Loading...
dk

70 med eller uden Dualdrive? | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Sep 30 '15

hej,

jeg sidder kraftigt og overvejer en S 70 med glastag og autopilot. Jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg får værdi for de 43.300 som dualdrive koster?

Kommentarer her på falderebet?

 

vh, Erik

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 30 '15

Dualdrive er vel dybest set unødvendig på disse breddegrader. Hvis ikke du tidligere har haft brug for 4 hjulstræk så spørg dig selv om du har det nu. Bilerne yder jo stort set ens. 

Icebreak
Icebreak Sep 30 '15
Prøv aldrig en bil med awd da du finder ud af at det er bare en ny køre oplevelse. Det er et fakta
KimT
KimT Sep 30 '15

I en RWD vil du ikke høre så meget "støj" fra motoren som på en 4WD hvor du jo har en ekstra motor ude foran. I min egen 4WD og en 85D jeg også har prøvet kommer der en "hvinede lyd" fra ca. 70-80km/h som stammer fra front motoren.

On 4WD så kan køre ca. 22km mere end en RWD er ikke godt at vide.

 

PS og har du brug for ekstra bagageplads er der ikke meget af den i en 4WD sammenlignet med en RWD i frunk'en 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 30 '15
ErikBH
ErikBH Sep 30 '15
Citat fra Icebreak Prøv aldrig en bil med awd da du finder ud af at det er bare en ny køre oplevelse. Det er et fakta

Doh :-).. det var jo ikke det jeg ville høre.

@gustavsfar1: Sælgeren her i Vejle sagde det var en no brainer - og udtalelsen fra @Icebreak gør mig jo mere i tvivl.

 

Jeg må ud og prøve; og så må det blive en brugt.

 

vh, Erik

Niels
Niels Sep 30 '15

det er nok heller ikke længere realistisk med levering af ny inden nytår (dvs uden afgift)

Bianco
Bianco Sep 30 '15

De lover stadig levering december på hjemmesiden.

DeaconWP
DeaconWP Oct 1 '15

Nordmænd klarer  sig fint uden 4WD. Så det er mange penge for "ingenting". Bevares, kører man råddent, og ikke har talent til det, så kan 4WD redde ens røv. Men er det sådan du vil skulle bruge 4WD?

Spild af penge.

Skaarup
Skaarup Oct 1 '15
Det var meget firkantet Deacon. Jeg kører ca. 10% længere pr. Wh, har bedre acceleration og bedre vejgreb. Jeg har et snit nu på 199 Wh/km, mod 220Wh/km i en RWD. De tal er målt over 10.000+ km i forhold til min 'gamle' 85'er - begge tal er fra sommerperioden og med min kørselsstil (hvor jeg i 50% af tiden passer på forbruget). Så i og med man betlaer 26.000 for en 6% forbedring (85->90kWh) så synes jeg pengene er hjemme allerede på det mindre forbrug. Og så får man hurtigere acc og bedre vejgreb med "gratis".

Det er i hvert fald min mening.
DeaconWP
DeaconWP Oct 1 '15

Jo, det ser det da godt nok ud til at være.

Jeg ved godt den bliver mere økonomisk ved at gå fra 70 til 70D. Så 43.300 kroner, divideret med 2,25 kr/kWh giver jo kun, at man skal spare 1924 kWh derhjemme til fuld pris.

Og det gør man jo, når man har ladet med 19240 Kw timer, atlså allerede efter 43.300 kWh. Som er 200.000 km kørsel.

Plus at man sikkert også sparer dæk, ved at trække på alle 4 hjul.

SQLCPH
SQLCPH Oct 1 '15

Din fod afgør egentlig hvor meget den bliver mere effektiv med dual motor. Jeg vil sige at du pga vejr-forholdene i dk sagtens kan nøjes med RWD. Brug pengene på udstyr er mit råd

Og jeg tror på at der kan placeres ordrer hele oktober med og stadig få dem i indeværende år. Tesla kunne klare dette sidste år da jeg bestilte d. 15 november og leverede d. 20 dec... men klart de ønsker ikke at garantere dette i år og for at være på den sikre side har de meldt d. 30/9 ud...

 

God fornøjelse med bestillingen Erik :-)

 

/Søren

edge
edge Oct 1 '15

4WD var den sidste option, jeg ville fravælge. Det er de basale køreegenskaber, køreoplevelsen, det drejer sig om. Jeg synes 43.300 kr. er billigt for 4WD og i hvert fald værd at overveje meget kraftigt, hvis man går op i køreegenskaber og kan lide at give bilen lidt gas (nåh nej, strøm).

