Loading...
dk

Lade bilen i udlandet, andet end SUC? | Tesla Forum

Benjamin
Benjamin Dec 14 '15

jeg skulle til Milano i Italien til nytår og ville høre om nogen herinde har erfaring med rejser i europa i deres tesla, jeg vil selvfølgelig bruge supercharger så meget som muligt men har ikke haft tesla i en måned endnu så er stadigt lidt nervøs for at løbe tør, jeg ville gerne have en nødplan hvis alt andet går galt, har kontaktet EON og Clever men ingen af dem kan hjælpe når jeg skal den vej, Tyskland, Østrig, Italien. Har ikke kørt til Italien nogensinde før i noget type køretøj så er i det hele taget lidt nervøs :)

er der en stor udbyder af ladestationer man kan kontakte som har ladestationer i både Tyskland, Italien og Østrig?

Type 2 er det gængse kabel i alle landende ikke?

skal jeg have omformer til andre typer 220 volt med som en sikkerhed?

har nogen af jer taget turen til Italien i Tesla med Supercharger netværket, noget som man skal være opmærksom på?

på forhånd tak, uden dette forum ved jeg ikke om jeg havde turde at købe en elbil i det hele taget, nu håber jeg i kan give mig mod på denne lille ferie :)

Ap
Ap Dec 14 '15
Hej Benjamin
Ind i bilen og kør, der er ingen grund til at være nervøs. Kørte i sommer fra dk igennem tyskland og Schweiz til cannes. En overnatning i tyskland på vej ned. Fik bilen ladet på hotel i cannes, efter 7 dage gik turen fra cannes til italien - schweiz og igennem tyskland ( kørte helt anden vej hjem) med 2 overnatninger på vejen hjem. Brugte kun super ch på turen undtaget i cannes og det var en super oplevelse at kører på den måde med indlagt pauser. Vi lagde selv ruten, kørte ca 270 km så morgen kaffe mens bilen blev tanket, næste pause ca middag og efter sidste træk tog vi overnatning. Der er mange måder at tage turen på, det er beskrevet flere steder på forum, men igen pak bilen og nyd turen. Vi tager også til italien til sommer, der er en skøn sted med supercharger som vi vil ned til ( Verazze) og så lidt udflugter der fra. Ps. Havde lidt oplevelse hjem gennem schweiz da Gotthard tunnel var spærret og navi viste os op over bjergpasset, brugte meget strøm på turen op hvor vi blev lidt nervøse, men fik det meste retur på turen ned så det fik vi så også lært, ikke være bange for lidt bjerg kørsel. ( tesla er lavet til bjerg kørsel) 4100 km uden udgifter til strøm, er da fedt at spise på teslas regning ikk.
3450rbt
3450rbt Dec 14 '15
@Benjamin. Ap har helt ret, bare kør. Vi kørte til Firenze uden problemer. Jeg købte dog et italiensk mormor stik hos Tesla. Det brugte vi til opladning om natten. Du må gerne låne det, hvis du vil.
TeslaFreak
TeslaFreak Dec 14 '15

@3450rbt hvad hedder det stik? Evt. et link?

3450rbt
3450rbt Dec 14 '15
@Teslafreak. Jeg kan ikke huske navnet, men jeg kan lige tage et billede og lægge op.
3450rbt
3450rbt Dec 14 '15

Jeg ringede til Tesla og bad om et Italiensk stik. Billedet er vedhæftet

RobertJ
RobertJ Dec 14 '15

Hej benjamin,

ta det bare helt roligt. Milano er jo Supercharger land. der ligger en lige udenfor byen.
Har du lidt tid på hænderne kan du køre forbi Ikea i Milano, de har gratis type2 ladning.

Så husk Type 2 kabel. Og glæd dig til en fremragende rejse sydpå!

Det italienske stik er ikke helt dumt. Der må findes en god måde at lave en adapter til den på.

