Loading...
dk

Eksport af Tesla | Tesla Forum

Haddock
Haddock Oct 28 '15

Hvis jeg køber en Tesla før nytår, uden afgift, og jeg så bestemmer mig for at sælge den til udlandet, kan jeg så få den afgift tilbage som jeg ikke har betalt?jfr. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048863

Det ser ud til at de bare fratrækker 15%

T3S7A
T3S7A Oct 28 '15

Det skal du nok ikke forvente. Godt nok laver SKAT mange dumme ting nogle gange - men den her, tror jeg de har helt styr på.

Så en afgiftsfri bil, som sælges til udlandet, kan du ikke få "for meget betalt afgift" retur igen.

Haddock
Haddock Oct 28 '15

Jeg kan ikke se hvor i reglerne der står at man skal have betalt afgiften for at få den tilbage.

Omvendt hvis jeg køber en let brugt Tesla efter nytår til en pris der er sammenlignelig med den nye nypris med afgifter, kan jeg så heller ikke gøre brug af eksport-ordningen?

Sidst afgiften blev sat kraftigt op http://www.business.dk/...iler-paa-gule-plader fandtes eksport-refusionen ikke.

Haddock
Haddock Oct 28 '15

OK nu fandt jeg det: "Afgiftsgodtgørelsen kan ikke overstige den afgift, der oprindeligt er betalt, fratrukket 15 pct."  https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947230

Dvs hvis du køber en brugt Tesla og flytter til udlandet kan du ikke tage den med uden stort tab.

MartinPedersen
MartinPedersen Oct 28 '15

Kommer vel an på hvor du flytter hen og hvad deres registrerings afgift er, hvis du flytter til Sverige koster det vidst 1.500kr, så jeg kan ikke se hvordan du vil lide et stort tab?

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Køber man en benzin/diesel bil i Danmark, skal man betale registrerings afgift.

Eksporterer man den til et andet land, kan man få en del af den indbetalte afgift retur, tilsvarende bilens værdi på tidspunktet for eksporten.

Genimporterer man bilen til registrering i Danmark, skal man påny betale registrerings afgift, tilsvarende den værdi den har på import tidspunktet.

Tager man sin dansk indregistrerede bil med til et andet land, for at indregistrere den der, uden at få afgift retur under eksport, kan man gen indregistrere den i Danmark, uden at skulle betale registrerings afgift igen.

Skat svarer lige i øjeblikket, at de ikke har regler for, hvordan det skal foregå med en elbil, der i den afgiftsfri periode har været indregistreret i Danmark uden afgift, midlertidigt brugt i udlandet, og så skal gen indregistreres i Danmark. De svarer, at de forventer, at da der ikke har været betalt afgift af den i første omgang, skal man forvente, at der skal betales afgift af den i anden omgang. Der er jeg uenig med dem, da jeg mener de ser det med deres farvede briller.

Men der findes ikke specifikke regler på området, der tager højde for den situation med elbiler. Men reglerne for benzin og dieselbiler er som ovenfor.

MartinPedersen

Ja det er nu rigtig nok, jeg tror bare ikke det er det han tænker på =)

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '15

Nej det er rigtigt.

Han tænker sikkert på, at når han ikke kan sælge den Tesla han har investeret i som investerings objekt i Danmark hen i 2016, så vil han gerne kunne eksportere den og sælge den for den almindelige værdi i udlandet, og så få statsstøtte til sin baglomme. Ved at få en ubetalt afgift udbetalt. Hvad er det for nogen fiduser, som statskassen lige har været drænet for? var det noget med udbytte skat man forlangte refunderet?

MartinPedersen

Præcis =)

Niels
Niels Nov 21 '15
det i beskriver med biler frem og tilbage over grænsen viser vel at der er et hul i lovgivningen efter 1/1..godt nok ikke relateret til elbiler men mere til ICE.<br />
<br />
antagelse: man har en dyr bil i dk som er købt efterår 2015 med fuld afgift (180%)f.eks. en porche til 3.5 mil (afgift anslået ca. 1.8 mil)<br />
hvis den udføres kan man få en stor del af afgiften retur(180%-15%). efter 1/1 genimportere man bilen og skal nu kun betale 150% afgift.....<br />
jeg ved skat tager ca 15% af gevinsten netop for at ungå dette kan betale sig, men da der i mellem tiden er sket ændrig i afgifts satsen på 30% skulle det give en pæn gevinst på anslået 2-300.000 kr..jeg tror vi kan læse om bilforhandlere som udnytter hullet i EB om nogle mdr.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 21 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 21 '15

De beregner den afgift du får retur, udra bilens aktuelle handelsværdi.

Og så trækker de en % sats fra det du skulle have tilbage.

Importerer du den så igen, skal den afgiftes i forhold til den aktuelle handelspris. Så der er ingen forretning i det.

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 22 '15

Du vil på en bil til 1mio uden afgift kunne tjene ca 30.000 kr. på det.

Dvs. det er ikke besværet værd, du skal aflevere pladerne, du skal efterfølgende købe nye plader,

bilen skal told synes, du lave en pengeoverførsel på bilens pris, og der skal være eksportdokumentation...

Hookmaker
Hookmaker Nov 22 '15

Hvis den er købt før 31/12 er der ingen afgift på og du kan ikke få noget tilbage. Hvis den er købt af en virksomhed der handler med biler kan den sælges ud af DK med fradrag af momsen (til en virksomhed). 

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 22 '15

Rigtigt hvis det er en Tesla, men nu skriver han jo en dyr bil hvor der er betalt 180% i afgift, f.eks. en Porsche...