Loading...
dk

Skift af hjul uden brug af "Jack mode" | Tesla Forum

Jabba
Jabba Jan 2 '16

Jeg fik sat vinterhjul på hos Autoskadestuen og da de ikke havde en ledig lift, blev der anvendt donkraft. Da bilen allerede var løftet op, spurgte jeg om han havde husket at slå Jack mode til. Det havde han ikke og sagde at det ikke var noget problem.

Den stod på 2 hjul (f.eks. højre forhjul og højre baghjul) og begge hjul i den modsatte side var løftet fri. 

Jeg troede at Jack mode var et must, så den ikke kommer til at autoregulere niveau. 

Tror I luftaffjedringen kan have taget skade af at blive løftet uden Jack mode?

Klaus_
Klaus_ Jan 3 '16

I manualen står der:

Advarsel: Hvis Model S har SAS (Smart Air Suspension), sker justeringen automatisk, også når motoren er slukket. Du SKAL deaktivere dette system ved at aktivere Jack-tilstand, før du løfter eller bruger en donkraft. Hvis du undlader at deaktivere SAS, er der risiko for alvorlig personskade eller dødsfald, hvis Model S foretager automatisk justering.

Det lyder ikke umiddelbart til at den kan påføre skade på sig selv hvis man glemmer at gøre det, men snarere at der er risiko for skade på personen der glemmer at sætte den i jack mode? Det lyder også til at den ikke nødvendigvis vil foretage en justering, når de skriver "hvis Model S foretager automatisk justering."

lysmanden
lysmanden Mar 22 '16
Hvad blev konklusionen på denne sag? Skal det slås til eller fra ?
lysmanden
lysmanden Mar 22 '16
Og hvad er konsekvensen ? Trækker bilen skævt?
MrCoffee
MrCoffee Mar 22 '16
Jeg glemte det sidste år og undrer mig over at dækcentre ikke får information om Tesla og håndtering af luftundervogn. Jeg oplærte nærmest det lokale Euromaster i at finde Jack mode på computeren og han fortalte stolt at han brugte det da en kvinde kom ind med en Tesla og intet anede om det for nylig. Min forblev i øverste indstilling og faldt så på plads efter lidt kørsel. Iflg Tesla kunne jeg risikere at den havde sat sig og skulle ind til service. Peter