Loading...
dk

EL pladser i Kbh ofte optaget af ICE biler - klage til kommunen. | Tesla Forum

Michael72
Michael72 Nov 28 '15

Jeg oplever at de få EL pladser hvor man kan lade i Kbh/Vesterbro ofte er taget af ikke el biler. Det virker som en uoverskuelig opgave, men jeg har taget fat i et par billister der har parkeret forket og berettet om mit besvær ved ikke at kunne lade osv. ..LIgemeget hjælper det, og det er fortsat svært at finde en ladestation, der ikke er optaget af en af de 500 BMW/Movia i3'er eller en ikke el-bil der har parkeret forkert med overlæg.

Jeg gætter på, at det er svært, med den nuværende skiltning, at se hvad der er reserveret el biler og hvad der ikke er.

Mit forslag er derfor, om vi sammen skriver en klage til, i første omgang, Københavs Kommune, hvis der er andre der oplever det sammen som jeg og som har sammen besvær.

Forummets indlæg er redigeret af Michael72 Nov 28 '15
lysmanden
lysmanden Nov 28 '15
Jeg er enig i dine betragtninger. De mange BMW fylder godt i gade billedet. Næste gang du set
Der er lige kommet 4 lade pladser på "køkken gaden" ( navnet fordi alle køkken butikkerne ligger derinde på den gade ) der ligger imellem Vesterbrogade og gl Kongevej. Kan ikke lige huske hvad gaden heder men det er lige ved siden af inperial bio
Thor
Thor Nov 28 '15

Jeg har netop gået rundt på Amager i dag, og lod pludselig mærke til el ladere, som jeg ikke har set før. Alle pladserne var optaget af øvrige biler, som ikke skulle holde der. Dette var tæt på Amagercentret.

Det lader til, at det er et udbredt problem, men hvad kan man gøre? Det overraskede mig, at der ikke var afgifter på nogen af dem. Parkeringsvagterne lusker nemlig rundt i området til tider. 

Hvis man så selv parkere ulovligt, men ikke til gene, så vil man helt sikkert selv få en afgift med på vejen. 

Michael72
Michael72 Nov 28 '15

Enig @Thor, der er irriterende og derfor har jeg også skrevet til Københavns Kommune, men tænker at det ville være bedre med en flere ombord. 

Til en start vil jeg se om der var andre der havde problemet, eller om jeg blot har været uheldig et par dage i træk.

@Lysmanden: Trommesalen :-) og også der er el pladserne fyldt med andre bilen end el.

Thor
Thor Nov 28 '15

Men giver p selskaberne afgifter for dette? Det fristes man jo til at tro de ikke gør. Ellers havde folk vel ikke taget chancen. 

Generelt så er menneskerne i København ikke særlig frisindet, synes jeg. Trafikken og p pladser får simpelthen det værste frem i folk. 

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

Jeg har set EN movia/BMW I3 køre i københavn og ufatteligt mange holde parkeret over hele byen. Jeg har ikke selv de store problemer da jeg ikke har fået min Tesla endnu og jeg kommer nok også meget sjældent til at holde inde i københavn, men sætter gerne min autograf på sådan en skrivelse.

edge
edge Nov 28 '15

Hvis der skal laves en skrivelse, vil jeg foreslå at man fokuserer argumentationen ikke på el-biler kontra ice-biler, men på biler med behov for at lade kontra biler uden behov for at lade.

Her i det jyske er min oplevelse, at det som regel er elbiler, ofte Teslaer, der blokerer ladepladserne – men uden at lade. I min optik er det ikke et hak bedre end at ice-biler blokerer. For dem med ladebehov kan jo stadig ikke komme til.

Fidusen med ladepladserne bør efter min mening være, at elbilisterne kan komme videre efter parkeringen, og ikke at vi skal have særlige privilegier i forhold til at finde et sted at parkere (selv om det også har været et argument, dengang der næsten ingen elbiler var).

Jeg ved godt at man kan ”snyde” og sætte et ladekabel i uden at lade (og ladningen bliver jo også færdig på et tidspunkt). Men kommunernes og p-firmaernes justits bør gå på, at en bil uden tilsluttet ladekabel på en ladeplads, holder ulovligt.

Michael72
Michael72 Nov 28 '15

@Edge, ENIG! Problemet et blot at der ikke bliver fulgt op på problemstillingen fra kommunens / p-firmaernes side. Resultatet er at der ikke er adgang til (i mit tilfælde en Tesla-) opladning.

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

edge det vil løse problemet med ICE bilerne da de ikke kan snyde ved at sætte et stik i, men resten kan jo sagtens lave det trick.

