Loading...
dk

Solenergi generelt | Tesla Forum

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 18 '15
Findes der nogen meningsfulde "mini" løsninger indenfor solpanel (eller andet), som kan etableres og bruges til at spæde op med. F.eks opladning direkte til bilen i weekendens lyse timer, uden at skulle investere i at større klassisk anlæg?

Min situation er uvis i forhold til om jeg bygger nyt eller skifter bolig. Men sikkert at det først sker om 3-5 år, hvorfor jeg tænker den gyldne løsning først skal laves der.

Måske en sådan løsning ikke findes, måske den ikke kan levere power nok eller accepteres af bilen. Måske det ikke kan betale sig osv..

Nogen gode råd, ideer eller holdninger.

På forhånd tak.

sjensen
sjensen Oct 18 '15

Der er kun to komponenter i en solcelle-installation: paneler (der leverer DC strøm) og inverter (DC->AC). Paneler og montering/kabeltræk er de store udgifter. Ikke de store muligheder for "mini løsninger".

Ved nybyggeri vil det i hvert fald være relevant at overveje

1. Opvarmning med varmepumpe (jordvarme, luft/vand, ....)

2. Dimensionering af basal el-installation så der kan lades 1 (eller 2) el-biler samtidigt med opvarmning og øvrigt strømforbrug. Det er kabel-dimensioner, ekstra plads i el-skabet, etc. Det afgør f.eks. muligheden for 22 kW opladning.

3. Kabel-træk eller tomrør til de steder på grunden hvor der kan blive behov for en ladeboks. 

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 19 '15
Ok og tak sjensen.
SKAL inverteren levere sin AC til enten netværket eller et batteri (powerwall fx)?
Inverteren kan vel ikke sikre et konstant strømniveau som kan anvendes umiddelbart.
(Vel også afhængig af input, sol styrke mv.)

DeaconWP
DeaconWP Oct 19 '15

En Tankegang:

En inverter en en lille vekselstrøms generator, der kan levere effekt på en vekselspænding omkring de 50 Hz.

Den skal desværre, med de modeller jeg har kendskab til, være koblet til et 50 Hz el-net, for at kunne levere sin effekt med en regelmæssig spænding og frekvens.

Inverteren vil gøre hvad den kan for at levere alt den effekt den kan optage på DC indgangen, videre ud på AC udgangen. Kan den komme af med effekten, gør den det.

Og det kan den jo, som de gammeldags solcelle anlæg er strikket sammen, for el-nettet kan optage det hele.

Hvad sker der så, når solen skinner så meget, at inverteren producerer 6 kW, og skal begrænse sit output?

Jo, så vil den DC effekt, der lige i den tid er til rådighed fra cellerne, bare ikke blive brugt. DVS cellerne kan levere, men el-nettet har sat en prop i hullet, så det ikke kan komme videre. Og så er den energi "gået tabt".

Man kan så have et batteri på sin DC forsyning, så den energi, der "lige nu" ikke  må komme på nettet, ikke går til spilde, men oplagres til senere, hvor solen ikke skinner.

Ønsker man at sælge mange timer kWh til nette, kan man dimensionere sit anlæg til, at "yde maks" i en længere periode. har man f.eks celler, der kan yde 12 kWpeak, så vil de allerede med 50 % solindfald yde de 6 kW, som man må putte på nettet. Altså gør man det i en længere periode af døgnet, og sælger så mange flere kWh til nettet. Men her gør det sig så igen gældende, at når inverteren er gået i maks, bliver resten af DC energien "spildt." Da den producerede strøm ikke kan sælges eller bruges, vil det være en dårlig forretning, men en mulighed, hvis stort salg var målet.

