Loading...
dk

Ingen 4G i Danmark? | Tesla Forum

andersh
andersh Nov 11 '15

Dette er muligvis blevet diskuteret før, men søgefunktionen giver ikke så meget når man søger efter 3G og 4G :-)

Jeg ved at dataforbindelsen i TMS understøtter 4G på de nyere modeller, men hidtil har jeg kun været forbundet til 3G i de 3 dage jeg har haft bilen. Ved nogen om det skyldes, at 4G er slået fra i Danmark, eller har jeg bare været uheldig med dækning?

Ikke at det vil gøre den helt store forskel, da det nok ikke er forbindelsen der begrænser hastigheden på f.eks. browseren og kortet.

JL
JL Nov 11 '15

Så vidt jeg ved, så er det kun i USA at 4G/LTE virker. I DK er det stadig kun 3G, men som du selv skriver har det ikke den store betydning. Jeg bruger kun browseren til fartkontrol.nu og det virker fint på 3G :-). 

CTeg
CTeg Nov 11 '15

Der er masser af 4G i Danmark:-) Det kommer vel an på, om computeren i bilen også understøtter 4G...

KimT
KimT Nov 11 '15

Eller om det abb. som Tesla har giver adgang til 4G.

Her i firmaet fik vi først 4G engang i foråret på vores TDC abb, selvom konen havde haft det i over ½år på hendes taletidskort fra YouSee.

andersh
andersh Nov 11 '15

Faktisk giver det rent teknisk mening, hvis det kun fungerer i USA, da de benytter nogle andre frekvenser på LTE derover. F.eks. virkede iPad 3 kun på det amerikanske 4G/LTE-net. I Danmark var man stadig henvist til 3G. At moderne smartphones og tablets fungerer på alle LTE-netværk er vist noget relativt nyt, så man kunne godt mistænke at det ikke er den allernyeste LTE-chip der sidder i en TMS.

fmm1000
fmm1000 Nov 11 '15
Jo det har faktisk praktisk betydning, at vi mangler 4g.

Du kan ikke afspille mange podcasts fra bilens anlæg, da det kræver højere bitrate end bilen kan håndtere. 24syvs podcasts virker fint. DRs virker ikke. Møgtræls.
RobertJ
RobertJ Nov 11 '15

@fmm1000 DR netradio sender med med 192kbps. Det er pt dækket ind via 3G.
Hvor stor data rate bliver podcasts sendt i?

- R

fmm1000
fmm1000 Nov 11 '15
No idea. Ved bare, at når jeg forsøger at streame DR podcasts får jeg fejlmelding om, at bitstreamen er for høj. Bruger jeg min telefon som hotspot spiller det fint. Det må helt sikkert være bilens simkort som laver begrænsningen.
DKLykke
DKLykke Dec 27 '15

Man må da kunne smide sit eget datakort med 4G i bilen så man kan bruge potcast,ituner mm uden udfald?!

Thor
Thor Dec 27 '15

DKLykke - Man kan have en router i bilen med fri data. Flere bruger denne løsning, og så streamer de fx film til børnene på bagsædet på længere ture.

Jeg mener at KimT benytter sig af denne løsning.

DKLykke
DKLykke Dec 27 '15

Tak Thor det er jo en god ide, nogen gode råd til en router og hvor den kan sættes til uden at ligge og flyde på skibsdækket?

KimT
KimT Dec 27 '15

Jeg bruger selv en Huawei E5776

Thor
Thor Dec 27 '15

@Kim - hvor tit  bruger du det egentlig? Og hvor har du den liggende? Jeg regner med den sidder fast i et USB stick?

 

Jeg kørte i Nordsjælland forleden, helt oppe ved Gilleleje. Der røg bilens netværk ned på Edge, og Google Maps forsvandt. Jeg testede ikke hvorvidt navigationen virkede. Det er jo ikke værre end man kan bruge telefonen som hotspot. Men den dur ikke til at streame film m.v. Det behov har jeg dog heller ikke - endnu.

KimT
KimT Dec 27 '15

Det er børnene der bruger det på bagsædet - ikke bilen/mig. SIM kortet er betalt af min arbejdsgiver - det følger med det alm. erhvervsabb. (datadelingskort) og virker derfor kun i DK

Den sidder fast i USB stikket med en meget kort USB ledning - jeg har købt midterkonsol fra Tesla.

Vær OBS på at man generelt ikke kan bruge telefonens dataforbindelse når man taler i telefon, og derfor er ideen om at bruge den som hotspot ikke god. Og jeg ved heller ikke hvor god en telefon er til at håndtere flere samtidige brugere. Et modem kan klare 10 samtidige....

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 27 '15
Thor
Thor Dec 27 '15

Ok, jeg havde en helt anden opfattelse af den router - en med antenner i etc haha. En af de ældre. Din løsning er elegant, jeg forstår godt, hvorfor du har valgt den.

Jeg var dog ikke klar over, at man ikke kunne bruge telefonens dataforbindelse når man taler i tlf. Heldigvis har kæresten og jeg begge 3, og derfor ubegrænset net i Europa. eller inden for den GB pakke vi har. Vi har brugt det i en hel weekend i Tyskland uden at nå limit. Så pt dækker den løsning vores behov helt ok. :)

ABCCC
ABCCC Dec 27 '15
Hej Kim,

Det er kun ved brug af 4G/LTE at man ikke kan tale og bruge data samtidig. Det understøttes ikke af de danske teleudbydere (man kan vælge kun at bruge 3G hvis det er vigtigt at kunne begge dele - suk
KimT
KimT Dec 27 '15

En ting er hvad teleudbyderne/nettet tillader. Men iPhone lukker af for data når man taler.

Jabba
Jabba Dec 27 '15
Citat fra KimT

En ting er hvad teleudbyderne/nettet tillader. Men iPhone lukker af for data når man taler.

 

Ikke helt korrekt. Det kommer an på din udbyder. Med min udbyder ændrer den sig fra 4G til 3G når jeg taler, men lukker ikke for data. Dette har jeg erfaring med på iPhone 5S og 6S Plus.

 

Deling af iPhone's internetforbindelse fungerer ganske udmærket med 2 samtidige brugere udover telefonen. Det har jeg tidligere gjort brug af i længere perioder. Har ikke prøvet med 3 eksterne brugere.

ABCCC
ABCCC Dec 27 '15
LTE på iPhone kan slås fra under indstillinger - og så kører data på 3G under samtale.
Kristian70k
Kristian70k Dec 27 '15

jeg har konstant 4G i min tesla 2. december 2014

Sider: 1 2 »