Loading...
dk

Gul advarsel trekant symbol | Tesla Forum

Mbr1964
Mbr1964 Dec 17 '15

Er der nogen der ved hvad det lille gule trekants advarsel symbol betyder, det kommer frem når man gir den Max gas et stykke tid. Det kommer frem på den der energi måler man kan vælge på instrument displayet 

Skaarup
Skaarup Dec 17 '15

For koldt eller varmt batteri. Kan også være der er for lidt strøm på batteriet (men det ville du ikke være i tvivl om). Har også set en gul trekant i opladningsfeltet - når man har batteriet ladt op til 100%, og den dermed ikke kan regenerere, før man har brugt nogle elektroner.

Mbr1964
Mbr1964 Dec 18 '15

ok

runeh
runeh Dec 18 '15

Jeg oplevede det på autobahn med fuld power. Der kom trekanten og max effekten blev gradvist nedsat jo længere tid man lå med fuld power. Så det har været for varmt batteri. Det så ud til, at man ikke kunne ligge med fuld power i mere end måske 1 minut. Kan det passe? Eller er det fordi jeg havde kørt et godt stykke tid på motorvejen og derfor i forvejen havde et varmt batteri? 

TVJ
TVJ Dec 18 '15

Hej Rune. De kan sikkert godt passe. se linket her:

http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

Teslaen klarer sig bedst ved dragracing. 

Forummets indlæg er redigeret af TVJ Dec 18 '15
Ellert
Ellert Dec 18 '15

Min bil holder udendørs. Og jeg har tit trekanten når jeg starter, Efter kort tid går den væk... Er det så pga for koldt batteri? kan de skade batteriet? for jeg kan jo ikke gøre noget ved det, da jeg bor i lejlighed og ikke har andre muligheder end at lade den holde udenfor...

TVJ
TVJ Dec 21 '15

Hej Ellert.

Min bil holder også udendørs - dog under halvtag. Jeg tror ikke batteriet er for koldt. Man kan vel egentlig se det lidt som en kold ICE bil :-), hvor man ikke giver max. gas lige efter kold start. Forskellen er at ved vores biler er batteriet den følsomme del. Så jeg kører lidt mere forsigtigt når bilen er kold - dvs. ingen max gas på koldt batteri. Måske det ikke betyder noget, da der ikke er nogen advarsels trekant når man giver gas når bilen er kold - kun når batteriet er ved at være for varmt.

Knudsen
Knudsen Apr 10 '17

Jeg ved godt det er en lidt gammel tråd, men jeg fik også vist den gule advarsels trekant igen her til morgen.

Jeg fik den først vist efter jeg havde kørt ca. 10 km. og i øvrigt med en ude temp. på ca. 8 grader. Jeg kørte helt normalt og ingen kraftig accl. mv. Jeg lagde også mærke til at den kom et par gange og hver gang var det når enten de orange stiplede linjer enten fremkom eller forsvandt, hvilket skete et par gange ved gentagende regen. (undre mig i øvrigt lidt over at de stiplede linjer kom og gik et par gange, men batt. temp var nok lige på terskel for normal/begrænset drift)

Anyways: besluttede mig derfor at nu ville jeg undersøge hvad den egentlig betyder.

Så jeg har søgt lidt omkring dette emne og fundet frem til at det tilsyneladenden ikke er en advarsel omkring begrænset power, men derimod fremkommer ved en ÆNDRING i begrænsningen for regen. eller max power. En evt. begrænsningen vises jo som bekendt med de orange stiplede linjer.

Men det er her, at det undre mig at man ikke kan finde nogen officiel beskrivelse fra tesla. - Er det bare mig, eller er der ikke nogen beskrivelse af dette...? Og er det mon den rigtige forklaring jeg har fundet frem til...?

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Apr 10 '17
MOS
MOS Apr 10 '17

@Knudsen

Det lyder meget rigtigt. Den gule advarselstrekant er for at advare om, at der er en (ændring i) begrænsning i max. effekten eller max. regen. Den gule stiplede linje øverst eller nederst i power meteret angiver det område, der ikke er tilgængeligt.

Begrænsningen kan skyldes flere ting: Høj SoC på batteriet gør, at der ikke kan regenereres energi tilbage på batteriet. Lav SoC gør, at de sidste elektroner, der er tilbage i batteriet, er ret sløve, så max effekten falder gradvist, efterhånden som batteriet bliver tømt. Ved lave udetemperaturer kan batteriet være koldt (under ca. 12 °C), hvilket begrænser både max power og regen. Hvis batteriet bliver meget varmt, så begrænses max effekten også, men en begrænsning i max effekten kan også skyldes varm stator i elmotoren. Sidstnævnte er nok en mere sandsynlig forklaring efter kort tids fuld gas på Autobahnen, da statoren bliver meget hurtigere varm end et kæmpe batteri.

Der er ikke noget farligt ved den gule trekant. Der er altså ikke noget, der går i stykker og man kan roligt give den fuld gas alligevel. Man skal bare være opmærksom på, at fuld gas (eller regen) så ikke føles lige så kraftigt som normalt. Teslaen er intelligent ved automatisk at lægge disse begrænsninger ind og elektronikken passer derved rigtig godt på sig selv. Så det behøver man ikke at bekymre sig om.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 10 '17