Hvis man tænker sig, at den gode hr Hviidbjerre ville have en løsning til et sådant projekt, og det kan laves som et "Stand Alone" el-system, kunne man måske tænke sig, at der skulle være et forbrug til ladning af bilen på lad os sige 2 kW. Det er hvad en Power Wall fra Tesla kan levere på udgangen. Hvis man har et solcelle panel, der kan yde 6 kWpeak, så vil et batteri på DC siden skulle arbejde med hhv op og afladning imellem 2 kW afladning, (ingen sol) og 6 kW opladning (fuld sol)(kun 4 kW, når der lades). Skiftende som solen skinner. ;-)

På et eller andet tidspunkt vil det være det optimale tidspunkt at starte en opladning af sin Tesla. Det er når der er nok på batteriet til, at der kan trækkes en konstant effekt, ( der gør Teslaen selv) uden at batteriet tømmes helt, i de perioder under opladningen, hvor solen ikke yder sit tilskud.

Kender man sit anlæg, så kan man vel finde du af en lade effekt, som passer til dimensioneringen af anlægget. Og så skulle det kunne fungere.

Men så er der lige der der med Stand Alone", så Teslaen ikke trækker strøm fra nettet, men kun strøm fra batterierne, når når solen ikke lige skinner. Kan en sådan batteri backup forberedt inverter det?

Tænk på en inverter som en flink forælder, der leger med sit barn. Barnet er i færd med at gynge, og gynger frem og tilbage. Barnet har en vis energi, som den selv tilfører gyngen, der så gynger frem og tilbage i en vis frekvens. Forælderen giver barnet et skub, og barnet gynger videre uden at gå i stå, og barnet er glad. Det kan lade sig gøre, fordi forælderen forstår at skubbe på barnet i det rigtige øjeblik, så forælderen forstærker og ikke modarbejder gyngens bevægelse. El-nette er lidt som barnet på gyngen, og inverteren er lidt som en forælder. Inverteren skal kunne se et el-net, for at kunne koordinere sin "energi input" til el-nettet på en måde, så energien komme over i nettet. Havde forælderen ikke øjne at se med, kunne forælderen ikke se gyngen, og kunne så kun prøve at ramme gyngen på det rigtige tidspunkt. En blind forælder vil således ikke have den rigtige rytme, og energien ville skiftevis gå ud i gyngen, eller ind i hånden, hvis man skubber med forkert rytme. Til gengæld vil forælderen med korrekt løbende gen-forsyning af øl og smørrebrød, ( sol energi til inverteren) blive ved med at skubbe til gyngen, så længe der er energi til det.

En inverter kan skubbe med en rytme, der er tæt på de 50 Hz, men skal kunne mærke el-nettet for at kunne skubbe med den rigtige frekvens. (og en stabil spænding)

Kan den nu arbejde alene, og bare skabe en udgående vekselstrøm på en eller anden frekvens, så kan man bruge effekten på en forbruger, der mere eller mindre er ligeglad med frekvensen på den AC. F.eks. et varmelegeme i en el-kedel. Men det kan dem jeg kender til ikke.

Desværre vil en Tesla gerne have en stabil frekvens, og en stabil spænding, før den siger JA-TAK til strømmen. Så det skal være en "meget klog" inverter der skal til, for at man kan lave et sådant anlæg, hvor man bruger alt sin energi producerede i sin Tesla, og ikke sender noget af den på nettet.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 19 '15
Silent_Ghost
Silent_Ghost Oct 19 '15

Med risiko for at kloge mig på noget, så kan jeg se på mit anlæg (7500) at det ikke er mange timer om året hvor jeg udnytter max. kapacitet på inverter begrænsningen. Og hvis ideén var at benytte powerwalls om sommeren til opladning og afladning om vinteren så skal der altså rigtig mange af dem til. Med mit forbrug så vil jeg være tæt å¨at kunne tømme en Powerwall per dag!

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se ideén i en Powerwall, simplelhen fordi den er værdiløs halvdelen af året. Så er så'rgsmålet så om den kan tjenes hjem om sommeren med nye solceller der kører på en standalone løsning. Det kan den måske - har ikke prøvet at regne på det endnu.

Med standalone mener jeg at man ikke tilslutter den til elnettet, fordi dermed afsiger man sig sin gl. solcelle ordning.