Skaarup
Skaarup Oct 1 '15

Deacon, igen er du for ensporet. Det handler jo om rækkevidde. Har du brug for rækkevidden eller ikke. Man køber ikke 4WD for at "tjene det hjem igen". Men kigger man på Teslas priser og estimeret rækkevidde, ser modellerne således ud:

S70 med 420 km = 1426 kr/km

S70D med 442 km = 1453 kr/km

S85 med 502 km = 1364 kr/km

S85D med 528 km = 1379 kr/km

Men efter min personlige erfaring, er D'erne endnu mere effektive end non-D'erne end ovenstående ved almindelig kørsel. Så min pointe er at man kan betragte 4WD som en slags rækkeviddeopgradering - og så få de andre egenskaber "gratis". Og det står jeg ved.

Om man vil have de andre egenskaber er meget subjektivt og jeg er helt enig med SQLCPH, 4WD er ikke påkrævet i DK - bilen kan sagtens stå fast med RWD ved almindelig kørsel. I mine øjne er det bare sjovere med 4WD.

Forummets indlæg er redigeret af Skaarup Oct 1 '15
Lars72
Lars72 Oct 1 '15

Hvis du påtænker en 70D (4wd) ville jeg klart bruge de kr.40.000 ekstra og tage en alm S85. 

Jeg har kørt en 70D flere gange og har en selv S85. Selvom de umiddelbart står til samme 0-100km/t har S85 (2wd) mærkbart højere trækkraft (acceleration) fx på hovedvejen/motorvejen ved overhaling - udover får du længere rækkevidde.  

Jeg overvejede selv 4wd, men de få gange om året når det er specielt nyttigt, er efter min mening ikke værd at gå efter (70D vs S85). 

 

Sithfury
Sithfury Oct 1 '15

4wd 4life

PeterE
PeterE Oct 1 '15
Jeg var selv i samme tvivl. Hvis man er nogenlunde habil bilist så kan man sagtens køre uden 4wd, men når du først har kørt 4wd vil du ikke være i tvivl. Det er fantastisk dejligt at køre med. Og gensalgsværdi er nok også højere med 4wd, men det er gætværk.

Lars72, du mærker noget forskelligt - og det gør du nok fordi baghjultrækket føles mere som et spark i rø... men de er altså lige hidsige. 4wd giver bare en anden følelse af kontrol.
Skaarup
Skaarup Oct 1 '15
Haha, flamewars er begyndt igen! :-)

PeterE, husk spørgsmålet gik på 70 vs. 70D. Men jeg vil gerne forholde mig til dit indspark alligevel: Der er ingen ved deres fulde fem der vælger en 85 hvis man har prøvet en 85D. ;-)
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 1 '15

Nej men netop ved S70 vs 70D er der ikked en store forskel rent ydelsesmæssigt. Da jeg sidste år skulle vælge mellem S85 og 85D var ydelsen stort set også opgjort til den samme. Prisen på 4WD var dengang kun ca 30.0000 kr ekstra, men jeg  valgte RWD da jeg ikke tænkte at det var nødvendigt. Det viste sig så at 85D ydede langt mere end først opgjort hvilket jeg selvfølgelig havde valgt såfremt jeg havde vidst det.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Oct 1 '15

Jeg har netop været igennem de samme overvejelser omkring S70 med eller uden. Min konklusion (som andre også har anført) var, at man skal adskille mellem S70 og S85. S85 ville jeg til enhver tid vælge med 4WD pga. sit kraftigere batteri og en relativ stor forskel i performance med og uden 4WD. Her er der value for Money.

For 70 stiller sagen sig anderledes. Den kan ikke levere lige så meget strøm fra batteriet og performance er stort set den samme med og uden 4WD. Bilen er letter uden frontmotor hvilket måske er med til at kompensere for manglende 4WD. Yderligere ser det ud til version 7 giver den coasting funktion til RWD bilerne som bidrager til 4WD bedre rækkevidde.

Jeg var ikke i tvivl omkring 70 - den skal købes som RWD og pengene der er sparet brugt på sjov andre steder (læder, glastag mv.)

Skaarup
Skaarup Oct 1 '15
Jeg har endnu til gode at prøve både en 70 og 70D. Men på papiret er der jo ingen modeller som er langsomme. De er alle under 6s, og det er rasende hurtigt i min bog. Og ja, jeg synes også man får meget for de 43k (i øjeblikket) for 4WD, men en 85'er giver jo også det helt store smil på læben når man trykker på speederen.

En ekstra info er at 70D og 85D har samme motorer, men 70D er neddroslet. Måske man kan få den ekstra performance hvis man senerehen beslutter sig for at opgradere batteripakken? Det er kun gisninger, men det kunne fx hjælpe på afgiftsproblematikken efter nytår.
Sider: 1 2 »