Loading...
dk

Harzen tur-retur | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 6 '14
Jo, det kunne godt lade sig gøre fra lidt nord for København. En tur på i alt godt 1200 km. Overfart på Rødby-Puttgarden og så fire hyggelige timer i Lübeck (man kan i dagtimerne på hverdage lade gratis på "stadtwerke" midt i byen, 22 kW, bare man har et kreditkort. <br />
<br />
Det var forrygende forårsvejr, hvor temperaturen nåede op på 20 grader kl. 19 om aftenen! Hold da op, hvor det gav rækkevidde. Vi kunne race ned ad autobanen med 130-140 km/t og et forbrug lige under 200 wh/km. Fik også testet topfarten :-), og nåede til Goslar med 50 km i reserve. Boede på det glimrende hotel Der Achtermann, hvor man tværs over gaden har adgang til en 11 kW-ladestander, endda gratis stillet til rådighed af Harz Energie! Goslar er en meget smuk by med over 1000 bindingsværkhuse i ren Märklin-stil. Rigtig gode vandremuligheder op til Bloksbjerg, kan varmt anbefales.<br />
<br />
Hjemturen gik over Hamborg, hvor man på hverdage kan lade på Vattenfalls hovedkontor, hvis man ringer i forvejen. Vi havde imidlertid indvilliget i at lege forsøgskaniner og teste en kupon-løsning, som RWE skulle have udviklet for udlændinge. Vi fandt en stander i en parkeringskælder, men derfra kan mobilkommunikation som bekendt være en prøvelse, så vi fik aldrig koden til at fungere. I stedet kørte vi til Radisson-hotellet et par kilometer væk, hvor hotelgæster kan lade med 11 kWt på 6. etage i parkeringskælderen, så i dagens anledning var vi gæster. Vi brugte nogle timer i Hamborg, og kørte til færgen, hvor vi fik lov at lade lidt under overfarten.<br />
<br />
Vi manglede dog en smule juice for at kunne nå hjem, så vi tog en halv time på Clevers stander i Lalandia. Med 189 kilometer hjem og det samme på "typical range" trillede vi sindigt afsted, men med en udendørs temperatur på nu blot 5-6 grader var det svært at holde de 200 wh/km. Det lykkedes dog at trille i garagen med 2 km i tanken. Men indrømmet: Festen bliver endnu sjovere, når der kommer superladere på Farø og i Hamborg:-)
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Apr 6 '14
Hookmaker
Hookmaker Apr 6 '14

Bluecoffee, det lyder super, - jeg skal til Annecy sidst i maj og sidder lige og lurer på det mørke strømfrie nordtyskland..;-)

Det er interessant at du siger under 200Wh/km ved 130-140 - jeg måler ca. 240-260 Wh/km ved denne fart og endnu mere hvis det er kuperet terræn. Bruger du glidecreme på dækkene eller har du fundet en "smart" kørestil?...;-) 

 

WebRep   currentVote     noRating noWeight                      
Raymond
Raymond Apr 6 '14

@Henrik, Fed beskrivelse, alt kan jo lade sig gøre og så kan vi glæde os til at det bliver lidt varmere, så vi kan køre hurtigere/længere

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 6 '14
@Hook: Nja, så smart er det nu ikke, og jeg har muligvis underdrevet forbruget lidt i beskrivelsen, men der var virkelig et mærkbart mindreforbrug. Der er jo ofte vejarbejde på de tyske motorveje med fartbegrænsning til 80 km/t., og der viste skærmen (på udturen) et forbrug på 160-170 wh/km. Jeg har lagt mærke til, at forbruget som regel falder en del efter 50-100 kms kørsel. Går ud fra at det skyldes, at batteri mv. så har nået driftstemp. Ved 20 grader udendørs er der selvfølgelig intet forbrug til opvarmning af kabine etc. Havde i øvrigt en pudsig oplevelse på turen op til Harz Nationalpark, der ligger ret højt (ca. 10 km opadbakke). På vej op løb forbruget op over 500 wh/km, men hele vejen ned var måleren grøn, og ved bunden viste den et forbrug på -200 wh/km over de seneste 10 km. Rækkevidden på måleren blev forøget med 5 km. Målt over 50 km var forbruget samlet ca. 210 wh/km, så vi har fået meget af ekstraforbruget retur. Hele turen gav også et forbrug på de 210 wh/km, hvad der er betragteligt under mit forbrug til daglig. Af fif til kørestil vil jeg kun nævne, at jeg forsøger at trille så meget som muligt og regenerere så lidt som muligt. Ved en lang bakke ned tipper jeg gearstangen i frigear. Man kan opnå det samme ved at dosere speederen, så måleren står præcis ved 0 (hverken orange eller grøn), men det kræver lidt mere koncentration. Forsøger at afpasse hastigheden til grønne trafiklys og at undgå at speede op opad en bakke, især hvis jeg ved, at det går stejlt nedad kort efter.