Benjamin
Benjamin Dec 15 '15

tak alle sammen, glad for jeg skrev herinde inden jeg kørte jeg glæder mig endnu mere til turen nu hvor jeg ved det er muligt. jeg bestiller det type 2 kabel og en italiensk adapter så det ikke kan ende galt.
@mwn din løsning med selv at lave adapter er en ide jeg ville have rodet mig ud i normalt da det nok ikke bliver billigere, men vil være helt sikker på jeg er klar når jeg skal af sted så køber nok tesla's italiener stik.

til info til andre rejsende: jeg ringede til tesla og de havde meget god info og kunne sætte mig i kontakt med den lokale afdeling i milano som faktisk havde nogle kort man kunne låne til de lokale lade stationer der ikke lader så hurtigt men er at finde mange flere steder end super.charger

RobertJ
RobertJ Dec 15 '15

Go service!
Lige et sidste råd til ferien, jeg ved man er spændt på at nå frem, men brug nu lige det ekstra kvarter på sidste SuC inden i ankommer. Det er så træls at ha panik på dagen efter når bilen står og snurrer på de sidste %.

PCPH
PCPH Dec 30 '15
Er der nogen, der kan gennemskue, om dette stik kan anvendes til nødladning i Italien sammen med det medfølgende 220v stik (eller evt tysk schuko m jord)
https://www.avxperten.dk/...r-eu-til-italien.asp
Godt nytår
Forummets indlæg er redigeret af PCPH Dec 30 '15
sono
sono Dec 30 '15
Ud fra billedet ligner det at jord er ført igennem og vil passe med et Schuko stik.
PCPH
PCPH Dec 31 '15

@sono Tak. Jeg køber det og håber på det bedste, hvis den situation skulle opstå, at jeg i Italien kun kan komme i nærheden af sådan et stik. Jeg har i forvejen et Schuko stik, som det vist passer sammen med.

JesperM
JesperM Dec 31 '15
Var på tur i Italien i Juli. Der er to udgaver af de Italienske 3 benede stik. Jeg købte den brede udgave, den er lidt kraftigere og tror man kan trække lidt mere strøm. Jeg købte den i et almindeligt supermarked og den kostede 2-3Euro. Havde bare et forlængerled (hunstik) og en stump kabel med hjemmefra.
TorbenS
TorbenS Jan 1 '16

Se venligst link med oversigt på elstik i en stor del af verden.

http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/

fmm1000
fmm1000 Jan 1 '16
Fantastisk oversigt tak for den.
Jeg har netop booket en feriebolig i Sydfrankrig til sommer og har fået at vide, der ikke er kraftstik tilgængeligt.
Så det må betyde mormorladning.
Jeg har en 10 meter forlænger med redplug i begge ender.
Er det så ikke bare at få lavet en konverter som JesperM viser på billedet i indlæg fjorten bare med Plug type e fra oversigten herover (der står den er til Frankrig).
Er der noget man skal være opmærksom på i forbindelse med samlingen af kablet hvor der er red plug i den ene ende og fransk type E i den anden ende.

Udlejer siger jeg skal skrue ladningen ned til seks ampere fpr at minimere risikoen for brand.
Hvor mange kilometer kan man så regne med der bliver smidt i batteriet pr time.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 1 '16

Hvis det er enfaset 220 volt x 6 amp så må det jo være ca. 1,3 kWh pr. time svarende til ca. 6-7 km/t (typical)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 1 '16
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 19 '16

Kan man i øvrigt ikke bare købe sådan en sag når turen går til Italien? http://www.ajdata.dk/...2-power-plug-adapter

DeaconWP
DeaconWP Jan 20 '16

JO, det er en god ide, at købe sådan en, hvis turen går til Italien.

gronkjaer
gronkjaer Jan 24 '16

Nå kan se mit indlæg er forsvundet ?? Men ville høre om der var nogen der havde erfaring med ladning i Sverige ? Er der jord på samme måde som i DK, eller har man samme problemer som i Norge? Står og skal til Lindvallen, og tænker på at jeg ligeså godt kan være lidt forberedt inden afrejsen.. :-) Hvis nogen har været i Lindvallen tidligere, ville jeg da gerne høre lidt ! :-)

KS
KS Jan 24 '16

@Gronkjaer: der er flere tråde omkring ladning i Norge. Det kan være nødvendigt med en norsk lader for at kunne lade - for Norge er et uland hvad strøm angår. Det kommer helt an på hvilket område du skal til, og jeg kender dem ikke. De norske ladere er vist mindre følsomme med hensyn til jord og placering af fase og 0.

Med hensyn til indlæg der forsvinder - så kontakt Peter Smedegaard, da det er hans forum, og vi bliver nødt til at få lagt lidt fokus på problemet.

Forummets indlæg er redigeret af KS Jan 24 '16
Sider: 1 2 »