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 19 '15
DeaconWP,
Tak for en super pædagoisk forklaring og din tid. Den begynder så småt at sive ind her :-)
Dvs. "JA"... invertere (som findes i dag) kræver et elnet at leverer til?
Og vil det sige, at selv med powerwall lader man dytten fra el-nettet... Med powerwall tilfører blot bedre udnyttelse/mulighed for "salg" til elnettet under hensynstagen til den af naturlige årsager svingende mulighed for opsamling (solskinstimer)?

Er det korrekt forstået?

Betyder det, at hvis der fandtes en mere intelligent inverter, som kunne leverer en tilstrækkelig stabil spænding... Så ville tesla teoretisk kunne lades i det tidsrum, hvor solpanelet leverer 2kW (eller mere), hvis der er hvad bilen kræver.?

Beklager min uvidenhed. Håber også andre for glæde af svarene.
Silent_Ghost
Silent_Ghost Oct 19 '15

Nja. En inverter er en oversætter. den kan oversætte strømmen fra solcellerne som er lav volt jævnstrøm til alm veksel strøm. Det er en slags strømforforsyning på samme både som din mobillader er det. Men en inverter gør det bare den anden vej altså fra lav størm til 230volt veksel. Skal man oversætte det fra engelsk så betyder det en "omdanner". 

Den anden del, som var Powerwall'en er blot et forvokset batteri. Den har sin berettelse fordi med de nye regler så bliver regnskabet gjort op 'en gang i time. dvs. har du brugt mere størm end du har leveret? 
Dette havde naturligvis ikke nogen betydning hvis prisen var den samme. Men ak sådan er det ikke. man får nemlig kun 60 øre per KvW og afregner vel omkring 2,25 kr.

Derfor kan man med en Powerwall lade op når man er på arbejde og når solen skinner og lade bilen om natten. Kunsten består i at undgå at købe til 2,25 kr. 

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 19 '15
Silent_Ghost,
Så rækkefølgen er:
Panel-inverter-PW-elnet.... eller
Panel-PW-inverter-elnet ?

Dvs tesla modtager i nattetimerne strøm direkte fra PW uden at trække strømmen fra elnettet?

Hvis ja.... Hvorfor så ikke muligt med et system, hvor man er uafhængig af nettet, men til gengæld accepterer, at du kun kan lades i dagtimerne, eller når der er juice på PW batteriet.
Silent_Ghost
Silent_Ghost Oct 19 '15

Ja, man kan om sommeren være helt uafhængig af elnettet. Men om vinteren ser det ganske anderledes ud. Derfor vil du være afhængig af at være tilsluttet, med mindre man kan finde en anden rimlig stabil energikilde. Hvis du bruger som de fleste så bruger du ca. 12 kWh om dagen plus hvad bilen måtte kræve. Powerwalls findes i henholdsvis 7 el. 10 kWh - altså en fin størrelse til at være uafhængig om sommeren. Mit anlæg på 7,5 kW har i dag produceret 12kWh.

Uanset hvad så vil det være en god ide for dig at købe solcelle anlæg, en inverter og en powerwall.
Hvor stor dit anlæg skal være afhænger af forbruget. Overvej om du skal have luft til vand når nu du er i gang.

Karl
Karl Oct 19 '15
Jeg er ved at installere solceller, batterier og en hybrid inverter. Vi havde før køb at Tesla et forbrug på 9000-10000 kWh. Med Tesla forventer jeg 2000-4000 kwh mere. Men tanke er med solceller på 3,6 kw og batteri pakke 12 kwh og en energimeter i måletavlen at kunne dække bunden af elforbruget uden at skulle " give" elselskabet ret meget. Der vil uden tvivl være sommerdage hvor der skal lades på bilen midt på dagen da 12 kWh batteripakke jo hurtig bliver fuld. Nu ved jeg ikke om man her på siden må skrive hvor jeg har købt anlægget, men send en PM og i kan få navnet denne vej.
Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 19 '15

OK Silent_Ghost

Men kan man være bogstavligt uafhængigt... Altså slippe for at være fysisk forbundet til elnettet.

