Loading...
dk

Regen braking - Standard vs Low. Erfaring i forhold til rækkevide? | Tesla Forum

Jabba
Jabba Oct 26 '15

Hvad er folks erfaring ift. regen braking med standard indstilling vs. regen med low indstilling?

Her tænker jeg især på rækkevidde. F.eks. hvis man kører med regen standard forestiller jeg mig at man vinder lidt på batteriopladning, men tilgengæld bliver rækkevidden lidt kortere grundet regen bremsemodstand?

Med samme logik forestiller jeg mig at sætter man regen til low, så ofrer man batteriopladning, men til gengæld can bilen så coaste mere, dermed resulterende i lidt mere rækkevide? 

Går det dermed lidt ud på et eller hvordan? Jeg tænker at hvis det er tilfældet, så vil jeg hellere kører på low indstilling og bremse lidt mere med bremsepedalen for at aktivere skiver og klodser, så de ikke kommer til at hænge (som en del lader til at opleve grundet manglende brug af bremserne).

Hvad siger de erfarne? Jeg har af gode grunde intet erfaringsgrundlag, da bilen ikke er leveret endnu :)

kajakaj
kajakaj Oct 26 '15
Regen giver ca 17% af forbruget tilbage. Jeg har målt det over et forløb på 3500 km
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 26 '15

På regen standard har bilen regeneret 500 kWh svarende til godt og vel 15% af det totale energiforbrug i løbet af de sidste 15.000 km. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 26 '15
Icebreak
Icebreak Oct 26 '15
Hvordan måler I denne re-gen over en periode?
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 26 '15

Mit er målt via Linkmytesla.

SimonHN
SimonHN Oct 27 '15
Hvis du kan coaste i neutral gear til et næsten fuld stop. Så giver det længere rækkevidde. :)

Men også meget svære at køre sådan. Det genere også den øvrige traffik.
Jabba
Jabba Oct 27 '15

Tak for svar til alle. Så konklusionen må være at der ikke er noget at hente ved at køre med low indstilling (tværtimod), udover måske lidt mere hyppig brug og vedligeholdelse af bremserne.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Oct 27 '15
Raymond
Raymond Oct 27 '15

Jabba: Korrekt, det kan ikke betale sig at køre under "normal" regen. Jeg sætter den ofte i "frigear" og ruller hvor det er muligt. 222kWh efter +60k.

Jabba
Jabba Oct 27 '15
Citat fra Raymond

Jabba: Korrekt, det kan ikke betale sig at køre under "normal" regen. Jeg sætter den ofte i "frigear" og ruller hvor det er muligt. 222kWh efter +60k.

Hvordan sætter man den i "frigear"? 

Chris
Chris Oct 27 '15
Bruger også frigear (N) flittigt. Bilen triller jo fantastisk.
oleviby
oleviby Oct 27 '15

Man kan jo styre hvor hårdt der regenereres med højrefoden.

Når speederpedalen ikke slippes helt, regenereres mindre.

Jabba
Jabba Oct 27 '15

OK, det havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på :) Nu har jeg kun været ude at trille en kort tur i en P85D for mange måneder siden før jeg lagde bestilling ind. Da jeg ikke har modtaget bilen endnu kan jeg ikke eksperimentere.

Er der ingen problemer i at skifte den over i N og tilbage til D mens man kører? Her tænker jeg på drivlinen.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Oct 27 '15
Chris
Chris Oct 27 '15
Du kan skifte mellem D og N som du vil. Det er lydefrit.
sjensen
sjensen Oct 27 '15

@Jabba. Der er mig bekendt ikke noget mekanisk involveret i "gearskift" (R, N, D). Der er et fast gear fra motor til hjulaksel, men ingen skift mellem tandhjul.

Hviidbjerre
Hviidbjerre Oct 27 '15
Er der en, som lige for fællesskabet prøver at møge den direkte fra D til R mens der køres.... Bare så vi der venter på dytten ved hvad der sker :-)
KimT
KimT Oct 27 '15

Jeg smider den da også fra R til D mens bilen stadig ruller baglæns når jeg bakker ud af indkørslen - uden at trykke på bremsen.

Fra manualen :

Reverse

Skub håndtaget helt op, og slip det. Du kan kun skifte til bakgear (R), når Model S er stoppet eller kører mindre end 8 km/t. Hvis den kører langsommere end 1,6 km/t, skal du træde på bremsen.