Flemming
Flemming Nov 28 '15
De steder hvor jeg normalt har ladet min Mercedes-Benz B Electric er 2-3 af pladserne nu reserveret til de nye delebiler., og de sidste par gange jeg har ville lade op der har der holdt 2
BMW i 3 delebil uden at lade og på den sidste ledige plads elbilplads var også reserveret til delebilerne Og man kan ikke selv lade her uden at man risikere at på en af de sædvanlige P. Bøder. Jeg kan ikke forstå hvorfor Københavns kommune reservere en større del af elbilpladserne til delebilerne, da de jo kan parkere overalt uden at betale parkeringsafgifter.
Niels
Niels Nov 28 '15
problemmet er i lige så stor grad tesla'er som ikke har behov for opladning som tager pladsen fra mindre el biler som HAR behov for opladning.
jeg kunne aldrig finde på at holde (med en tesla) på en elbils plads med mindre jeg har brug for strømmen.

jeg har sågar set en anden tesla holde på en elbils plads med stikket sat i, uden at ladning var aktiveret.....det er ikke i orden og burde straffes med samme bøde som en ICE som holder på en elbils plads.
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

Niels kan du se at Teslaen ikke har ladet men er færdig?

edge
edge Nov 29 '15
Det helt "retfærdige" og snydesikre system kan ikke laves, det skal jo også være operationelt. Og hvor længe skal man lade for at have lov til at parkere? Hvad hvis man kun lader 1 minut? Eller lader 2 timer men parkerer 3 døgn? Skal man forlange at folk farer ned og flytter bilen så snart den er opladet? Men det virker rimeligt nok at man i det mindste viser sin ladehensigt ved at sætte kablet i. Og en del af de elbilister der blokerer ladepladser uden at lade gør det næppe for at snyde eller genere andre. De tænker vel bare: elbil-plads, det er jo lige mig, den snupper jeg. Så alene skiltning og opmærksomhed på problemet kan nok flytte mange, men selvfølgelig ikke hardcore egoister.
Hilbert
Hilbert Nov 29 '15

Selvfølgelig skal en bil flyttes, så snart den er opladet. Ingen kunne vel heller drømme om at lade en bil blive stående foran en benzintank.

Hvis du forlader bilen mens den lader, bør du i øvrigt lægge/hænge dit mobilnummer, så du kan kontaktes, hvis der bliver behov for pladsen. Selv om der er god plads, når du kommer kan det lynhurtigt ændre sig. Oplevede dette for et par dage siden i Randers, hvor der pludselig kom 3 Teslaer fra NO som skulle være i Spanien næste dag.

edge
edge Nov 29 '15
På en supercharger skal den selvfølgelig flyttes, straks den er opladet. Men jo ikke ved almindelige parkeringspladser med lademulighed. Så bliver det da lige strikst og besværligt nok...
Klaus_
Klaus_ Nov 29 '15
Edge, for nogle uger siden måtte vi nød-lade hos en clever. Dårligt vejr havde overrasket os og vi skulle lige bruge 20km ekstra for at kunne nå vores næste stop inden supercharging i Randers. Vi ville da være trætte af at gå glip af aftensmaden fordi du lige skulle handle færdig i Bilka uden at oplade på el-bil pladsen :)
Qur_Tesla
Qur_Tesla Nov 29 '15
Jeg er helt enig edge.

P-pladserne i Kbh er til elbiler og ikke decideret "ladepladser". Det er selvfølgelig praktisk at have et ladeanlæg på sådan en plads. Parkerer man sin Tesla der er det fuldt berettiget uanset om man skal lade eller ikke. Man betaler jo også for pladsen. Det er hvad jeg har læst på kommunens hjemmeside, ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Nu har jeg stadig til gode at parkere min Model S på en sådan plads, men jeg synes det er kidt niget pjat at hetze på nogen som fuldt ud følger reglerne. Det ville da også være noget pjat at man på kommunens plads SKULLE have et dyrt Clever kort eller tanke overprissat Clever el for at benytte en plads som er forbeholdt alle elbiler på kommunens pladser.

Hvis vi snakker om en decideret ladeplads så siger reglerne vel også at man skal kun optage sådan en plads hvis man skal lade.
Forummets indlæg er redigeret af Qur_Tesla Nov 29 '15
DKLykke
DKLykke Nov 29 '15
Jeg var ude at prøvekører en bmwi3 (skodbil) og fik oplyst af forhandleren at jeg ikke måtte pakere på en lade P-plads da det var en hybrid og at jeg kunne få pbøder for det.
BoHolden
BoHolden Nov 29 '15

Uha - det er en svær en den her.... Pladserne er for at elbiler kan parkere. Og så kan de lade. Dvs man må uden problem holde på pladsen uden at lade... Er det ok ? Tjah måske... 

Hvis vi vil have flere pladser til elbiler, så må vi vise kommunen at der er et behov for det, det gør vi ved at parkere på pladserne, også når vi ikke lader.

Jeg arbejder i Kbh. I en gade hvor der er 4 ladepladser. Jeg har CLEVER abb. og bruger deres standere, men desværre er de ofte blokeret af BMW bilerne der ikke lader. Det betød at jeg i det daglige IKKE kan ikke "regne" med at kunne parkere og lade på pladserne og derfor har jeg opsagt min "favorit-stander" aftale med Clever.

Personligt gør jeg som følger - Hvis der ikke er ledige pladser i gaden (almindelige pladser) holder jeg gerne på en af ladepladserne, men efterlader ALTID mit "Tesla-kuffert" mærke i forruden med mit nummer så der kan ringes til mig hvis pladsen skal bruges. Der er endnu ikke blevet ringet til mig.

Thor
Thor Nov 29 '15

@BoHolden

Har du kontaktet Clever omkring problemet? Hvis du gav dem grunden til, at du opsagde favorit lader, så er det mærkeligt, at de ikke vil gøre noget aktivt ved det. De mister jo kunder på det.

Sider: 1 2 »