- Hvis man i første omgang kun ønsker at anvende solpanelet til opladning af Tesla-dyret?

(og i øvrigt accepterer at man er 100% afhængig af sin begrænsede reserve indtil den dag med bygger det endelige anlæg forbundet til elnettet mv.)

DeaconWP
DeaconWP Oct 19 '15

Huha, det er med at holde tungen lige i munden, hvis man skal kunne hjælpe lidt.

Jeg har for lidt konkret kendksab til invertere med batteri backup til at kunne fortælle, om den kan vælge at sende sin power ud når der er forbrug, og hvordan den gør det.

Jeg sender en besked til dig Karl, om at jeg gerne vil vide mere om dit anlæg, så jeg kan gå instruktionen og installations diagrammet igennem, inden jeg skriver mere om det emne.

Jeg kan ikke gennemskue, hvordan inverteren begrænser sin produktion fra solcellerne om dagen,(og smider resten på batteriet) og fra batteriet om natten, når der ikke er sol på panelerne, i forhold til "husets" øjeblikkelige forbrug.

Men det tekniske her, vil jeg undersøge.

Noget andet er, at jeg nok heller ikke helt har samme opfattelse af den nye "time afregning", som der bliver beskrevet af flere.

Med mit begrænsede kendskab til emnet, har jeg fået opfattelsen af, at ordet "time afregning" er en populiseret benævnelse, for noget jeg opfatter som "sekund afregning".

Jeg forestiller mig, at en måler kan måle forlæns og baglæns strøm, som på  de "gamle netto målere"

Så afregner man når året er omme på den gamle ordning.

Hvis man har samme måler i den nye ordning, så opfatter jeg det som at man betaler fuld pris for alle de kWh, der er gået ind i måleren, og får de 60 øre for alle der er gået ud på nettet. Uanset tidspunktet på døgnet. Og at de tal så ikke trækkes fra hinanden til et netto forbrug. Men jeg har jo heller ikke set en afregning fra forsynings selskabet på en sådan løsning.

Men hvis det nu er sådan, som jeg formoder, så er det vel den lidt modsatte måde, at man skal bruge strøm på, end den med "Modstrøm", hvor selve strømmen er "gratis" om natten. Så skal man vel flytte så meget af sit forbrug til de solrige timer, så man når at bruge strømmen i det samme sekund den bliver produceret, så den ikke lige smutter ud på "nettet" i 5 minutter, for så at komme tilbage til en højere pris.

Så vil man skulle stille timeren på sin fryser til at bruge strøm i solskinstimer, i stedet for mellem 00:00 og 6:00. Og vaske maskinen, og komfuret, Og luft til luft pumpen, som skal varme huset op til de grader der skal til, for at temperaturen ikke er faldet til noget u-akseptabelt koldt, inden solen skinner igen. Sådan at solens energi bruges, når den bliver lavet. Og laver solen så mere energi end det aktuelle forbrug kræver, så kan resten lagres til natten.

Men her skal jeg så have noget vejledning i, hvordan afregningen rent faktisk foregår.

Niels
Niels Nov 1 '15
det er helt korrekt at de nye solcelle regler er lavet af inkompetente personer. samfundsmæssigt er det bedst at vi lægger så stort andel af vores forbrug om natten (hvor der er kæmpe overskyud af strøm fra vindmøller)
de nye time baserede regler gør det mest attraktivt at forbruge strøm mens solen er fremme dvs. det modsatte af hvad der er mest samfunds gavnligt.

personlig kan jeg være ligeglad da jeg er under den gamle ordning, men det smerter mit hjerte og jeg håber en kløgtig embedsmand gør en endnu kløgtigere energi minister opmærksom på det.
de kunne blot have lavet det som en 24 timers vindue istedet for 1 time. så ville solcelle ejere faktisk bidrage til elnettet om dagen (så man kan spare noget kul) og forbruge om natten (vindkraft) - se det havde været miljø politik i top klasse.
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 1 '15

Det er ikke kløgtigheden den er gal med. Det er viljen.