at man kan betragte 4WD som en slags rækkeviddeopgradering - og så få de andre egenskaber "gratis". Og det står jeg ved.
Om man vil have de andre egenskaber er meget subjektivt og jeg er helt enig med SQLCPH, 4WD er ikke påkrævet i DK - bilen kan sagtens stå fast med RWD ved almindelig kørsel. I mine øjne er det bare sjovere med 4WD.
Hvis du påtænker en 70D (4wd) ville jeg klart bruge de kr.40.000 ekstra og tage en alm S85.
Jeg har kørt en 70D flere gange og har en selv S85. Selvom de umiddelbart står til samme 0-100km/t har S85 (2wd) mærkbart højere trækkraft (acceleration) fx på hovedvejen/motorvejen ved overhaling - udover får du længere rækkevidde.
Jeg overvejede selv 4wd, men de få gange om året når det er specielt nyttigt, er efter min mening ikke værd at gå efter (70D vs S85).
Nej men netop ved S70 vs 70D er der ikked en store forskel rent ydelsesmæssigt. Da jeg sidste år skulle vælge mellem S85 og 85D var ydelsen stort set også opgjort til den samme. Prisen på 4WD var dengang kun ca 30.0000 kr ekstra, men jeg valgte RWD da jeg ikke tænkte at det var nødvendigt. Det viste sig så at 85D ydede langt mere end først opgjort hvilket jeg selvfølgelig havde valgt såfremt jeg havde vidst det.
Jeg har netop været igennem de samme overvejelser omkring S70 med eller uden. Min konklusion (som andre også har anført) var, at man skal adskille mellem S70 og S85. S85 ville jeg til enhver tid vælge med 4WD pga. sit kraftigere batteri og en relativ stor forskel i performance med og uden 4WD. Her er der value for Money.
For 70 stiller sagen sig anderledes. Den kan ikke levere lige så meget strøm fra batteriet og performance er stort set den samme med og uden 4WD. Bilen er letter uden frontmotor hvilket måske er med til at kompensere for manglende 4WD. Yderligere ser det ud til version 7 giver den coasting funktion til RWD bilerne som bidrager til 4WD bedre rækkevidde.
Jeg var ikke i tvivl omkring 70 - den skal købes som RWD og pengene der er sparet brugt på sjov andre steder (læder, glastag mv.)