Loading...
dk

Hvis nu uheldet var ude | Tesla Forum

Louise
Louise Nov 4 '15
Jeg har den sidste tid gået og spekuleret på hvordan forsikringsselskaberne vil reagere på totalt skadede Teslaer efter afgiften er kommet på bilerne igen.

Jeg har givet 700.000kr for min bil. Bliver den totaltskadet om et år skal de jo give mig en ny bil i samme standard som min egen bil. Men til den tid bil bilen jo skulle koste omkring de 1.2 mil.
Risikerer vi ikke at forsikringsselskaberne nægter at forsikre Teslaer købt uden afgift da en totaltskadet Tesla jo er mega dyr og erstatte eller hvad?
lysmanden
lysmanden Nov 4 '15

jeg mener at de skal betale det som svarer til bilens værdi på skades tidspunktet. De tager vel udgang i en bil uden afgift. Jeg tænker at man desværre ikke kan kræve at de finder en tilsvarende.

Jeg tror at nogle selskaber måske alligevel vil hæve præmien selv på biler der er uden afgift. Tør slet ikke tænke på hvad den koster i forsikring når bilen er pålagt afgift efter 1.1.2016

Jabba
Jabba Nov 4 '15

@Louise: Du kan prøve at læse nedenstående paragraf i Alm. Brand's betingelser. Jeg tror at teksten minder meget om det sceanarie du nævner. Så kan du jo prøve at fortolke hvad de mener med deres definition forneden. Sådan som jeg forstår det, er forsikringsselskabet kun forpligtet til at yde erstatning der svarer til den pris du gav for din nye bil mindre end et år siden. Med andre ord, tror jeg ikke de er forpligtet til at give dig en ny bil, men kan vælge at give dig pengene der svarer til det du betalte for bilen den gang du købte den (altså før afgift).

4.3.2.2. For personbiler, der er registreret til privat personkørsel eller privat godstransport - bortset fra leasingbiler, har forsikringstageren ret til en erstatning, der svarer til prisen for en fabriksny bil af samme fabrikat, type og årgang som den skaderamte bil, under forudsætning af, at

- skaden sker inden for 1 år efter, den første registrering 

- den skaderamte bil var fabriksny, og forsikringstageren var første registrerede ejer af bilen, og

- reparationsomkostningerne vil overstige 50 % af bilens nyværdi inkl. leveringsomkostninger og bilens fastmonterede tilbehør på skadetidspunktet jf. punkt 4.1.1. og 4.1.2. Eftermonteret tilbehør, der er fastmonteret i bilen og dækket jf. punkt. 4.1.3., erstatter vi op til den sum, der fremgår af policen.

Den skaderamte bil tilfalder Alm. Brand. 

Louise
Louise Nov 4 '15
Problemet er jo at jeg så om et år ikke kan få en ny Tesla da de penge jeg ville få ud ikke rækker til det jeg skal give for en tilsvarende.

Så jeg må gå ud fra at jeg får pengene. I hånden og så må jeg købe den bil jeg nu engang kan få for de penge som jo så ikke er en Tesla?
jhyldgaard
jhyldgaard Nov 4 '15
Jeg snakkede med ham fra Global Forsikring, og han sagde at de skulle erstatte bilen, også afgiften som der måtte være på det tidspunkt.
Det er noget andet med købeloven, der skal man kun erstatte det beløb som man har givet. Så hvis den inden for garantien går så meget i stykker at Tesla vælger at udskifte den med en ny, så får man kun en ny bil og ikke afgiften.
DeaconWP
DeaconWP Nov 4 '15

Louise: Totalskader du din bil, vil erstatningen være den pris, som du kan finde en bil magen til din til salg ved en forhandler.

Så stiger priserne hos en forhandler på en bil magen til din til noget der overskrider din nyvognsværdi, vil erstatningen stige tilsvarende.

Kører du i en bil, der kun kostede 800.000 fra ny, men grundet prisudviklingen nu koster 1,2 mio ved en forhandler for en brugt magen til, så skal du ved totalskade erstattes med 1,2 mio.

Den paragraf 4.3.2.2 omtaler, at du skal stilles bedre end det, hvis bilen er under et år gammel, og du er første ejer, købte den som fabriksny og den er skadet med mere end 50 %. I et sådant tilfælde, altså ved en skade der overstiger 50 % af nyværdien, vil den første ejer kunne kræve at få en helt ny bil magen til som erstatning for den skadede. Så indenfor det første år, kan du forlange en helt ny bil, hvis din bil til nypris 800.000 kr skades for mere end 50 % altså 400.000 kr. uanset, at den nu måtte koste 1,2 mio.

Det er en fordel for dig, da en skadet bil mister meget "nyværdi" efter en skade.

Lige nøjagtig denne forhøjede erstatnings mulighed mister man, hvis man har købt en demo bil, der først har været registreret som ejet af Tesla motors.

4.1.1 og 4.1.2 fortæller, at du kun får erstattet det ekstra udstyr du måtte have monteret, såfremt du har fået det indskrevet i policen. Her kunne tænkes på, at du har eftermonteret et større lydanlæg, ombetrukket med luksuslæder i stedet for stofsæder osv.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 4 '15
Ellert
Ellert Nov 4 '15

Til DeaconWP gælder det også for danske forsikring under topdanmark? og alle andre selskaber?

Tak for info!

DeaconWP
DeaconWP Nov 4 '15

Det skulle gerne være erstatningsregler, som alle selskaber kører efter. Du kan nok kun få det bekræftet ved en der har forelagt selskabet spørgsmålet, eller ved selv at gøre det. Men der er nogle regler, som alle følger, og det her skulle være en af dem.

griffel
griffel Nov 4 '15
Citat DeaconWP:
"Kører du i en bil, der kun kostede 800.000 fra ny, men grundet prisudviklingen nu koster 1,2 mio ved en forhandler for en brugt magen til, så skal du ved totalskade erstattes med 1,2 mio."

Og netop denne regel vil vel bruges som grundlag for at forsikringsselskaberne finder på at hæve prisen. For oprindeligt blev den jo forsikret til 800.000.
Eller ser jeg for sort nu...?
Klaus_
Klaus_ Nov 4 '15

Hvorfor forsikres der ikke efter værdien i stedet?  Hvis man totalskader en bil til 800k, så har du jo "kun" mistet 800k og skal have det erstattet - du behøver ikke nødvendigvis "tjene" yderligere 400k fordi en ny tilsvarende bil nu koster 1,2 mio. 

DeaconWP
DeaconWP Nov 5 '15

Griffel: I en tidligere tråd er der en forum bruger, der har spurgt sit forsikringsselskab om dette.

Og svaret var, at allerede tegnede forsikringer ikke stiger grundet afgiften. Og de potentielt stigende erstatninger. Godt nyt . :-)

Klaus: Man får erstattet den øjebliksværdi bilen har i skades øjeblikket. Man tjener dem ikke, man skal jo bare have en bil magen til.

Hvis afgiften på en stor dyr Mercedes falder til 140 % og ikke mere er 180%, så vil en brugt bil også falde i pris, ja endda rigtig meget.

Og så vil erstatningen falde samme vej, til det en tilsvarende brugt koster ved en forhandler.

Så den regel går bare begge veje. Så man får det man skal give for en anden bil, tilsvarende den man total skadede.

Kører du i en Berlingo 2,0 HDi, årgang 2001, 400,000 km på klokken, så er erstatningen ved en total skade, hvad du skal give for en magen til i en butik.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 5 '15