Det er ikke nok med et enkelt tryk. Den skal blinke ind til den som minimun har passeret halvvejs over i næste vognbane.
Jeg har erfaret at man skal have hænderne på rettet når man skifter vognbane med autopiloten. Det fungerer udemærket, men det havde været meget sejt, hvis ikke det var nødvendigt at bruge hænderne :)
I US versionen er det ikke nødvendigt med hænderne på rattet ved vognbaneskift. Tænker at det er noget lovgivningsmæssigt der er årsagen til at det er forskelligt.
"Hænderne på rattet" er egentlig en vildledende beskrivelse. Jeg har konstateret at det blot handler om at påvirke rattet med et svagt drejningsmoment et kort øjeblik inden afviserblinket aktiveres. Det kan gøres med to fingre. Det er åbenbart på den måde Teslaen registrerer at der er en fører tilstede dvs ved at styreservoen skal korrigere for en ratpåvirkning.
Til jer der har prøvet det - giver det bedre kørekomfort med kørebaneskift-funktionalitet?
Umiddelbart tænker jeg at det ikke virker som den store aflastning at skubbe til blinkeren i stedet for at dreje rattet lidt og rette op som man normalt gør, især hvis man stadig skal røre ved rattet. Er det 'federe' end det lige lyder?
@ElPeter: Alternativet ville være 1) træde på speederen og slå CC+AP fra eller 2) dreje hårdt på rattet så AP kobler ud og derefter skifte bane på gammeldags vis med risiko for at der er en bil i den blinde vinkel.
Kørebaneskift med autopilot giver faktisk mening.
Tak for input - og Yes André det var såre simpelt....:) Havde ellers gjort mange forsøg...
@perhansen: hvis autopiloten ikke kan se vejen, kobler den fra eller hvis der er en forankørende bil kobler den sig på den. Du ser det ved at bilen foran bliver blå i displayet. Hvis du er koblet på bilen foran opfører den sig som du beskriver. Hvis du ikke synes om det bør du koble autopiloten fra når den skifter.
/Erik
Jeg har også nørklet lidt med vognbaneskift. Da der er lidt forskellige meninger i denne tråd, kan nogen forklare præcist hvordan det fungerer?
Skal man bare give den et kort blink nedad for at skifte til venstre vognbane? eller skal man holde blinklyset inde? Og skal man afvente om der er fri bane eller finder den selv ud af det? Skal man dreje i rattet, bare lægge hænderne på det, eller slet ikke røre ved det?
Du skal holde ved rattet (det skal du jo altid - men hvis du ikke gør det, vil den ikke skifte vognbane).
Du skal selv sørge for der er fri bane bagude. Bilen vil sikkert advare (og måske nægte) hvis der ligger nogen i din blinde vinkel, men hvorfor tage chancen :)
Du holder så bare blinklyset nede - du behøver ikke køre det helt ned i "hak"-positionen, bare derned hvor den blinker 3 gange selv, og så hold den dernede. Hvor lang tid den skal holdes nede lærer man med tiden, men umiddelbart tror jeg man bør blive ved at blinke indtil du du er halvt over midterstriben. Jeg har oplevet at jeg stopper blinkeren inden jeg er over midterstriben, og så bouncer bilen tilbage i den bane jeg kom fra.
Hvis du afprøver og du ikke synes det fungerer efter hensigten, så bare husk at du altid kan tage lidt hårdere fat i rattet og tvinge den ud af autopilot så du selv styrer resten af overhalingen.