Loading...
dk

Model 20142015 | Tesla Forum

mousten
mousten Nov 7 '15

Hej,

Overvejer køb af Tesla. Model P85+ fra 2014 alternativt 85 fra 2015

Jeg kan se at alle 2015 modellerne med den nye software har autopilot og "sonar".

Er der ingen 2014 modeller der har det, eller får det ? Er der ingen "sonar" i 2014 modellerne overhovedet ?

Er der andre forskelle på 2015 og 2014 modellerne som gør at man burde vælge en 2015 model ?? 

Er der lige meget garanti, med/uden max km antal. Dvs fx garanti på batteri med ubegrænset km antal ??

Hvis en 2014 model først blev indregistreret èt år efter dvs midt 2015, gælder garantien så fra midt 2015 ??

På forhånd tak

nicom
nicom Nov 7 '15
Fra oktober 2014 har model S fået autopilot hardware der betyder at parkeringssensorer er standard. Ydermere har sæderene blevet opgraderet med bedre nakkestøtte hvilket tydeligst kan ses på bagsædet.
mousten
mousten Nov 7 '15

Dvs hvis man finder en 2014 model fra efter oktober er der osse mulighed for autopilot ?

Kan man se det udfra stelnr eller hvordan ??

DeaconWP
DeaconWP Nov 7 '15

mousten.

Der hvor du hurtigt og mest præcist kan se, at en Tesla har Autopilot hardware er, at der på  siden er "parkerings sensorer". De "knapper", der normalt kun sidder foran og bagpå, er der kommet flere af på siden også. Der sidder en i forskærmen, lige foran hjul brønden, og der sidder en i bagskærmen, lig ebag hjulbrønden.

Kan du se disse sensorer på billeder af bilen, så er den med Autopilot hardware.

kajakaj
kajakaj Nov 7 '15
Så vidt jeg kan se er alle der har vinnr 5YJSA2 og 5YJSA3 ikke autopilot. 5YJSA6-7-8 har autopilot. Alle vinnr kan findes i vedhæftede fil
ErikBH
ErikBH Nov 7 '15

hej Mousten,

du kan også se om den har Autopilot hardware hvis du kigger på et billede af bilen forfra. Under nummerpladen vil der midt på være et fladt område (radaren), på ca. 10x10 cm - omkring er grillen hullet.

Hvis den har hardwaren skal den have Tech pakke for at det er aktiveret eller fra ca. sommer 2015 have "Autopilot" pakke.

God jagt ;-)

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Nov 7 '15
Niels
Niels Nov 7 '15
bemærk at oktober 2014 som der nævnes er fabrikkens fabrikations dato. bilerne indregisteres typisk 1-2 mdr senere. dvs. i dk er en bil med AP typisk fra december 2014 og frem. helt korrekt ses AP nemmest ved at se bilen forfra. der skal være radar forneden i kofanger og kamera i holderen til bakspejl.<br />
<br />
garanti længde/km følger batteri størrelse, så en 60'er har lidt dårligere dækning. husk dog at det er en garanti mod fejl ikke slidtage.<br />
der sker en del småforbedringer løbende (hver uge). ting som jeg har bemærket i forskel fra min tidlige 2013 til min 2015 er følgende:<br />
1. bremseskiver ruster ikke længere (legering må være ændret)<br />
2. bagdøre åbner mere op<br />
3. der er tænkt mere rust beskyttelse og isolering ind i bilens design, f.eks rustfri skruer.<br />
4. nye elektrisk bremse forstærker fra bosch (skulle være bedre...?)<br />
5. awd er en mulighed og giver virkelig en stor forskel i køre oplevelse.<br />
6. fra ca. midt 2015 er der mig bekendt 4G hardware frem for 3G<br />
7. ældre biler er uden tåge lygter foran og nogle modeller kun hvis det er tilvalgt.<br />
8. side spejle er fra ca. sommer 2014 motoriserede.<br />
9. biler fra ca. 2015 er med varme i rat hvis de har vinter pakken.<br />
10. de første biler var uden parkerings sensore, og da de kom (som tilvalg) var der kun foran/bagude . nu er der også ud mod sider foran og bagude.<br />
11. instrument display har en anelse højere opløsning.(bagatel)<br />
12. enkelte tidlige biler kan muligvis ikke super lade ved maks hastighed(afhænger af batteri version) - batteri version kan ses bag højre forhjul og bør være D eller større.<br />
<br />
dette er blot nogle af de ting som løbende er forbedret, vurder om de betyder noget for dig. personlig er jeg 98% ligeglad med foldbare spejle, og tåge lygter bruger jeg aldrig foran.<br />
til gengæld er jeg blevet overrasket over at varme i rat er nice to have, selv om man jo nu ikke rør rattet så meget med AP...<br />
<br />
de gamle biler havde en del 'detaljer' som var med i tech f.eks. lys under sæder og i håndtag, dette er lidt varierende om det er med på nye modeller. lys under armlæn kostede ikke meget i starten,det er blevet en dyr detalje i dag.
<br />
<br />
jeg syntes også det gamle mekaniske bremse system virkede bedre, det nye har en tendens til at hænge lidt ved standsning/igangsætning. virker som om bremsen lukker et milli sekundt før bilen holder helt stille - tænker det er en software fejl. og har ikke tjekket om den er forsvundet med 7.0.<br />
<br />
tidlige modeller havde et stort forrum (frunk). dette blev en anelse mindre senere, og er nu med dual motor et meget lille rum som blot kan rumme et par indkøbsposer. min 2013 havde den store udgave, hvor der var plads til et reserve hjul, eller bare en masse ragelse.<br />
<br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 7 '15
Niels
Niels Nov 7 '15
glemte lige at nævne en detajle mere som er ændret..<br />
cruse control og visker stang har byttet plads på nyere modeller (fra slut 2014) i forhold til før, nu sider de lige som på andre mercedes biler. hvis du har en mercedes som bil #2 eller låner en,vil du sætte pris på de er ens placeret i teslaen. ellers ikke den store betydning da det blot er en vane sag.<br />
<br />
jeg lejede f.eks. en mercedes B mens jeg havde den gamle tesla. og det var gensynsglæde i forhold til rat og betjening, men de 2 stænger var byttet rundt, den nye er 100% identisk med MB.<br />
i 2015 forsvandt mulighed for 'disable' CC, da man tidligere havde en knap på CC stangen til helt at disable CC funktioner.

en p85'er er i øvrigt ikke hurtigere end en S85D, hvs valget står mellem en nyere S85d og en p85+. så ville jeg vælge S85d. awd gør du kan bruge hk i flere situationer og vil i praksis være hurtigst.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 7 '15