Loading...
dk

Forberedelse til ladning - både hjemme og på farten | Tesla Forum

jakobankerhansen
jakobankerhansen Nov 16 '15

Efter planen skulle jeg meget gerne modtage min nye P85D sidst på måneden... :-)

Standardmæssigt har jeg forstået at der til bilen medfølger en såkaldt "UMC adapter til både kraft og enkelfase 220 volt". Min tanke er at jeg vil lade denne ligge fast i bilens bagagerum sammen med et ekstra "type 2 kabel" jeg har bestilt hos Tesla, og herved tænker jeg at jeg er tæt på at have dækket mig ind i forhold til forskellige lademuligheder man kan støde på når man er på farten... CHAdeMO adapter vil jeg låne mig til når behovet opstår.

Men hvad skal jeg bruge derhjemme...? Jeg får opsat en alm. rød kraftstikkontakt med tre faser og 16A ved bilens carport.. Hvad bør jeg bestille af ekstra kabler til fast placering derhjemme som kan anvendes med denne ?

Det er klart at jeg kan bestille en ekstra "UMC adapter med boks og måske aktive komponenter ???) som kan tilsluttes det røde stik... Men har denne boks godt af at ligge fast udenfor året rundt ? Og/eller findes der en enklere løsning ?

Jeg tænkte på om jeg evt. blot kunne bestille et ekstra af Teslas "Type 2 kabler", og enten blot udskifte "Type 2" stikket med et rødt kraftstik, eller at jeg kunne klippe "Type 2" stikket af og direkte uden stik slutte kablet til min tre fasede 16A kraftgruppe...? Dette ville give en enklere og billigere løsning end hvis jeg købte et ekstra UMC-sæt...?

Forummets indlæg er redigeret af jakobankerhansen Nov 16 '15
Raymond
Raymond Nov 16 '15

Der skal være en "mobillader" mellem strøm og bil - så du kan ikke nøjes med et type2 stik.

Så teslas UMC kabel er et valg eller evt. en fastmonteret/løs mobillader, som kan være et smartere setup - men som sagt der skal forefindes en mobillader af en éller anden slags.

Sithfury
Sithfury Nov 16 '15

Hvis det er til en fast installation, og du ikke vil "bøvle" med at have en ekstra UMC liggende, så er du nok ude i sådan noget her:

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=225168&Vare=93875

Den har fast kabel

jakobankerhansen

... Tak for svar... Men hvad er der af aktive komponenter i den "Wallb-e eco 2.0 - 11 kW Type 2"-boks der linkes til...? Jeg tænker at denne i den ene ende jo blot skal sluttes direkte til min tre-fasede 16A stærkstrømsgruppe, og at den i den anden ende via mit passive og simple "Type 2"-kabel skal sluttes til bilen... Og hvis ikke der er aktive komponenter i boksen er der vel ingen forskel på denne løsning og på den løsning jeg selv foreslår med et modificeret Type 2 kabel...?  

Jeg vil jo godt forstå hvad jeg bestiller og hvorfor jeg bestiller noget, inden jeg gør det... :-)  

Jeg troede egentligt at "Type 2" blot refererede til en "stik standard" med adgang til tre faser med 16A samt til Nul og til Jord... Men jeg kan næsten forstå at det er mere avanceret end som så...  

Raymond: Hvad er en "mobillader", og hvilken funktion udfører den ?

Forummets indlæg er redigeret af jakobankerhansen Nov 16 '15
griffel
griffel Nov 16 '15
Prøv at læse denne tråd igennem:
http://teslaforum.dk/...npine-eller-openevse

Hvis du er lidt fingernem kan du selv bygge en fin lille ladestation med Type2-stik. Det har jeg gjort efter vejledning fra denne tråd. Det fungerer perfekt!

/Jakob :-)
DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Klik på knappen Forum her over.

Gå ind under batterier ladning og standarder. Læs den tråd der hedder fakta om ladning.

Så er du lidt videre.

jakobankerhansen

Mange tak til alle for fine svar... Jeg kan således konkludere at der findes simple aktive komponenter i alle Type 2 bokse. Dette svarende til den "mobillader" boks der også findes på Tesla's eget UMC kabel... Dvs der er ingen enkle Type 2 veje... :-(

Også en fin opskrift på selv at lave en Type 2 lader boks... Dog ville jeg nok selv vælge blot at købe en af de færdiglavede bokse, da prisforskellen fra komponentpriser trods alt ikke er den allerstørste. Men alligevel vælger jeg ikke en af disse bokse, da jeg ikke har simpel mulighed for at skrue den op på en væg.

I stedet ender jeg ud i at købe et ekstra UMC sæt fra Tesla... Problemet med dette sæt som jeg har fundet ud af er dog, at man "mobilladeren" på kablet ikke tillader blot at ligge ude i al slags vejr og heller ikke på jorden. Men da jeg har et tørt strømskab stående i indkørslen ved carporten, har jeg mulighed for at lægge "mobilladeren fra UMC kablet ind i dette skab, og så på permanent vis have kablet der skal føres videre til bilen stikkende ud af strømskabet... Herved kan jeg godt nok ikke følge med i dioderne på boksen, men jeg tænker at jeg kan få alle de samme oplysninger direkte på bilen.

Dette var således min endelige løsning/beslutning... Hvis nogen har kommentarer eller spørgsmål hører jeg meget gerne herom...

Niels
Niels Nov 16 '15
enig i at det er en god løsning med ekstra mobil lader (umc), tror ikke du får særligt meget brug for dit type2/type2 kabel. evt kan du høre tesla om du mod pris differencen kan ombytte til umc.

type2 kablet kan du nok mest bruge i kbh, hvis ikke lige du kan finde en ledig p plads (fy), eller ved nærmere eftertanke går det ikke længere de er efterhånden fyldt op med i3 bmw'er.

ps. jeg har ikke et type2 kabel og har heller aldrig savnet det.
runeh
runeh Nov 16 '15

Men det er vel ret surt at stå ude i vestjylland, langt fra en superlader eller et kraftstik, men tæt på en clever/eon ladestander, og ikke have et type2/type2 kabel i bilen?

Jeg havde umiddelbart også tænkt mig at købe type 2 kabel til just in case - man nu skulle køre i en værre gang sne-sjap og have regnet forkert og stå uden strøm til at komme hjem. Så ville det vel være rart at have muligheden for offentlige standere. 

Et sidespørgsmål: de store clever standere har fastmonterede kabler ikke? Er det kun chademo, eller også type 2?