Loading...
dk

Ladning med 230v stik | Tesla Forum

Jesperkm
Jesperkm Nov 25 '15
Min elektriker måtte brænde mig af idag da jeg skulle have installeret det røde store hun stik i garagen.

Bilen kom i dag - med standard ladekabel med det store røde stik og er alm stik til 230v.

Har forsøgt mig med 230v - sat det i en almindelig stikkontakt - stikket har 2 ben. Selve "jordbenet" er der ikke!

Jeg kan ikke lade - skyldes det evt at der mangler det 3 ben? Bruger man en form for adapter til det som stik??
Forummets indlæg er redigeret af Jesperkm Nov 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Ja, det er rigtigt, der skal være det tredje ben.

Du kan ringe til mig på 30 689 987

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Så kan du måske nå i Harald Nyborg??

DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Nej, de lukkede kl 19, ser jeg. Men jeg tror du skal bruge en adaptor fra Harald nyborg.

Vare nummer 1888.

Kan det tænkes, at du har fået din bil fra Norge eller Tyskland? Så er den sikkert leveret med et Schuko stik.

Jesperkm
Jesperkm Nov 25 '15
Tak Deacon - så har jeg en ide om hvad der mangler - det er sådan en adapter man også bruger til fx vaskemaskinen!
Jesperkm
Jesperkm Nov 25 '15
Ja den er tysk oprindeligt - men ingen adapter med - må finde en....tak
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Min formodning er, at den ikke er beregnet til det danske marked.

Har du købt den gennem Tesla Danmark, vil jeg påstå, at de har glemt at give dig en dansk adaptor med til dit standard ladekabel. Den klods ender nemlig i et 3 benet stik.

Jeg vil påstå, at de burde levere den med, når de sælger en Tesla til dig i DK, uanset om den er ny eller brugt, når den bliver leveret.

Ellers koster den vist ikke engang 1.000 kr. Eller 50 i HN.

Jesperkm
Jesperkm Nov 25 '15
Den er købt privat af en anden dansker som har hentet selv i Tyskland men som aldrig har ladet med 230v
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Og El-giganten i Køge lukker kl 20, ser jeg.

Varenummer A303904 70 kr.

DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Ok Jesper. Men du bor jo i Køge, så du skal vel ud at køre en tur i aften alligevel, så klarer du dig jo vok med et besøg på Dieselvej.

Tillykke med bilen. ;-)

DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Nu har du jo den store fordel, at du ikke behøver en Schuko adaptor, når du skal lade i Tyskland. :-)

Jesperkm
Jesperkm Nov 25 '15
Tak - og jo - gjorde mit første indtog på Dieselvej på vej hjem i dag :-)

Spot on med Tyskland - bliver lidt nemmere med Juleturen til Hamborg måske :-)
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '15

Ja, men du må nok heller også sikre dig et type 2/type 2 kabel, så du kan lade hurtigere.

Men det har du sikkert styr på allerede.

ElPeter
ElPeter Nov 25 '15

Vil det sige at man ikke kan lade fra en ganske almindelig 2-benet stikkontakt uden jord?

Hvis der ikke er jord i stikkontakten, kan den vel ikke 'fremtrylles' med en adapter, eller hvad?

Jeg modtager min Tesla allersidst på året og havde forestillet mig at vente med at sætte type 2 stik op til næste år hvis det så er fradragsberettiget. Så må jeg klare mig en ige eller 2 med 230 V og SuC

Bianco
Bianco Nov 25 '15

Ingen jord, ingen ladning. Mon ikke der er jord i nogle af dine kontakter? 

Komfurstik? Værkstedsstik? Vaskemaskinestik? Ellers så kan en elektrikker vel sætte noget op og så afslutte installation og fakturering i det nye år...

ElPeter
ElPeter Nov 25 '15

Jeg har ikke set nogen 3-benede stikkontakter. Det er et hus fra '54, måske var man ikke bange for en smule strøm den gang :-)

Men der kan jo nok hentes noget fra vaskemaskinestikket eller lign, i hvert fald godt at vide på forhånd at jeg lige skal undersøge det nærmere. Tak :-)

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Nov 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 26 '15

ElPeter: Du skal nok ikke lige satse på, at din jordforbindelse i vaskemaskine stikket er i orden.

Den er sikkert god nok til din vaskemaskine, for den tester ikke jord forbindelsen hver gang den skal vaske. Men din Tesla tester jordforbindelsen hver gang.

Jeg har været ude at hjælpe en Tesla ejer, der også boede i et smukt ældre hus. Jordforbindelsen var lavet som man gjorde, når man udvidede husets arsenal af hvidevarer. Man banker et jordspyd i jorden udenfor køkkenet, og trækker en jordforbindelse ind til komfuret. Videre derfra til en vaskemaskine i bryggerset. Da det sikkert var en 5 leder, kunne man lige så godt bruge den jordleder til at føre jordforbindelsen tilbage til el skabet. Videre til en ny opvaskemaskine i køkkenet, hvis den ikke blev taget fra komfuret.

Så den slags jordforbindelser er som regel af tvivlsom herkomst, og deraf kvalitet. (Ledeevne).

Så du skal nok påregne, at der skal laves en meget bedre direkte jordforbindelse, direkte til dit el skab. Derfra får alle dine forbrugere, din nye Tesla inklusive, så en god , og sikker, jordforbindelse.

Du kan lige så godt forberede både dig selv og din elektriker på, at det bliver en omfattende opgave at lave en god jordforbindelse til din bils lader.

Kommer han nu og laver en måling på den eksisterende jordforbindelse, og finder den tilstrækkelig, så tag det som en glædelig overraskelse, der kun gør det billigere. Fremfor den omvendte verden....

Jesperkm
Jesperkm Nov 26 '15

@DeaconWP - går ud fra type 2 kablet er et man bruger til fx clever og andre ladesteder? Det er vel ikke noget jeg umiddelbart behøves hjemme?

Og ja - er glad for at bo tæt på SC i Køge :)

DeaconWP
DeaconWP Nov 26 '15

Jesperkm: Ganske rigtigt, det type 2 kabel skal du ikke bruge hjemme.

Det er kun hvis du skal lade fra en offentlig ladestander (Clever, EON, Tyske standere, osv.) under dine køreture, hvor du ikke kan få Supercharger, eller strøm fra et rødt CEE stik. Så skal man bruge et type 2 kabel til at købe strøm fra udbyderne, for at kunne lade lige så hurtigt som med det røde CEE stik. Ellers er det sikkert nemt at finde et Schuko 230 volt stik at stjæle strøm fra. Men det tager jo lang tid. Så som supplement til dine originale dele, mente jeg et type 2 kabel vil være fint.

Men det får du sikkert et godt overblik over i fremtiden.